Motorsåg och handhållet

Löst: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

42 inlägg 3909 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Löst: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

SverreK  
#657940 Har en motorsåg i sommarstugan, för sporadisk trädfällning och röjning av vedartad sly.
Vid översvämningarna i vintras läckte vatten in i mitt förråd och saboterade min såg, bland mycket andra grejjor.
Har rengjort sågen så gott jag kunna utan att skruva loss allt för mycket prylar. Satt i nytt stift. Såg ”fint ut” ovanför kolven när jag kikar ner i stifthålet. Har rengjort luftfiltret också.

Sågen startar men dör direkt. Startar både med choke och utan choke.
Med choke, tänder och går på tomgång ett par sekunder och dör.
Utan choke tänder, går upp i varv någon sekund och sedan dör.

När det startat med choke, så går den inte starta med choke igen utan då får jag slå av den och så startar den utan choke med resultatet ovan. Därefter måste jag choka igen för att den ska gå igång någon sekund.

Ingen dyr maskin, men har lagt ner 800 spänn på nytt svärd, kedja och tändstift, så känner att jag inte riktigt vill kassera sågen ännu. Samtidigt är den ju inte värd att lägga ner tusenlappar på heller, och svärdet och kedjan går ju flytta över till nästa såg.

Någon som har något tips?
/Sverre


Senast redigerad av SverreK lör 25 jul 2020, 19:16, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

Avslutat-02  
#657941 Byt bränsle.
Pumpa runt och häll i nytt..
Byt gärna stiftet också...

Användarvisningsbild

Re: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

SverreK  
#657948 Stiftet är nytt. Ska prova byta bränslet, men känns inte som att det är det som är problemet eftersom den uppför sig så ”likartat”

   TS
Avatar Fallback

Re: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

fura  
#657957 När jag tappat sågen i diket var den igång och drog i sig vatten.Tömde ur stifthålet tömde ur ljuddämparen sen fick jag liknande symtom som du beskriver.Då tog jag ur stiftet och blåste av det och upprepade ca 15 gånger sågen gick längre för varje gång och till slut normalt igen.

Användarvisningsbild

Re: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

SverreK  
#657960 Ska testa omedelbart...

   TS
Avatar Fallback

Re: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

Avslutat-02  
#657961 Ur med soppan, pumpa på primerblåsan.

Ur med stiftet... Ryck och ryck ca 10-12 gånger.
I med soppa.. i med stift.

Pumpa..pumpa..

Ryck tills den startar och försök att pumpa på gasen...

Användarvisningsbild

Re: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

SverreK  
#657968 Nu ger jag upp för dagen, innan grannarna ringer psykakuten....
Den går väl aningen längre nu efter att ha skruvat ur stiftet och rengjort det en 6-7 gånger. Den startar fortfarande endast växelvis med respektive utan choke, förutom när jag lyckats ”gasa” ner choken i vanligt läge. Då måste jag ”choka” igen för att den ska gå igång. Den varvar upp rejält men dör nästan lika fort. Stiftet är rejält varmt nu när jag pillar med det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

Avslutat-02  
#657969 Jag skulle riva förgasaren..
Låter som det är vatten eller smuts som täpper till...

Användarvisningsbild

Re: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

SverreK  
#657972 Låter spännande.... Har aldrig pillat med nån förgasare förut. Men det är väl dags nu då vid 46 års ålder.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

Avslutat-02  
#657973 Då kommer du få dig en upplevelse...dessa är jätteroliga att skruva i...

Användarvisningsbild

Re: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

SverreK  
#657976 Hmm... vi får väl se. Hoppas jag inte klantar till nåt värre bara. Kan glädja mig med att kedjesmörjningen fortfarande fungerar i alla fall. Det nya svärdet är inte fullt lika nytt längre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

Avslutat-02  
#657979
MCCI2017_AAaa_CS410_2017-05.pdf



Varsågod.

Användarvisningsbild

Re: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

johan eriksson  
#657982
vinterrojarn skrev:Då kommer du få dig en upplevelse...dessa är jätteroliga att skruva i...


Då ska du prova McCulloch 33, 35 och 39 förgasare, dom är allt annat än roliga. 😉

Avatar Fallback

Re: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

Avslutat-02  
#657984 Jaså...får väl hoppas på att någon sådan ramlar in något tag framöver...

Användarvisningsbild

Re: Översvämmad MCCulloch CS410 Elite

SverreK  
#657992
1595621238_f618805b-00ce-49ed-bdba-3bb1b547927e.jpeg
Kunde inte hålla mig, var tvungen att börja skruva lite. Från luft sidan ser förgasaren ”ren” ut, men jag är lite fundersam på om bränsleblåsan ska vara så full. Har inget minne av att den varit helt full tidigare.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar