Avverkning (slutavverkning)

Är detta barkborre?

13 inlägg 2781 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är detta barkborre?

Jolly  
#657361 Vore tacksam för lite hjälp här. Det finns flera träd som ser ut så här.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Är detta barkborre?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657373 Nej, snarare någon rötsvamp? Ser ofta ut som tycker jag på gran.

Användarvisningsbild

Re: Är detta barkborre?

Jolly  
#657379
Mangan skrev:Nej, snarare någon rötsvamp? Ser ofta ut som tycker jag på gran.

Jag har inte sett så här mycket innan. det ser ut som att det rinner kåda från små hål lite varstans på stammarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta barkborre?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657380 Kåda från små hål låter som barkborrar, men ser inget på bilden .

Användarvisningsbild

Re: Är detta barkborre?

Jolly  
#657384
Mangan skrev:Kåda från små hål låter som barkborrar, men ser inget på bilden .

Känns riktigt oroväckande..

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta barkborre?

jannee  
#657387 Ta fram kniven och skär i barken där du misstänker borrar. Gör du detta kan du själv avgöra hur hårt träden är angripna.
Utfällning av kåda visar egentligen bara att granen försvarar sig mot något, (kanske framgångsrikt).
Värre är om du inte ser någon kåda men gott om hål/borrmjöl, sådana träd riskerar att dö inom den närmaste framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Är detta barkborre?

Brozzlaren  
#657416 Håll koll på topparna den närmsta tiden, börjar det vissna så på dom direkt. Tycker det ser ut som borrar tyvär 😢 Har du ingen röta i beståndet så kan nog granarna tack vare blötan vi haft sen midsommar reda ut det på egen hand.

Användarvisningsbild

Re: Är detta barkborre?

Jolly  
#657418
Brozzlaren skrev:Håll koll på topparna den närmsta tiden, börjar det vissna så på dom direkt. Tycker det ser ut som borrar tyvär 😢 Har du ingen röta i beståndet så kan nog granarna tack vare blötan vi haft sen midsommar reda ut det på egen hand.

Hoppas verkligen det. Har ingen jättestor lust att ta ned allt det nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta barkborre?

1470  
#657502 Ser inte nåt barkmjöl... provborra efter röta. Svårt att se men är det nygallrat? Kanske skador efter fällning?

Användarvisningsbild

Re: Är detta barkborre?

generationsskifte  
#657508 Av bilden att döma så är det inte barkborre. Ser de ut som att granarna har tappat barr? Ibland så ser man inga ingångshål i trädet alls just för att borrarna gått in högt upp i stammen. När väl träden börjar dö så går det fort så håll uppsikt!

Användarvisningsbild

Re: Är detta barkborre?

Jolly  
#657517
1470 skrev:Ser inte nåt barkmjöl... provborra efter röta. Svårt att se men är det nygallrat? Kanske skador efter fällning?

Nej det är inte gallrat nyligen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta barkborre?

Jolly  
#657518
generationsskifte skrev:Av bilden att döma så är det inte barkborre. Ser de ut som att granarna har tappat barr? Ibland så ser man inga ingångshål i trädet alls just för att borrarna gått in högt upp i stammen. När väl träden börjar dö så går det fort så håll uppsikt!

Kan det vara någon annan insekt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta barkborre?nej,

vatten  
#657530 nej.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).