ATV och UTV i skogen

Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

80 inlägg 58324 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#653314 Tjena! Jodå den var bra. Bra däck, fick byta mätaren på garanti. Dyr service 4500kr första 20h servicen!! Det prutade jag på. Kan absolut inte klaga på åf, Den drog inge soppa alls typ så det var också bra.
Nu har jag dock en outlander 650 max. Motorn i Yamahan var på tok för vek, visst den var stark men den rev inte ens lös på grus vid fullgas. Sedan ville jag ha möjlighet att skjutsa bekvämt.

Men vill man ha en arbetshäst så är yamman kanonbra!
Kände dock efter ett tag att jag ville leka lite också och provade en väns can am och blev såld. Mer lullull och större maskin så det fick bli en sådan.

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Defender130  
#658814 Har blivit en Can Am här också, mest pga bra pris på den maskinen jag köpte (ny).
Appropå murarbaljor eller annan universal plastbalja, så hittade jag en smart montering av murarbalja. Det finns rörklammor att köpa som är två formade metallband med gummi invändigt, alltså delbar. På ovansidan finns en sexkantig hylsa med invändig gänga 10mm överst i hylsan & 8mm lite längre ner. Man byter ut M6 skruven som håller ihop halvorna mot en M6 med vanlig 6 kantig skalle, sen drar man fast dessa i bagage-räcket. Mäter ut var man skall borr hål i baljan & drar fast baljan i hylsorna ovanifrån genom balja.
Rörklammorna finns i olika diametrar, så lätt att hitta en som stämmer med rördiameter på den ATV man har. Finns bl.a. att beställa/köpa på Biltema, bara sök på ”rörklamma”.
Sitter hur stumt & bra som helst på min maskin & funkar säkert om man vill göra fästen för något annat också.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Ent  
#658819
Defender130 skrev:Har blivit en Can Am här också, mest pga bra pris på den maskinen jag köpte (ny).
Appropå murarbaljor eller annan universal plastbalja, så hittade jag en smart montering av murarbalja. Det finns rörklammor att köpa som är två formade metallband med gummi invändigt, alltså delbar. På ovansidan finns en sexkantig hylsa med invändig gänga 10mm överst i hylsan & 8mm lite längre ner. Man byter ut M6 skruven som håller ihop halvorna mot en M6 med vanlig 6 kantig skalle, sen drar man fast dessa i bagage-räcket. Mäter ut var man skall borr hål i baljan & drar fast baljan i hylsorna ovanifrån genom balja.
Rörklammorna finns i olika diametrar, så lätt att hitta en som stämmer med rördiameter på den ATV man har. Finns bl.a. att beställa/köpa på Biltema, bara sök på ”rörklamma”.
Sitter hur stumt & bra som helst på min maskin & funkar säkert om man vill göra fästen för något annat också.


Nå välkommen i Can-Am-diket 🙂👍. Min 2017 knogar och går det lilla jag kört hittills (80 timmar drygt) förutom att tankmätaren visar alldeles för lite när man kommer under 2/3 tank, så det blir att reklamera.

Fiffig fastsättningsmetod med klamren, de går som du säger att använda till all möjlig fastsättnimg. Själv ser jag dock en poäng i att snabbt och geschwinnt kunna lossa packremmarna och ta bort lådorna. Plus att om det törnar i känns det bättre om det kan flexa och slita av en rem i stället för att lådan spricker. Men det är jag det, andra gillar att det sitter ordentligt i alla väder👍. Vad blev för en maskin förresten?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Defender130  
#658856 Outlander 450 DPS

Har fått på en Winch med sladdlös fjärrkontroll fram.
Dock har jag ännu inte grunnat ut vilken montering av Winch bak jag vill ha. En sak som stör mig är att dragkulan sitter väldigt långt in under bakdelen på maskinen & det känns bökigt när man skall koppla släp. Är ju ingen ungdom längre & har en taskig rygg dessutom. Lär ju inte bli bättre med en Winch i vägen alldeles ovanför. Så just nu funderar jag på att bygga en helt egen konsol med fäste för winch & kula som ersätter orginalkonsollen. Får väl dock se upp så jag inte flyttar bak kulan för mycket, kan ju bli en stygg hävarm till slutväxelhuset.
Men eventuella tips på upplägget med Winch bak är såklart intressant att ta del av!

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Ent  
#658885
Defender130 skrev:Outlander 450 DPS

Har fått på en Winch med sladdlös fjärrkontroll fram.
Dock har jag ännu inte grunnat ut vilken montering av Winch bak jag vill ha. En sak som stör mig är att dragkulan sitter väldigt långt in under bakdelen på maskinen & det känns bökigt när man skall koppla släp. Är ju ingen ungdom längre & har en taskig rygg dessutom. Lär ju inte bli bättre med en Winch i vägen alldeles ovanför. Så just nu funderar jag på att bygga en helt egen konsol med fäste för winch & kula som ersätter orginalkonsollen. Får väl dock se upp så jag inte flyttar bak kulan för mycket, kan ju bli en stygg hävarm till slutväxelhuset.
Men eventuella tips på upplägget med Winch bak är såklart intressant att ta del av!


Ingen aning om vilka fästen som finns, men om du råkar ha Facebook finns en Can-Am grupp där du kan få mycket tips. Finns även ett forum här
https://www.atvforum.se/Forum/index.php?board=2.0.

Och precis som du är inne på så tror jag man ska passa sig för att flytta kulan bakåt, speciellt som den är infäst i diffklumpen. Förutom belastningen så tänker jag mig att det kan ta i backen om man tex ska korsa ett dike med timmervagn. Å andra sidan, om man bara ska dra en trädgårdsvagn på plan mark kan det ju inte skada. Allt beror väl på användningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).