Skogsröjning

Sen röjning i 20års tallplantering

23 inlägg 5546 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sen röjning i 20års tallplantering

barbarossa  
#655478
Skogsola skrev:Du får köra hårt en vecka. 😉 Jag är i samma läge men jag hinner nog.

Och såvitt jag vet har vi ingen begränsning här i finland

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Sen röjning i 20års tallplantering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655479 Det fanns regler för det i Sverige, men de är borta sedan några år. Finns rekommendationer om tall fortfarande, men som de skriver:

"Tar man hand om stammar grövre än 7 cm, t ex i form av ved eller flis, alternativt kapar dem i korta bitar, kan röjning utföras året om. "

https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... gsklockan/

Avatar Fallback

Re: Sen röjning i 20års tallplantering

plutten  
#655486 Finns rekommendationer att inte röja barrbestånd i Finland för att förhindra spridningen av rötsvampar. Finns info på skogscentralens sidor.

Användarvisningsbild

Re: Sen röjning i 20års tallplantering

machonisti  
#655593 Jag har köpt en del hektar rätt förmånligt pga att det inte varit omskött. Det är lite arbetsamt med dylika figurer men hittills har det gått att få fram ett godtagbart bestånd. Jag har gallrat manuellt i dylika bestånd.
En figur som liknar din gallrade jag -09, fanns bara kvistvargar och krökar mest tall. Fällde de dominanta kvistvargarna och fick fram en körväg. Tog krökar och defekta tallar, då dessa försvann kom de raka men lite klenare tallarna fram. Gallrade ändå med försiktighet så sist jag tittade till figuren låg inga vindfällen där. Och vilken förvandling, från skitskifte till helt godtagbart.

Avatar Fallback

Re: Sen röjning i 20års tallplantering

barbarossa  
#655601
machonisti skrev:Jag har köpt en del hektar rätt förmånligt pga att det inte varit omskött. Det är lite arbetsamt med dylika figurer men hittills har det gått att få fram ett godtagbart bestånd. Jag har gallrat manuellt i dylika bestånd.
En figur som liknar din gallrade jag -09, fanns bara kvistvargar och krökar mest tall. Fällde de dominanta kvistvargarna och fick fram en körväg. Tog krökar och defekta tallar, då dessa försvann kom de raka men lite klenare tallarna fram. Gallrade ändå med försiktighet så sist jag tittade till figuren låg inga vindfällen där. Och vilken förvandling, från skitskifte till helt godtagbart.
tack det ger mej motivation att kämpa vidare.fast ge upp finns inte i min värld
😎

   TS
Avatar Fallback

Re: Sen röjning i 20års tallplantering

barbarossa  
#655602
barbarossa skrev:
Mangan skrev:Var i landet och bonitet?

Österbotten och botanitet?torr mo enl skogsbruksplanen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sen röjning i 20års tallplantering

HannuRöj  
#655606 Fäll alla höga grenar med. 😀 Såg en på bilden..
Röja först, spara alla med bra kvalite, ta sen motorsågen och fäll alla med dålig.
Efter röjningen ser man om det är värt att skota. Enklare att hitta stickvägarna med.
👍 Machometoden.

Avatar Fallback

Re: Sen röjning i 20års tallplantering

barbarossa  
#655609
HannuRöj skrev:Fäll alla höga grenar med. 😀 Såg en på bilden..
Röja först, spara alla med bra kvalite, ta sen motorsågen och fäll alla med dålig.
Efter röjningen ser man om det är värt att skota. Enklare att hitta stickvägarna med.
👍 Machometoden.
granar menar du väl? 🌲

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).