Traktorer och processorer

Huggarvagn till Belarus

10 inlägg 2580 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Huggarvagn till Belarus

D_Lilja  
#658987 Hej allihopa. Första inlägget här på skogsforum. Äger drygt 80 hektar söder om Luleå. Mest är det eftersatt röjning jag roar mej med hela barmarkssäsongen. Men jag hugger även endel ved ca 20-30 kubik per vår. Nog nu med presentation. Frågan är vad jag kan köpa för huggarvagn till min Belarus Mtz 52? Det finns 2 st hydralutag bak på den, försökt klura ut om det är fri retur eller inte? Tyvärr sträcker sej min kunskap ang hydraulik inte så långt. Och vad ska jag satsa på för vagn? Kan tänka mej att lägga 40-60 tusen på en vagn. Med vänlig hälsning, Daniel.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn till Belarus

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658994 De uttag du har bak är med säkerhet avsedda att köras som två enkelverkande eller ett dubbelverkande. Men det finns säkert möjlighet att sätta en retur någonstans.

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn till Belarus

D_Lilja  
#658999
Skogsola skrev:De uttag du har bak är med säkerhet avsedda att köras som två enkelverkande eller ett dubbelverkande. Men det finns säkert möjlighet att sätta en retur någonstans.


Det låter som att jag måste åka till nån gubbe i byn som förstår sej på dylika saker. 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn till Belarus

Bert1  
#659023 Ang vagn så köp så bra/fin du kan för din budget

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn till Belarus

D_Lilja  
#659099
Bert1 skrev:Ang vagn så köp så bra/fin du kan för din budget


Då är frågan vad är en bra vagn? Har kikat på ett par st tex patu 480 8 ton. Ca 60 000 ink moms. Ramstyrning har jag förstått är i princip ett måste. Vad mer bör man tänka på?
Efter endel läsande har jag kommit fram till att jag har 2 st dubbelverkande Utag bak. Då behöver jag alltså ordna retur slang tillbaka till oljetanken ? Som ni märker är man novis i branschen 🤦🏻‍♂️

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn till Belarus

Bert1  
#659105 Du skriver att du har 2dubbelverkande uttag. Du menar att du har 4 hydralkopplingar bak på traktorn?
Ang fri retur så går det utan

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn till Belarus

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659247 Skulle föredra 10 t vagn, med så stora hjul som möjligt, blir stadigare.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn till Belarus

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659472 Patu är bra grejer, en del är lite klena i boggie infästningen.

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn till Belarus

Traktordave  
#659476 Jag skulle leta efter en vagn med:
Ramstyrning
Stödben
Vinsch, helst radiostyrd
Dubbla vridcylindrar
10- tons vagn

Misstänker att din budget inte räcker, då skulle jag plocka bort från kravlistan nedifrån.
Körde själv en äldre mindre Farma-vagn ett tag, fungerade ok. Byte sedan till 10-tons Mowi vagn med eget hydraulsystem från Weimer. Blev så klart betydligt bättre men kostade också 130 000 begagnat.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn till Belarus

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659487
Bert1 skrev:Du skriver att du har 2dubbelverkande uttag. Du menar att du har 4 hydralkopplingar bak på traktorn?
Ang fri retur så går det utan


Det går utan fri retur. Drar du spaken åt fel håll så får du renovera ventilpaketet för mera än vad din årliga vedhög är värd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).