Motorsåg och handhållet

Autotune vs. M-tronic

101 inlägg 42770 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
traktorz  
#369078
anersimyra skrev:Än allvarligare är annars det mycket väl dokumenterade problemet med ovala cylindrar.. :cry:


Det är tydligen bara kolven (och inte cylindern) som skall ha en fördefinierad oval profil, för att minimera risken att den skär, allt enligt IPL för modellerna 550 & 560. Kolven skär ju om den inte får tillräcklig kylning, vilket huvudsakligen sker via dess kolvringskontakt mot cylinderväggen. Tydligen anser Husqvarna även att en enda kolvring räcker väl till för den nödvändiga värmeborttransporten.

Noterar vidare att den större modellen 560 fått många av sina lagringar omarbetade, samt att kylningen av cylindern förbättrats, allt enligt modellens senaste IPL. Husqvarna reviderar tydligen modellerna årligen, eftersom en ny IPL publiceras årligen.

Ref:
http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI ... 015-10.pdf
http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI ... 015-12.pdf

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369465 Att man gör kolvarna ovala har med värmeutvidgning att göra, kolven har mer material jäms med kolvbulten och expanderar mer i den riktningen än på tvären. Uppifrån sett alltså.
Så har man nog gjort sen man började med kolvar av aluminium.
Inom flyget görs cylindrarna koniska av samma skäl, när den är i driftstemperatur så är cylinderväggarna parallella.

Husqvarna är väldigt duktiga på att uppdatera sågarna! Något sämre på att utveckla dem färdigt innan de släpps till försäljning...

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369511 Det finns olika varianter oftast med olika "egg form" och utvidgning.
Att det blir mycket värmeutvecking är problemet som i olika försök ska bli avhjälpt.
Förr graderades cylindrar olika för olika form och expansion, så är det idag med.

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Williamm  
#656702
Mange skrev:http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3/viewtopic.php?f=28&t=10562

Johan och Dolmar 500V...
1453033923_cimg0603.jpg


Bilder på sågen.
1453033924_cimg0548.jpg

1453033922_cimg0541.jpg

1453033923_cimg0597.jpg

1453033925_cimg0595.jpg


Jag tror mer på 4-takt än Friskluftsmotorn.
Bäst vore nog en konventionell motor med insprut och nåt som läser avgasvärde.


Finns det någon film på Dolmar ps500v? Jag hittar ingen.

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656742 Vassego:

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656744 Han med kameran är från Dolmar. Trevlig kille men gillade inte när vi skulle på o pilla itu den så han visade själv.
Väldans likt Hondas trrimmer motorer.
500v Projectet skrotades för det hade nog nåt annat på gång från Japan/Dolmar/Makita om jag fattade saken rätt.
Blev en demo/test serie, ingen serieproduktion.
Tror inte det heller blev nåt.

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Williamm  
#656778 Tack!

Den verkar trög. Var den det?

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656794 Nja inte trög men lite märklig.
4 takt är inte som tvåtakt.
Så stor var den inte, gick klart sämre än vilken tvåtakt som helst i samma cc, nä kanske inte alla men de vanligaste.

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Williamm  
#656809 Tack!

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

anersimyra  
#656817
Mange skrev:Han med kameran är från Dolmar. Trevlig kille men gillade inte när vi skulle på o pilla itu den så han visade själv.
Väldans likt Hondas trrimmer motorer.
500v Projectet skrotades för det hade nog nåt annat på gång från Japan/Dolmar/Makita om jag fattade saken rätt.
Blev en demo/test serie, ingen serieproduktion.
Tror inte det heller blev nåt.
. 🤣 jag trodde först att filmen spelades upp i slow motion.

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656849 Den skar ungeför som en 35-40cc hobby såg. Bör göra det med den kedjan...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).