Traktorer och processorer

Traktoramatör söker svar på blandade frågor

36 inlägg 10750 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktoramatör söker svar på blandade frågor

MatheusDev  
#659004 Hej skogsforum!
Jag köpte mig en Volvo BM T650.
Den är väldigt fin i motor och låda mm, men eftersom att detta är den första traktorn jag äger och kör har jag inte riktigt fått grepp om allting ännu. Jag har damsugit internet efter någon slags manual men har inte fått tag på någon sådan. Även efter att ha försökt testa mig fram är jag fortfarande en aning osäker, därför vänder jag mig till er i hopp om att få hjälp med ett par frågor.

1. Jag har förstått att det finns många olika varianter av min traktor, på mig verkar det saknas bakre hyudralik, däremot sitter där 2 slangar vid vänster framdäck, är dessa hydraulik? (se bild) Om det är så att min traktor saknar hydraulik, går det att komplettera i efterhand?

2. 3 punkten verkar inte vara komplett (hör väl sammann med frågan över), ser inga lyftarrmar eller kontroller till den, enbart 2 metallstänger som sticker ut där 3 punkten normalt bör vara.

3. Har numrerat ett par knappar på bild nr3, är osäker på deras funktioner...
Spaken till höger om hög/låg vxl förstår jag inte heller vad den gör?
Även spaken bakom handbromsen, till vänster om kraftuttag spaken, är jag inte heller klok på.

Tanken är att dra en 8T timmervagn med den, till detta har jag beställt ett externt hydraulkit från weimer som drivs på kraftuttaget. Är det någon som sitter på någon form av instruktionsbok till denna, hade varit skönt att slippa fråga om minsta lilla 😀 🤣 🚜

Tack på förhand,
Mvh Matheus



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktoramatör söker svar på blandade frågor

Palakangas  
Avatar Fallback

Re: Traktoramatör söker svar på blandade frågor

Avslutat-02  
#659006 Vilken årsmodell?
Jag har en 1974 bm 650...
På sista bilden har du högväxel uppåt, och lågväxel nedåt på den vänstra spaken.
Den andra är krypväxel med två lägen.
Riktigt sakta krypväxel nedåt eller vanligt läge.
Sedan kan du växla mellan,
Krypväxel lite fortare, krypväxel och högväxel genom att föra den vänstra spaken uppåt eller nedåt..
Sedan kan du växla mellan 1-4 framåt...
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 30 jul 2020, 22:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Traktoramatör söker svar på blandade frågor

Erre  
#659007 Instrumenteringen ser ut som vår. Ska kolla imorgon.
Har nog någon bok på den.

Avatar Fallback

Re: Traktoramatör söker svar på blandade frågor

Avslutat-02  
#659008 Jag har både verkstadshandbok och manual...
Dock för stor för att ladda upp...

Avatar Fallback

Re: Traktoramatör söker svar på blandade frågor

Palakangas  
#659012 Registrera dej här så kan du ladda ner.
https://www.maskinisten.net/downloads.p ... C&start=25

Avatar Fallback

Re: Traktoramatör söker svar på blandade frågor

Avslutat-02  
#659015 Spaken till vänster om spaken till kraftuttaget är till drivhjulsberoende/oberoende kraftuttag..

Användarvisningsbild

Re: Traktoramatör söker svar på blandade frågor

Bert1  
#659019
vinterrojarn skrev:Vilken årsmodell?
Jag har en 1974 bm 650...
På sista bilden har du högväxel uppåt, och lågväxel nedåt på den vänstra spaken.
Den andra är krypväxel med två lägen.
Riktigt sakta krypväxel nedåt eller vanligt läge.
Sedan kan du växla mellan,
Krypväxel lite fortare, krypväxel och högväxel genom att föra den vänstra spaken uppåt eller nedåt..
Sedan kan du växla mellan 1-4 framåt...


Fanns det krypväxel på dom?Nu har jag bara kört en 650 och en 700 av dom nyaste men där är den yttersta spaken snabbväxel och den kan manövreras utan att frikoppla.Och den inre hög och lågväxel
Armarna som sitter där bak gissar jag är till någon form av stopp förmodligen så inte vagnen skall ta i bakhjulen på traktorn
Spaken bakom handbromsen du undrade om är till krafuttaget och där ändrar du om du vill ha oberoende eller drivhjulsberoende kraftuttag.Drivhjulsberoende så stannar krafuttaget när du frikopplar används mest om du har en mekaniskt driven vagn efter.
Oberoende är som det låter det går hela tiden oberoende om traktorn är i rörelse eller inte
Ang slangarna på framvagnen så följ och se vad dom tar vägen för det ser ut som den är bytt iom den är gul och resten röd
Men nån form av hydralik har du iom du har servostyrning men det är väl en separat pump så där finns kanske ingen större hydralpump för 3p och yttre hydralik men är lite svårt och se om där är någor hydraluttag på bilden där man ser bakänden
Senast redigerad av Bert1 tor 30 jul 2020, 22:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Traktoramatör söker svar på blandade frågor

Avslutat-02  
#659021 Det har jag på min iallafall...
Likadana spakar... Hare och sköldpadda på vänster spak och en snigel på höger...
Kan växla precis som jag beskrivit...
Det är fantastiskt när man kör i skogen... 👍
Nu har jag en gul bm...kan ju vara därför...

Användarvisningsbild

Re: Traktoramatör söker svar på blandade frågor

MatheusDev  
#659036
vinterrojarn skrev:Vilken årsmodell?
Jag har en 1974 bm 650...
På sista bilden har du högväxel uppåt, och lågväxel nedåt på den vänstra spaken.
Den andra är krypväxel med två lägen.
Riktigt sakta krypväxel nedåt eller vanligt läge.
Sedan kan du växla mellan,
Krypväxel lite fortare, krypväxel och högväxel genom att föra den vänstra spaken uppåt eller nedåt..
Sedan kan du växla mellan 1-4 framåt...


Det är en 1970 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktoramatör söker svar på blandade frågor

MatheusDev  
#659038
vinterrojarn skrev:Vilken årsmodell?
Jag har en 1974 bm 650...
På sista bilden har du högväxel uppåt, och lågväxel nedåt på den vänstra spaken.
Den andra är krypväxel med två lägen.
Riktigt sakta krypväxel nedåt eller vanligt läge.
Sedan kan du växla mellan,
Krypväxel lite fortare, krypväxel och högväxel genom att föra den vänstra spaken uppåt eller nedåt..
Sedan kan du växla mellan 1-4 framåt...


Intressant...
Min spak går tyvärr inte att rubba!? Den rör sig enbart mitten - upp, inte under mitten, knappt det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktoramatör söker svar på blandade frågor

MatheusDev  
#659039
vinterrojarn skrev:Spaken till vänster om spaken till kraftuttaget är till drivhjulsberoende/oberoende kraftuttag..


Tack då vet jag! 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktoramatör söker svar på blandade frågor

MatheusDev  
#659040
Palakangas skrev:Registrera dej här så kan du ladda ner.
https://www.maskinisten.net/downloads.p ... C&start=25


Väntar på godkännande av konto nu 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktoramatör söker svar på blandade frågor

MatheusDev  
#659041
Erre skrev:Instrumenteringen ser ut som vår. Ska kolla imorgon.
Har nog någon bok på den.


Jättesnällt, tack! 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktoramatör söker svar på blandade frågor

Elmhult  
#659049 Ser ut som en udda fågel. Vad har den gått som innan? Verkar vara lite halvspecial. Vi har en 650 och den är ju härlig till max! Så grattis till traktorn!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).