Traktorer och processorer

MF35x värde/prissättning

19 inlägg 6434 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MF35x värde/prissättning

william99  
#656179 Hej!

Såg en liknande tråd 2016 men tänkte starta en ny för att vara ´´up to date´´ med modellen i fråga. Vad tror ni en MF35x kan vara värd idag? Faktorer som skick, utrustning och tillbehör spelar roll förstås. Men vad tror ni på ett ungefär? ca 4000h står klockan på. Är dem efterfrågade? Dvs. går dem fort på blocket, oavsett ´´skick´´?

Tack på förhand :)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MF35x värde/prissättning

tallen100  
#656181 Det bästa kan ju vara att kolla på blocket, finns ju riktiga dyrgripar där ibland men frågan är ju om dom blir sålda eller ej.

X en är väl den med trecylindriga perkinsmotorn, en gissning allt mellan 10-30 tusen beroende på skick.
Liten behändig traktor som inte borde vara svårsålda, såvida priset inte är för högt 😉

Avatar Fallback

Re: MF35x värde/prissättning

Hilux  
#656404 X var la modellen med diff har jag för mig. 3-cyl perkins fanns såvida i både vanlig å X-modellen

Användarvisningsbild

Re: MF35x värde/prissättning

william99  
#656463
Hilux skrev:X var la modellen med diff har jag för mig. 3-cyl perkins fanns såvida i både vanlig å X-modellen


Ja precis, så som jag har läst till mig så kom X:en med en diff. Dock fanns Perkins 3-cylindern i alla 35:or precis som du säger. Frågan är om 35:or över huvudtaget är eftertraktade som veteranttraktorer, och vad är då värderingen på dem då? Lägger man på att det är en X med diffen, adderar det något typ av mer värde kanske?

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF35x värde/prissättning

Mattias_E  
#656490 35X var lite förbättrad jämfört med "vanliga" 35:an, 41.5 hk vid 2250 RPM mot 39 vid 200 RPM och 2 grader senare insprutningstid, 22 grader istället för 20 grader samt 2.6 km/h högre topphastighet, 26 km/h mot 23.4 km/h vid maxvarv,

Pratar vi om 35X med MP (snabbväxel) så gör den 30 km/h vid 1950 RPM.

35, 35X och 35X med MP såldes alla med 28" bakdäck, 35X MP Allmatic såldes med 32" bakdäck, gör också 30 km/h vid 1900 RPM.

Allt detta enligt instruktionsboken till MF-35.

Det kan vara så att 35X har diffspärr som standard, men det såldes även många vanliga 35:or med diffspärr. Instruktionsboken säger inget om att 35X skulle ha det som standard. Har även hört att diffspärr blev standard från och med -62 års modell på alla 35:or.

Användarvisningsbild

Re: MF35x värde/prissättning

william99  
#656505
Mattias_E skrev:35X var lite förbättrad jämfört med "vanliga" 35:an, 41.5 hk vid 2250 RPM mot 39 vid 200 RPM och 2 grader senare insprutningstid, 22 grader istället för 20 grader samt 2.6 km/h högre topphastighet, 26 km/h mot 23.4 km/h vid maxvarv,

Pratar vi om 35X med MP (snabbväxel) så gör den 30 km/h vid 1950 RPM.

35, 35X och 35X med MP såldes alla med 28" bakdäck, 35X MP Allmatic såldes med 32" bakdäck, gör också 30 km/h vid 1900 RPM.

Allt detta enligt instruktionsboken till MF-35.

Det kan vara så att 35X har diffspärr som standard, men det såldes även många vanliga 35:or med diffspärr. Instruktionsboken säger inget om att 35X skulle ha det som standard. Har även hört att diffspärr blev standard från och med -62 års modell på alla 35:or.


Okej, stort tack för all information! Vad tror du således att en 35x kan vara värd idag? Samt får man ut en slant extra på en sådan istället för en ''vanlig'' 35?

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF35x värde/prissättning

Mattias_E  
#656521 Som jag förstår det så är en 35X att lite mer eftertraktad, framförallt om den den har MP då den blir en del rappare vid vägtransport, dessutom så ger MP extra flöde i hydrauliken om båda pumparna kopplas samman, är väl runt 40 l/minuten så ska den driva en kran m.m. så brukar modellen vara mer eftertraktad bland skogsfolket jämfört med en vanlig 35:a, även diffspärr är ju eftersökt.

Men kolla så den verkligen har diffspärr, pedal som kommer ut från bakaxeln på höger sida, vill minnas att jag sett 35X som saknat just detta.
Enligt instruktionsboken för MF-35 så står det - Diffrentialspärr (finns på senare modeller).

Avatar Fallback

Re: MF35x värde/prissättning

Mikael A  
#656523 Värdet beror väl också på vad det är för typ av hytt, dvs en hyfsat tät hytt med fina dörrar eller en dragig hytt med i princip bara lite rutor i en störtbåge.
15-25 tusen är väl ett rimligt pris beroende på utrustning och skick.

Lägg gärna upp en bild på traktorn.

Användarvisningsbild

Re: MF35x värde/prissättning

william99  
#656577
Mikael A skrev:Värdet beror väl också på vad det är för typ av hytt, dvs en hyfsat tät hytt med fina dörrar eller en dragig hytt med i princip bara lite rutor i en störtbåge.
15-25 tusen är väl ett rimligt pris beroende på utrustning och skick.

Lägg gärna upp en bild på traktorn.


Tyvärr är de en enklare hytt. Lägger upp en bild på den nedan. Vad tror du att den är värd i dagsläget? Samt vad tror du den är värd om man gör iordning den med lackering osv?

   TS
Avatar Fallback

Re: MF35x värde/prissättning

tallen100  
#656581 Om den är frisk maskinellt, runt 12-15 skulle ja gissa.
Om det bara är traktorn, utan kedjor och redskap är det nog svårt att få några större summor än så,
Men lite färg skulle nog ge några tusen till..

Är framrutan sprucken, eller ser det bara ut så på bilden

Användarvisningsbild

Re: MF35x värde/prissättning

william99  
#656597
tallen100 skrev:Om den är frisk maskinellt, runt 12-15 skulle ja gissa.
Om det bara är traktorn, utan kedjor och redskap är det nog svårt att få några större summor än så,
Men lite färg skulle nog ge några tusen till..

Är framrutan sprucken, eller ser det bara ut så på bilden


Framrutan är sprucken. Finns inga tillbehör bara traktorn. Så med lite färg, lite dekaler osv så kanske 15-20? Förutsatt att den fungerar maskinellt

   TS
Avatar Fallback

Re: MF35x värde/prissättning

Avslutat-02  
#656603 Det finns färdiga plåtar att skruva dit för ca 5000 kr.

Lite tvätt och ett oljebyte, filter.
Begär sedan ca 24.000 kr om den fungerar i motorn, hydrauliken, däcken är ok.

Plåtarna finns på oie.se
Även färdig färg..
Senast redigerad av Avslutat-02 fre 17 jul 2020, 07:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: MF35x värde/prissättning

william99  
#656606
vinterrojarn skrev:Det finns färdiga plåtar att skruva dit för ca 5000 kr.

Lite tvätt och ett oljebyte, filter.
Begär sedan ca 24.000 kr om den fungerar i motorn, hydrauliken, däcken är ok.


Tack för tips!

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF35x värde/prissättning

Mattias_E  
#656626 Ny-delarna håller inte samma plåttjocklek samt passform som originalen, så bytt plåt är att sänka priset på traktorn. Likaså att "penselrenovera" en traktor i de flesta fall. Hellre än "ärlig" traktor än en traktor som framställs som "nyrenoverad" fastän man knappt lossat en enda skruv och absolut inte "renoverat" annat än byte av olja i bästa fall. Oftast så är där samma 60 år gamla spruckna däck på en "nyrenoverad" traktor.

Visst, vi är alla olika på vad och hur vi värderar en traktor när de ska säljas och visst är en välskött maskin värd mer än en klump med olja och skit. Men det är skillnad på välhållen och skött maskin och med en inför försäljningen tillsnyggad.

Användarvisningsbild

Re: MF35x värde/prissättning

william99  
#656638
Mattias_E skrev:Ny-delarna håller inte samma plåttjocklek samt passform som originalen, så bytt plåt är att sänka priset på traktorn. Likaså att "penselrenovera" en traktor i de flesta fall. Hellre än "ärlig" traktor än en traktor som framställs som "nyrenoverad" fastän man knappt lossat en enda skruv och absolut inte "renoverat" annat än byte av olja i bästa fall. Oftast så är där samma 60 år gamla spruckna däck på en "nyrenoverad" traktor.

Visst, vi är alla olika på vad och hur vi värderar en traktor när de ska säljas och visst är en välskött maskin värd mer än en klump med olja och skit. Men det är skillnad på välhållen och skött maskin och med en inför försäljningen tillsnyggad.


Min tanke var att lossa all plåt och lacka om de med färgspruta. Däcken lägger jag ingen energi på, dem är lite spruckna men borde överleva några år till. Tänker att en ny servad och ny lackad (på rät sätt) borde gå att sälja vidare för 15-20? har fått erbjudande att köpa den för 9 000kr. Ska man slå till och göra ett försök?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).