Motorsåg och handhållet

Vad behövs för att konvertera HVA 357 till 3/8?

12 inlägg 2629 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad behövs för att konvertera HVA 357 till 3/8?

haqvor  
#655984 Jag har en 357:a som ska få prova på att såga plank. Det är möjligt att den är lite klen och en begagnad 395:a är i tankarna men måste få vänta lite. Eftersom det verkar vara lite lång leveranstid på Granbergs skitdyra .325 klyvkedja så funderar jag på att konvertera 357:an till 3/8 istället men jag blir inte helt klok på vad som behövs för prylar. Räcker det med en drivkrans eller måste man byta kopplingstrumma, nållager och pumpdrev också? Reservdelslistan antyder att man behöver byta alltihop men bland annat här läser jag att det räcker med drivkransen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad behövs för att konvertera HVA 357 till 3/8?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655985 Da der har eg gjort men på ei 560, men er akkurat da samma som trengs, saga står med 3/8 no så eg kan sjå kva .325 deler eg har tatt av ho.

Avatar Fallback

Re: Vad behövs för att konvertera HVA 357 till 3/8?

Avslutat-02  
#655988 Det räcker med att byta ringdrev.
Knacka bort kopplingen och ta bort trumman.
Byt sedan drevet och montera ihop igen.

Kopplingen ska knackas framåt ljuddämparen till, när sågen står. Alltså åt höger.
Och dras åt åt vänster.

Avatar Fallback

Re: Vad behövs för att konvertera HVA 357 till 3/8?

Avslutat-01  
#655991
vinterrojarn skrev:Det räcker med att byta ringdrev.
Knacka bort kopplingen och ta bort trumman.
Byt sedan drevet och montera ihop igen.

Kopplingen ska knackas framåt ljuddämparen till, när sågen står. Alltså åt höger.
Och dras åt åt vänster.


är det lika på en jonsered 2258?
eller behöver man byta mer på den?

Avatar Fallback

Re: Vad behövs för att konvertera HVA 357 till 3/8?

Avslutat-02  
#655993 Näpp knacka kopplingen bara.
Den ska gå att köpa med 3/8 direkt också..

Användarvisningsbild

Re: Vad behövs för att konvertera HVA 357 till 3/8?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656000 Vilken 3/8 har du tänkt köra?
3/8hobby eller den störra vanliga 3/8?
Ringdrev o svärd får bytas om du ska ha 3/8 med drev i svärdet.

Avatar Fallback

Re: Vad behövs för att konvertera HVA 357 till 3/8?

Avslutat-02  
#656004
$matches[2]



_Hva 357
5010031-01.pdf

Avatar Fallback

Re: Vad behövs för att konvertera HVA 357 till 3/8?

haqvor  
#656017
Mange skrev:Vilken 3/8 har du tänkt köra?
3/8hobby eller den störra vanliga 3/8?
Ringdrev o svärd får bytas om du ska ha 3/8 med drev i svärdet.


Jag har tänkt att köra den större 3/8 med 1,5 mm spårvidd. Egentligen hade kanske 1.3 mm varit bättre eftersom den går lite lättare och inte tillverkar lika mycket spån av virket. Vad rekommenderar du? Är det samma drev oavsett vilken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad behövs för att konvertera HVA 357 till 3/8?

haqvor  
#656020
vinterrojarn skrev:
$matches[2]



_Hva 357
5010031-01.pdf


Det är precis den som gör att jag kliar mig lite i huvudet och funderar på om det skiljer på splinesen på kopplingstrumman. Varför är det annars två olika artikelnummer på pumphjulet längst in?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad behövs för att konvertera HVA 357 till 3/8?

Avslutat-02  
#656025 Enligt service killarna på Hva så är tappen på trumman längre till 3/8 än 0.325.
Det ska vara lite bredare ringdrev på 3/8 än 0.325.

Så då blir grejerna lite annorlunda.
Så enkelt svar, byt efter skisserna så är man säker..
Jag har då bytt på både 357 och 2258:or utan att byta resten...men men...

Användarvisningsbild

Re: Vad behövs för att konvertera HVA 357 till 3/8?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656043
haqvor skrev:
Mange skrev:Vilken 3/8 har du tänkt köra?
3/8hobby eller den störra vanliga 3/8?
Ringdrev o svärd får bytas om du ska ha 3/8 med drev i svärdet.


Jag har tänkt att köra den större 3/8 med 1,5 mm spårvidd. Egentligen hade kanske 1.3 mm varit bättre eftersom den går lite lättare och inte tillverkar lika mycket spån av virket. Vad rekommenderar du? Är det samma drev oavsett vilken?

Är det Oregons "Ripcut 70" du tänker på så är det samma skärtand oavsett om det är 1,5 Ripcut 73RD eller 1,6 Ripcut 75RD. Samma skärbrädd. Den finns inte färdig i 1,3 men man kan fila slipa om 72DPX om man önskar större tand och 1,3. Samma skärbredd ändå.
Oregon har samma ringdrev till 3/8hobby 91roch 3/8 vanlig 70RD. Delningen är samma men storlek på drivlänk och sidolänk skiljer och skärtand naturligtvis.

Avatar Fallback

Re: Vad behövs för att konvertera HVA 357 till 3/8?

haqvor  
#656080 Nu har jag beställt drivkrans och pumpdrev, så hoppas jag att det räcker. Jag får se hur det funkar när jag plockar isär det...

Mange skrev:
haqvor skrev:
Mange skrev:Vilken 3/8 har du tänkt köra?
3/8hobby eller den störra vanliga 3/8?
Ringdrev o svärd får bytas om du ska ha 3/8 med drev i svärdet.


Jag har tänkt att köra den större 3/8 med 1,5 mm spårvidd. Egentligen hade kanske 1.3 mm varit bättre eftersom den går lite lättare och inte tillverkar lika mycket spån av virket. Vad rekommenderar du? Är det samma drev oavsett vilken?

Är det Oregons "Ripcut 70" du tänker på så är det samma skärtand oavsett om det är 1,5 Ripcut 73RD eller 1,6 Ripcut 75RD. Samma skärbrädd. Den finns inte färdig i 1,3 men man kan fila slipa om 72DPX om man önskar större tand och 1,3. Samma skärbredd ändå.
Oregon har samma ringdrev till 3/8hobby 91roch 3/8 vanlig 70RD. Delningen är samma men storlek på drivlänk och sidolänk skiljer och skärtand naturligtvis.


Ja det är Oregon 73RD jag har tänkt på med ett 20" VersaCut svärd. Stihl har ju PMX-kedjan med 1.3 mm men jag lyckas inte hitta något svärd som passar. Enda anledningarna som jag ser för att köra 1.3 mm är för att ha en mindre skärbredd och få en lägre belastning på den något underdimensionerade sågen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).