Skogsmiljö och Trädlära

Vargspår

42 inlägg 14635 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
XP  
#24194 Har en 3 hektar älgmat själv får se hur det går, Verkar vara gott om älg också.
När når tallarna älgsäker höjd?

Jonsered 2156
Jonsered 2055w
Jobu

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24196
XP skrev:När når tallarna älgsäker höjd?


6-7 meter...

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24200 Här där ja jagar finns det ju inte en jäkla älg.... vi jagade en hel vecka ifjol å fick en.... skadskjuten kviga... men så finns det massa björn å varg här så folk knapp törs gå ut i skogen å gå.... ja väljer då älgen före varg å björn, är dock ingen rovdjurshatare på det viset, men ja vill att ungar å frugan ska våga gå i skogen utan att va rädda...

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#24933
pendomaster skrev:Jag har inte stött på det speciellt ofta, sett spår några kilometer bort för något år sedan.Då kom det en mitt på dan, folk var ute & såg den! I jobbet har jag sett spår flera gånger. Speciell känsla när man har långt till bebyggelse, en bit å gå till maskin ,05 30 på morgonen kolmörkt, nysnö & i ficklampans sken ser fräscha vargspår, då får man tänka positivt & försöka se oaptitlig ut. :lol:


Tjenare,
Ja, den känslan sitter som en smäck.
Det gäller att inte de där katastrofkänslorna tar över... 8)
Kommer ihåg för 2 år sedan när jag var med och jagade bäver tidigt tidigt, dödstyst och mörkt ända tills en halvblind and eller något annat av samma skrot håller på att skrika näbben av sig när den upptäcker att den håller på att flyga in i mig på låg höjd, att pumpen klarade den gången förundras jag över än idag... :lol:

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24961 tur att det finns beprövade medel mot denna ohyra 8)

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26046 Verkar finnas gott om varg i landet, vi hade 11cm långa spår 6 meter från rastvagnen i fjol.
I februari i år hade en varg gått över en myr medan jag röjde, spåren korsade mina...Kamerafodralet bredvid är 10cm i infällt läge, spåren syns bättre på andra bilder men där finns inget att jämföra med..

Avatar Fallback

Re: Vargspår

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65721 Idag så fick jag ett mms av min far, en bild på "nått" ute på en väg, kortet taget me mobilkamera på ca 15 m håll innifårn skördaren, jag såg fan inte va det va, å ringde å fråga han, ja gissade på ett lo, men det var en varg... Ett tag senare togs en jakthund mitt framför ägaren av samma varg i samma område där far kör just nu (djurås dalarna)....

Bilden är dålig men ja ska lägga upp den snart!!!

vaRG.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vargspår

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65743
nutte skrev:Idag så fick jag ett mms av min far, en bild på "nått" ute på en väg, kortet taget me mobilkamera på ca 15 m håll innifårn skördaren, jag såg fan inte va det va, å ringde å fråga han, ja gissade på ett lo, men det var en varg... Ett tag senare togs en jakthund mitt framför ägaren av samma varg i samma område där far kör just nu (djurås dalarna)....

Bilden är dålig men ja ska lägga upp den snart!!!

vaRG.jpg


Låter ju kul, i det området ska jag ut på älgjakt i oktober. Verkar som vi tycks ha en, eller två vargar som börjar trivas i Gagnef 😡 Själv såg jag en varg under förförra jakten (längs Gröntuvvägen mellan Sifferbo och Gröntuv för den som är hemma i trakterna). Har hört fler som sett spåren efter varg den senaste tiden.
Man lider med hundägaren :sad:

http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article465189.ece

Avatar Fallback

Re: Vargspår

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160522 I morse hittade jag präktigt stora vargspår utanför huset, 10 cm lång 8 cm breda.
Fick det bekräftat av van vargspårare på eftermiddagen, att det var äkta vargspår.
En sak som var lite lustig var att vargen gått precis förbi, där det tidigare var en varggrop på 1800-talet.
Är det verkligen så att de går på vissa ställen, lika som tex, änder och morkullor flyger på vissa ställen.
Visste dom förr i tiden var det var bäst att ha varggropen ?

Avatar Fallback

Re: Vargspår

flisshejk  
#160701 Vargen viste nog var varggroparna låg men det var det som var lockbete som gjorde att vargen besökte dessa.

Avatar Fallback

Re: Vargspår

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160744 Farsan (83 år) berättade att han fick höra när han var i tioårsåldern, av någon gubbe.
Att varggropar hade tre avsatser, djupast där dom föll ner och sedan två avsatser till som det var tak över.
Vargen kunde komma upp till översta avsatsen, därifrån kunde den stickas med hillebarder.

Användarvisningsbild

Re: Vargspår

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160817 Såg att jag har postat en bild på vargspår för några år sen, nu har det blivit nästan vardagsmat med spår och spillning.
Har tillochmed sett en livs levande varg!
Den stod och glodde på mig, röjsågen stod på tomgång medan jag glodde tillbaka. Vi stod sådär i minst en halvminut, troligen längre. Kändes som en kvart, minst!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).