Föryngring

Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

84 inlägg 20717 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

isteskog  
#659097 Föryngring med fröträd och skärmar kräver sin skogsägare! De som vill ha en lättskött skog ska nog plantera gran och leja röjning en par gånger och sen låta bolagen sköta om den .... Då blir det nog bra!........ 😉 😉

Arevo
Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

isteskog  
#659098 Aktiva skogsägare klarar av att ställa fröträd och sköta om föryngringen, Uvskogen! 👍

Användarvisningsbild

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

T Landström  
#659118 Jag är ju för att ställa frötall...gärna i kombination med markberedning och plantera gran.
Känns som man sprider riskerar mer och slipper betala för älgfodret 😉

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

isteskog  
#659119 Och förhoppningsvis får du en fin blandskog, Landström!

Användarvisningsbild

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

T Landström  
#659120
isteskog skrev:Och förhoppningsvis får du en fin blandskog, Landström!


Det är ju tanken 👍

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Palakangas  
#659124
isteskog skrev:Aktiva skogsägare klarar av att ställa fröträd och sköta om föryngringen, Uvskogen! 👍


Har ni i inte läst om " skogen inte lyft ett finger"? Där blir alla, betonar alla, glada och rika på både pengar och upplevelser. Utan att tydligen "inte lyfta ett finger.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

isteskog  
#659127 Mmmmm, det finns de som tror på Tomten också (Jens tror jag på) 😉

Användarvisningsbild

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

machonisti  
#659132 Man måste ha lite tur om självsådd skall lyckas. Beror också på hur snabbt marken tas över av ovälkomna objekt såsom gräs, hallon och ormbunkar.

Användarvisningsbild

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

machonisti  
#659134
Palakangas skrev:
isteskog skrev:Aktiva skogsägare klarar av att ställa fröträd och sköta om föryngringen, Uvskogen! 👍


Har ni i inte läst om " skogen inte lyft ett finger"? Där blir alla, betonar alla, glada och rika på både pengar och upplevelser. Utan att tydligen "inte lyfta ett finger.

Då produceras högkvalitativt virke grovt som bara den och fullständigt fri från kvist.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Palakangas  
#659146
machonisti skrev:
Palakangas skrev:
isteskog skrev:Aktiva skogsägare klarar av att ställa fröträd och sköta om föryngringen, Uvskogen! 👍


Har ni i inte läst om " skogen inte lyft ett finger"? Där blir alla, betonar alla, glada och rika på både pengar och upplevelser. Utan att tydligen "inte lyfta ett finger.

Då produceras högkvalitativt virke grovt som bara den och fullständigt fri från kvist.

Som att odla kraftledningsstolpar. Bara att ympa så brakar det till. Men mest poligubbar med en bensinkanister i kallkontoret tror på julgubben siar om. Inte Jens, han litar och tror jag på.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Mikael A  
#659232
T Landström skrev:Jag är ju för att ställa frötall...gärna i kombination med markberedning och plantera gran.
Känns som man sprider riskerar mer och slipper betala för älgfodret 😉

Jag kör samma metod som Landström. Planerar man dessutom i förväg hur man skall avverka fröträden och köra ut dem så skadar man plantorna minimalt.
Riktigt krokiga tallar eller med stamskador ber jag också skördarföraren lämna kvar, och de får bli evighetsträd.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Sörlänningen  
#659233
T Landström skrev:Jag är ju för att ställa frötall...gärna i kombination med markberedning och plantera gran.
Känns som man sprider riskerar mer och slipper betala för älgfodret 😉


Det här är den metod min far alltid har använt och som jag nu har tagit över. Jag trodde länge att alla gjorde så alltid, men tydligen inte. Finns det tallar i huvudsakliga granbestånd sparar vi alltid några som frötallar.

Vi har ett stort område (med våra mått mätt) med enbart tall och där det absolut inte skall planteras gran. Där får det bli antingen skärm (100 träd/ha) eller glesare frötallar. Vet inte vilket. Jag kommer förmodligen kombinera med någon form av aktiv föryngring också.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

isteskog  
#659238 En skärm brukar man säga att det är när det är ca 5 m mellan tallarna. 100 tallar/ha liknar mer en tät fröträdsställning.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Sörlänningen  
#659241
isteskog skrev:En skärm brukar man säga att det är när det är ca 5 m mellan tallarna. 100 tallar/ha liknar mer en tät fröträdsställning.


Jag var säker på att jag har hört Ulf Johansson (Tännersjöhedens testpark) i något föredrag definiera tät skärm (för specifika försök) som 100 stammar/ha och tät som åtminstone 200/ha.

Men jag kollade nu upp vad Skötselserien säger och där definierar de gles skärm som 150-250. Så enligt det skulle 100 ligga lite lågt. Men vad jag försökte säga var i alla fall gles skärm. Det verkar mycket riktigt som att en sådan brukar ligga närmare 200 än 100.

Men ett förband på 5m blir ju 625 stammar/ha! Det är en väldigt tät skärm, det var inte vad jag avsåg. Tät skärm definierar de i Skötselserien som 250-400.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

isteskog  
#659242 Inflikar vad lagen säger om skärmar och gallring till skärm: https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... -gallring/
Det är volym och trädhöjd som styr hur hårt du kan gallra ner ett bestånd. Nu var det ju inte det du var ute efter, men jag reagerade mest på att du definierade en skärm som 100 tallar/ha, men det kanske kan bli det med en hög medelhöjd och grova tallar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).