Skogsmiljö och Trädlära

Träds förmåga att bilda rötter ! ?

10 inlägg 3006 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Träds förmåga att bilda rötter ! ?

Älgfoderodlare  
#658300 ...


Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 03:56, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träds förmåga att bilda rötter ! ?

HannuRöj  
#658322 😀 Sådana granar har jag såg några som har bara röter och grenar, men ingen stamm alls. En finns i min brors skog.
De kan vara född motsvarande sätt och nuvarande del är det vad har blivit kvar efter själva stammen har blivit fälld eller död. Det är omöjligt att se var har stammen varit, eller vad är en mittpunkt. Grenar växer mot olika håll.
Skilnaden mot toppbrott är att nya toppar har inte växt. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Träds förmåga att bilda rötter ! ?

Vedproducent  
#658327
Älgfoderodlare skrev:Att man hos de flesta lövträd kan få sticklingar att sätta rötter o sen plantera visste jag. Att även lågt hängande grenar får rötter om de ligger an mot marken. Eller att stubbskott av ex. Björk kan sätta egna rötter. Men jag trodde att detta gällde bara lövträd o lövbuskar ! Blev lärd en gång i tiden att Barrträd EJ hade denna förmåga ! Men för många år sedan när jag stamkvistade en Gran som hade grova lågt sittande grenar, varav den ena låg ner på en stor sten, där halva grenen låg ner i mossan men fortsatte sen ut på andra sidan o var där frodig o grön. Och när jag kapat o skulle ta bort den, satt den fast i mosslagret på stenen. Då jag ville ha mossan kvar på stenen, så drog jag loss grenen o såg till min förvåning, långa vita o bruna trådar som hängde ner. Tänkte att det var andra växters rötter som växt fast på grenen. Så utan att kolla mer noga, slängde jag bort den. Så i år hade jag en En som redan i fjol vart helt gul, inte ett levande barr. När den nu blivit brun o nästan tappat alla barren, så skulle jag ta bort den. Enen var ganska stor, ca. 3- 3,5 m i diam o rikligt förgrenad. Den stod på kanten mot ett dike o de flesta grenarna gick i bågar ut över diket o låg ner mot marken på endera samma sida eller den motsatta. Men jag trodde ALDRIG att grenarna skulle sitta fast med rötter ! De flesta av de som låg an mot mark som hade rötter, så var de i luften ca. 1-1,5 m från roten på själva busken innan de nådde mark. Så när man nu blivit lärd en sak som inte verkar stämma, så undrar man ju om någon annan sett samma sak o att man helt enkelt får revidera sin gamla kunskap. Detta gör ju att jag även börjat fundera över den där Granen igen ! ? Någon som vet ?
Ja det är ju så granarna i fjällvärlden i huvudsak föryngrar sig.

Användarvisningsbild

Re: Träds förmåga att bilda rötter ! ?

Vedproducent  
#658339 Det är ju också så Sveriges äldsta gran som är 9500 år gammal föryngrats. Är ju inte granen i sig som är 9500 år utan ursprungliga rotsystemet som har den åldern.

Användarvisningsbild

Re: Träds förmåga att bilda rötter ! ?

Älgfoderodlare  
#658342 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 03:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träds förmåga att bilda rötter ! ?

isteskog  
#658353 Har för mig att vi kallar det för "ormgran" hos mig. Har sett några såna på en fastighet i en grannby!

Användarvisningsbild

Re: Träds förmåga att bilda rötter ! ?

Älgfoderodlare  
#658358 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 03:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träds förmåga att bilda rötter ! ?

simon.91  
#658362 https://www.skogssverige.se/hur-gar-man-till-vaga-for-att-ta-sticklingar-av-en-vacker-plusvariant-av-gran-i-skogen

Men sen finns det nån utländsk gran som satt i system att låta dom nedersta grenarna hänga ned och rota sig. Blir ganska häftigt när moderträdet dör eller tas bort. En stubbe/stam i mitten omgiven (tids nog) av nästa generation i en tät ring.

Är det någon som kommer ihåg vilken gran jag tänker på? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Träds förmåga att bilda rötter ! ?

Älgfoderodlare  
#658364 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 03:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träds förmåga att bilda rötter ! ?

Lars Lundqvist SLU  
#658390 Gran kan bilda så kallade adventivrötter på grenar som ligger mot marken och blir övervuxna av markvegetation. Det gör att om en mindre gran blåser omkull och får ligga kvar med rotkontakt så kan grenarna som ligger mot marken bilda rötter och granen viker upp toppen på nytt och börjar växa upp därifrån. Granen på bilden är en sån gran.

Tall saknar denna förmåga.

1595833297_9e4cde69-b48b-49cd-b141-34fd1312c6df.jpeg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).