Öppna kategorin

Köpa släpkärra, tips sökes!

73 inlägg 43048 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Bax  
#657148 Håller med stampep.
När nåt ska lastas med gafflar från sidan är det händigt att lägga några tompallar som golv.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Vardon  
#657155 Jag har ganska låga sidor och kapell. Från början ett plockepinn med profiler men svetsades ihop och nu hissar jag upp det i taket och firar när jag behöver det.

Jag föredrar nog låga för att lätt kunna lasta med gafflar enligt tidigare metod. Men jag kör å andra sidan sällan volymlast då tar jag traktorn.

Spontant skulle jag säga att det inte behöver vara högre än att volymen x densitet för grus = maxlast.

Avatar Fallback

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Eremiten 74  
#657161 Ja det är för och nackdelar med alla typer av kärror.
Om det inte vore för att jag ska transportera en åkbar gräsklippare med kärran. Så skulle jag köpa en släpkärra med däcken under flaket och med fyra fällbara lämmar. Men det blir så väldigt högt att köra upp en gräsklippare på en sådan.

Användarvisningsbild

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

JensSkoog  
#657241
Vardon skrev:Spontant skulle jag säga att det inte behöver vara högre än att volymen x densitet för grus = maxlast.

Det där är ett av dom bästa tips jag har läst om lastvolym på en slepvagn :-bd .

Bor inte långt undan en grustäckt och varje år ser jag havarerade
slepvagnar brevid vägen där ägaren har fyllt upp med grus med råge
och långt över maxvikt och trott det skulle gå bra bara fördi vagnen
rymmer så mycket. Polisen här i Norge har ju blivit mycket noga
på överlast på slepvagn nu ochså, så det är bara tokskap att chansa.

Användarvisningsbild

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Vedproducent  
#657256
Värmlänning skrev:
Vedproducent skrev:
Värmlänning skrev:Vilken modell är det?

Ifor Williams största tippsläp tt3621
https://www.rondellenmaskin.se/produkt/tippslap-tt3621/

Rejält, vad har du för bil för att dra den?

En Ford Ranger wildtrak. Dock inte denna då det är min gamla. Nu har jag en ny vit.

Avatar Fallback

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Eremiten 74  
#657778 Har sett några sådana kärror med däcken delvis infällda i flaket.
Vad är nackdelen med det ?
Jag tycker det verkar bra total bredden blir mindre och flak ytan blir större.

Användarvisningsbild

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Vardon  
#657781 Det är väl att hur stor kärra du än köper kommer du ha behov att transportera något som inte går mellan hjulhusen.

Kan vara svårt att nyttja utrymmet runt hjulhusen.

Men tycker du det verkar bra så räcker väl det

Avatar Fallback

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

jannee  
#657807 Det är helt och hållet avgörande vad du ska nyttja kärran till.
Ska du på och av med en gräsklippare titt som tätt, köp då en som passar för det ändamålet.
Vill du kunna lasta pallar, köp då en med hjulen under flaket och MINST en läm nedfällbar.
Minsta flakbredd 170 cm, minsta flaklängd 365 cm = 6 ppl.
Kan tyckas långt flak men optimalt när du kör bräder/plank som är uppåt 4,8 meter.

Avatar Fallback

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Robertberg  
#658085 Vad har ni för köptips när det gäller boggievagn?

Vill kunna köra upp en bil på den, och kunna fälla iaf en långsida så man kan lasta/lossa med pallgafflar.
Ingen tipp, men finns det tippbara eller är det ramper som gäller?
Är 2x5 meter en rimlig flakstorlek eller går det med mindre?
Vill ha ett ganska mångsidigt släp.

Hur ska man tänka med totalvikt/lastvikt? För att vara safe är det ju bäst att välja en reggning med så hög totalvikt som möjligt, men antar att det finns fördelar med en lägre också? Många släp säljs med tex "Totalvikt 2000 eller 2700 kg"

Boggie eller torsion?
10-tums däck är det som gäller va?

//
En kille som köpte BE-böckerna för snart ett år sedan. (Har bokat uppskrivning i augusti :???: )

Användarvisningsbild

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

hemhuggare  
#658164
Robertberg skrev:Vad har ni för köptips när det gäller boggievagn?

Vill kunna köra upp en bil på den, och kunna fälla iaf en långsida så man kan lasta/lossa med pallgafflar.
Ingen tipp, men finns det tippbara eller är det ramper som gäller?
Är 2x5 meter en rimlig flakstorlek eller går det med mindre?
Vill ha ett ganska mångsidigt släp.

Hur ska man tänka med totalvikt/lastvikt? För att vara safe är det ju bäst att välja en reggning med så hög totalvikt som möjligt, men antar att det finns fördelar med en lägre också? Många släp säljs med tex "Totalvikt 2000 eller 2700 kg"

Boggie eller torsion?
10-tums däck är det som gäller va?

//
En kille som köpte BE-böckerna för snart ett år sedan. (Har bokat uppskrivning i augusti :???: )

https://www.billigaslap.se/varum%C3%A4r ... t-17555113
Jag har en av dessa med 13" hjul och 2x4 meters flak och tycker det passar mig bra. 2700 kg totalvikt det är bra med så hög vikt som möjligt för med E-kort så kvittar ju det en annan fördel med hög totalvikt är ju att man slipper tjatet om att Låna/Hyra av folk som inte har riktigt körkort. Jag tror att vi bor ganska nära varandra så om du vill komma och kolla så kan du skicka PM

Användarvisningsbild

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658212
Robertberg skrev:Vad har ni för köptips när det gäller boggievagn?

Vill kunna köra upp en bil på den, och kunna fälla iaf en långsida så man kan lasta/lossa med pallgafflar.


https://build.trailerimport.se/trailer/ct166

Det är nog en sån här vagn du söker.
Jag har haft min sen 2009. Mycket mångsidig vagn med bladfjädring och 12" hjul. Fraktar allt, bilar, minigrävare, saxliftar, pallar och virkespaket. Jag har den också efter min hjulgrävare så jag kan få med min pickup när jag byter arbetsplats. Allt på Ifor Williams vagnarna är mycket rejälare än på andra vagnar. Nackdelen är hög egenvikt, men man har nog en vagn som räcker livet ut.

Avatar Fallback

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Robertberg  
#658216
hemhuggare skrev:https://www.billigaslap.se/varum%C3%A4rken/eduard/biltransport-17555113
Jag har en av dessa med 13" hjul och 2x4 meters flak och tycker det passar mig bra. 2700 kg totalvikt det är bra med så hög vikt som möjligt för med E-kort så kvittar ju det en annan fördel med hög totalvikt är ju att man slipper tjatet om att Låna/Hyra av folk som inte har riktigt körkort. Jag tror att vi bor ganska nära varandra så om du vill komma och kolla så kan du skicka PM


Ja de såg ju bra ut! Och bra pris. Att dessutom få en referens som rekommenderar känns bra.

https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... r/70650004

Tex ett sådant skulle nog passa mig.
Gullabo släpvagnar har jag väldigt nära till, och nära till service är som bekant en fördel.

Att höra vad andra har och är nöjda med hjälper mig i att veta vad jag letar efter.

Jag hör av mig framöver om det blir aktuellt att komma på studiebesök 👍 Tack för inbjudan.

Avatar Fallback

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Robertberg  
#658217
0470 skrev:
https://build.trailerimport.se/trailer/ct166

Det är nog en sån här vagn du söker.
Jag har haft min sen 2009. Mycket mångsidig vagn med bladfjädring och 12" hjul. Fraktar allt, bilar, minigrävare, saxliftar, pallar och virkespaket. Jag har den också efter min hjulgrävare så jag kan få med min pickup när jag byter arbetsplats. Allt på Ifor Williams vagnarna är mycket rejälare än på andra vagnar. Nackdelen är hög egenvikt, men man har nog en vagn som räcker livet ut.


Tack för tipset!
I-W har jag förstått är bäst, tyvärr tyder även prislappen på det 😬
Men jag får skaffa ett behov av proffsgrejer innan jag skaffar själva grejerna :ymdaydream:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).