Skogsnyheter

Södra sänker priset på massaved, barkborrevirke & kubb

7 inlägg 4284 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra sänker priset på massaved, barkborrevirke & kubb

Torbjörn Johnsen  
#656642 Södra meddelar att man marknadsanpassar (sänker ) priset på massaved, barkborrevirke, kubb och energived. För massaveden sänks priset fr o m idag 17 juli med 25 kr/m3fub och hamnar då på 300 kr/m3fub för barr och 320 kr/m3fub för björk (prisexempel Jönköping). Sänkningen för barkborresortimentet 1600 och för sågkubb blir lika stort, d v s 25 kr/m3fub.
Den största sänkningen görs för energived som sänks med 40 kr/m3fub.

Anledningen till prissänkningen är enligt Södra att det råder obalans på marknaden med för stort utbud i förhållande till efterfrågan. Delvis p g a barkborresituationen men även att den globala ekonomin visar fortsatta tecken till avmattning.

Här hittar ni Södras pressmeddelande om prissänkningen.
Södra sänker priset på massaved, kubb, granbarkborrevirke och energived p g a ökande lager och minskad efterfrågan. Bild: Sodra.com




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södra sänker priset på massaved, barkborrevirke & kubb

Suneland  
#656687 Med andra ord kommer dom tjäna nära 10% mer ett tag då innan marknaden lyfter igen...

Avatar Fallback

Re: Södra sänker priset på massaved, barkborrevirke & kubb

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656696 Ändock ett acceptabelt massavedspris jämfört med mellansverige. Hur kommer skogsforumisterna att reagera? Körs det på lika? Trappas det ner? Trappas det upp för att få lös lika mycket kosing?
Jag tänker köra på med slutavverkning eftersom att timmret står sig i pris och jag har gran som är högriskbestånd för insekter. Gallringarna blir nog lagda på is. Om inte det blir så uselt så att skotaren blir stilla. Då blir det motions- och terapigallring med motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Södra sänker priset på massaved, barkborrevirke & kubb

Vedproducent  
#656698
Suneland skrev:Med andra ord kommer dom tjäna nära 10% mer ett tag då innan marknaden lyfter igen...

Nej intäkterna ökar naturligtvis inte med 10 procent.

Avatar Fallback

Re: Södra sänker priset på massaved, barkborrevirke & kubb

jannee  
#656700 Södras sänkning av massapriset slår på sikt även ut på timmerpriserna, runt 30 % av timret går som flis/spån.

Avatar Fallback

Re: Södra sänker priset på massaved, barkborrevirke & kubb

Amatörhuggare 62  
#656703 Som underröjare ,så blir d två spik i vägga.
Å hänga såga på.

Avatar Fallback

Re: Södra sänker priset på massaved, barkborrevirke & kubb

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656729 Bra tid för underröjning så gallringsbestånden är redo när det vänder.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).