Motorsåg och handhållet

Kedjan lossar vid vedkapning

7 inlägg 1835 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjan lossar vid vedkapning

Freggie  
#656860 Har precis köpt en Oregon CS 1500.

Har kapat ner ett träd som jag kvistat, men när jag ska kapa veden så lossar kedjan varje gång jag kommit igenom.

Tycker jag spänt kedjan som jag sett på yt att man ska göra.

Vad gör jag för fel?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjan lossar vid vedkapning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656865 Smörjer den som den ska?
Blir kedjan varm?
Är den vass?

Användarvisningsbild

Re: Kedjan lossar vid vedkapning

Freggie  
#656876 Sågen är helt ny så kedjan är vass. Och det har gått åt halva oljetanken på ett träd så den bör smörja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjan lossar vid vedkapning

Nyborg  
#656884 Nya kedjor, särskilt tunnare, länger sig i början. Min erfarenhet av en Meec stångsåg... 😀

Användarvisningsbild

Re: Kedjan lossar vid vedkapning

johan eriksson  
#656919
Freggie skrev:Sågen är helt ny så kedjan är vass. Och det har gått åt halva oljetanken på ett träd så den bör smörja.


Att få en kedja slö kan gå på mindre än en minut, så att sågen är ny säger tyvärr inte så mycket.
Mitt personbästa i att få en kedja slö tog ca ett halvt kap i en stam.

Avatar Fallback

Re: Kedjan lossar vid vedkapning

Avslutat-02  
#656923 Spänn kedjan så den knappt går att lyfta ur spåret, efter en stund bör den bli kanon nu medans den är ny..

Sedan ska man spänna så att den max går att lyfta ca 1,5 cm ur spår..

Användarvisningsbild

Re: Kedjan lossar vid vedkapning

JensSkoog  
#656928 Kan vara nåt fel på strammekanismen, eller du har inte fått stramat skickligt. Det som oftast sker, är att man inte har skruvat hårdt nog till på "svärdsmutteren" - den röda ringen, eller det har samlat sig skit bakom kåpa och bakom svärd så det lossnar när du sågar.
Titta genom den här, så får du tips om hur det göras:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).