Motorsåg och handhållet

Strand - är den verkligen så bra? Nja...

19 inlägg 3822 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Strand - är den verkligen så bra? Nja...

Zyrix  
#657171 Hej

Har läst så mycket om att Strand-klinga till röjsågen är det bästa
Jag har en Stihl 460 som jag köpte förra året.
Nu senaste månaden har jag hyggesrensat med den och har till en början använt klingan som satt på original på röjsågen.
Ska tillägga att jag inte är en van röjare men det har gått helt ok.
Köpte efter att ha läst alla lovord en till klinga och då en Strand.

Nu har jag kört den lika mycket som Stihl original och är inte alls överväldigad.
Strandklingan hugger mer. Den har vid flera tillfällen kilat fast och så vidare.
Detta hände bara vid något enstaka tillfälle med Stihls egna.

Är det bara jag som har haft den upplevelsen?
Dimensionerna på det jag tar ner är allt från ett par cm till 1-1,5 dm



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Strand - är den verkligen så bra? Nja...

isteskog  
#657173 Man får ha lite mera varv på klingan med Strand! Var inte rädd och gasa! 😉

Avatar Fallback

Re: Strand - är den verkligen så bra? Nja...

Avslutat-02  
#657180 Full gas ska det vara när man sågar, och sedan släpper man, inget fjuttande på gasen medans man ska såga, bränslet räcker längre, växeln mår bättre, sågen varvar bättre, och håller ett jämt varv på klingan..

Hugger klingan för mycket så fila lite på tänderna så de inte lutar fram lika hårt, höknäbben blir mindre, så är det problemet löst..

Avatar Fallback

Re: Strand - är den verkligen så bra? Nja...

barbarossa  
#657185 Min åsikt är att strandklingan är överlägset bäst har bara positivt att säga om den

Avatar Fallback

Re: Strand - är den verkligen så bra? Nja...

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657186 Om du köpte sågen förra året borde det ha suttit en Strand på från början.
Stihl kallar den för något annat än Strand.

Avatar Fallback

Re: Strand - är den verkligen så bra? Nja...

Avslutat-02  
#657189 Stihl kallar den för wood cut.
Men kan ha varit en äldre såg hos en mindre handlare..

Användarvisningsbild

Re: Strand - är den verkligen så bra? Nja...

HannuRöj  
#657192 Som bästa är den vid stubbdiametern över 5 cm. 😀
Om man släpper av gasen, och klingan är nästan stann, fastnar den eller sågen gör en kickback till höger. Finns då risk att skada kvarvarande träd. Men lär man rätta teknik händer detta nästan aldrig.
Vi röjer allt med Stihls Wood Cut, som är väl samma med svart ytbehandling. Min erfarenhet är att den är betydligt effektivare än en vanlig klinga i tätt och/eller lite grövre bestånd. (Som de brukar vara😂)
Går att fila tanden mer eller mindre aggressiv, bra anvisning på Stihls pakett.

Avatar Fallback

Re: Strand - är den verkligen så bra? Nja...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657193 Strandklingan är mera aggressiv direkt ur kartongen. På gott och ont. Skär bra men kastar och hugger mer. Man kan fila vilken klinga som helst så där om man vill.

Avatar Fallback

Re: Strand - är den verkligen så bra? Nja...

jannee  
#657195 Upplever du att Strandklingan hugger eller fastnar är det så enkelt att du bär dig fel åt, vilket man till mans gör då och då.
Största fördelen med Strandklingan är att den är tunnare, lättare att fila, skär bättre eftersom den inte gör så grovt skär.
Du kan med lätthet själv fila klingan ur mycket eller lite aggressivt du vill att den ska skära.
Är du en sådan som vill undvika fullt spjäll (full gas) bör de öka gradantalet när du filar nästa gång, från 15 grader till kanske 30 grader - men då kommer inte klingans potential till sin rätt.

Avatar Fallback

Re: Strand - är den verkligen så bra? Nja...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657197 Lättare att fila köper jag inte! En vanlig klinga filar man lätt på frihand. Strandklingan kräver mall och helst så ska det vara en särskild strandmall.

Användarvisningsbild

Re: Strand - är den verkligen så bra? Nja...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657198 Den nackdel som finns med många strand/woodcut klingor är att filarna nöts ut mycket snabbare jämfört med de billigare maxi/scarlett klingorna.

I plantröjningar spelar de inte så stor roll om det är en strand eller vanlig budget klinga, i grövre bestånd däremot märker man en stor skillnad!

Sedan får man dock lite mer sågspån och elände i ögonen med strand jämfört med budget klingorna...

Användarvisningsbild

Re: Strand - är den verkligen så bra? Nja...

Zyrix  
#657201
jannee skrev:Upplever du att Strandklingan hugger eller fastnar är det så enkelt att du bär dig fel åt, vilket man till mans gör då och då.
Största fördelen med Strandklingan är att den är tunnare, lättare att fila, skär bättre eftersom den inte gör så grovt skär.
Du kan med lätthet själv fila klingan ur mycket eller lite aggressivt du vill att den ska skära.
Är du en sådan som vill undvika fullt spjäll (full gas) bör de öka gradantalet när du filar nästa gång, från 15 grader till kanske 30 grader - men då kommer inte klingans potential till sin rätt.


Så kan det säkert vara. Jag är som sagt var inte en van rökare. Men jag hade inte samma problem med den som jag hade från första början. Och jag har inte ändrat mitt sätt. Så där är det en skillnad på klingorna som jag upplever det

   TS
Avatar Fallback

Re: Strand - är den verkligen så bra? Nja...

Avslutat-02  
#657202 De klingor som följer med, oftast Scarlett är designade för att såga mjukt igenom virket, med låg kastrisk.
De har inte heller någon aggressiv slipning på tänderna.
Utan är som sagt designade för att föraren ska ha en mjuk såg upplevelse...

De är ganska bra på all typ av röjning men värdelös när det börjar bli grovt, mest för att de flyttar för lite material från klingan och då packas spånet ihop och varvet saktar in...
Vilket ger en sämre såg upplevelse..

Byter man då till en strand så blir skillnaden enormt stor och man vaknar av att klingan är aggressiv..

Avatar Fallback

Re: Strand - är den verkligen så bra? Nja...

jannee  
#657204 Jag är nu inne på min 3:e Strandklinga orsaken till detta höga antal är min "skickligt" ett hitta sten.
Filar alltid med en 5,5 mm fil på FRI HAND aldrig upplevt något problem.
OK, ibland blir kanske inte vinkel optimal, ibland skär den något bättre ibland något sämre, enkelt att åtgärda vid nästa filning, bara ändra vinkel något.
Jag är absolut inget proffs, tvärtom rena motsatsen men jag har aldrig fått varken Maxi eller Scarlett att skära till nämnesvis lika bra som Strand och dessa klingor har jag nyttjat i över 40 år innan jag gick över till Strand.
När Strandklingan är ny (oanvänd) skär den ypperligt och jag får den kanske inte alltid att skära lika bra efter varje filning men någon större skillnad är det i mitt tycke inte - mina krav är kanske inte så höga :oops:

Avatar Fallback

Re: Strand - är den verkligen så bra? Nja...

Avslutat-02  
#657207 @jannee
Gör så här.

Fila först tanden, sedan filar du under tänderna och ca var tredje gång så slipar du ryggen på tanden med en flatfil.
Då får du samma skärpa som när den är ny...

Man kan slipa en maxi så att den blir likvärdig,men aldrig exakt som en strand...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).