Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Grot huggning

17 inlägg 9145 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grot huggning

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65133 Tänkte höra vad ni andra tycker om grot huggning och vad ni får för ersättning för grotanpassat själv så får vi endast 3 kr upp på total priset vilket jag tycker är alldelens för lågt med tanke på att det kostar produktion och det sliter på skotaren mycket mer speciellt däcken och det blir mycket mer ojämnt så man får lägre medel hastighet med lasset.Grotar ni även mark med dålig bärighet eller får ni bestämma själv vart det passar? själv så verkar det som min uppdrags givare ska ha grot även vid dålig bärighet så det blir djupa spår vid all grotning ser oftast för j vligt ut efter åt :smile:



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Grot huggning

skogsjan695xl  
#65141 Jag tycker grot huggning är fint att hugga, jag håller en högre produktion när jag hugger grot än utan.
Det blir ju mindra krankörning när man hugger grot och om man lägger upp en hög med grot och virke så de sista träden jag tar kör jag fram och drar sen tillbaka så att det blir som ett mellanrum mellan en hög till en annan.
3kr extra tycker då inte jag var dåligt, vet nån häromkring som inte får nått bättre oavsett vad de hugger.
Jag har alltid huggit dubbelslag med kommer framöver bara hugga enkelslag för att underlätta för skotaren, då blir det ju så att på ena sidan har man timmer och andra blir massaved närmast, då behöver man aldrig sträcka ut kranen på skotaren fullt ut för att räcka till massaveden som vanligtvis läggs längst bort när man hugger.
Står det i trakt direktivet att det ska grotas så grotar jag, men är det fläckvis blött så hamnar riset i vägen ist.
Är det blött så riskerar det ju att det hamnar föroreningar i groten sen och ofta så är mycke ris borta redan när man ska köra ut groten då mycket har används att bygga väg med.
Kan ju tilläggas att jag högg i 2år åt en som var ute som ´´grotinstruktör´´ under ett år. Så man har ju fått lära sig massa småknep som kan vara bra att veta.

Avatar Fallback

Re: Grot huggning

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65144 Dom poster jag grotat har det märkts en klar produktionsökning på skördarn. DOCK märkte skotarförarn att produktionen sjönk en del och att det blev sämre att åka iskogen samt att det blev i princip omöjligt att undvika spårbildning trots band runt om, vi valde själva var vi körde på riset. en trakt vi körde hade 12 sortiment , där märktes det tydligt att det va omöjligt för skotarn att nå utan 10m kran. Så visst 3kr upp är nog skapligt med max 5sortiment annars ska det va mer tror jag

Användarvisningsbild

Re: Grot huggning

skogsjan695xl  
#65145
ume skrev:Dom poster jag grotat har det märkts en klar produktionsökning på skördarn. DOCK märkte skotarförarn att produktionen sjönk en del och att det blev sämre att åka iskogen samt att det blev i princip omöjligt att undvika spårbildning trots band runt om, vi valde själva var vi körde på riset. en trakt vi körde hade 12 sortiment , där märktes det tydligt att det va omöjligt för skotarn att nå utan 10m kran. Så visst 3kr upp är nog skapligt med max 5sortiment annars ska det va mer tror jag


Detta med många sortiment med grot är ju ett dilemma, blir ingen ordning på högarna då. men visst det går ju göra på ett annat sätt då, hugga dubbelslag och lägga några sortiment på ena sidan och några på den andra, blir ju en jäkla krankörning fram och tillbaka då. men det går ju iaf och det blir ju inte riktigt så stort tapp i skotningen då.

Avatar Fallback

Re: Grot huggning

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65150 Skotaren tycker jag synd om när det blir 50- 60 cm djupa spår där den går fram och släpar bukplåtarna , så vi tycker att det är en märkbarförsämring för skotaren, skördaren lider mindre av grotningen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grot huggning

skogsjan695xl  
#65175
1070 skrev:Skotaren tycker jag synd om när det blir 50- 60 cm djupa spår där den går fram och släpar bukplåtarna , så vi tycker att det är en märkbarförsämring för skotaren, skördaren lider mindre av grotningen


Helt rätt i detta, så har det varit på en post jag var på nu och skota, blev diken i varenda väg, Men jag tycker då att blir det spår av skotaren, stackars skotare som ska köra ut riset, här jag varit ska dom säkert ut och bunta och sen köra ut buntar som är tunga som aset.
Nej är det inte bra bärighet så ska riset vara i vägen, detta är upp till planeraren att fixa, tycker då att om det blir klagomål på spår så ska de vända sig till den som planerar.

Avatar Fallback

Re: Grot huggning

DunderBabe  
#65179 Har kört grot skotare ett tag å kan juh säga att man måste "grota" med insidan skallen, spelar ingen roll om de ligger jätte fina högar om de inte finns någon bärighet (dålig bärighet och inget ris på vägarna), då måste man juh som risskotare endå använda riset för att ta sig fram eller så försöker man köra endå å då e de skyddsdikat när man far därifrån!

Om virkes skotaren tycker att de blir spår å e jobbigt, då e de inte kul å komma med grotskotaren sen, visst man väger inte lika mycket men har desto högre tyngdpunkt!

Avatar Fallback

Re: Grot huggning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65414 Alltså kan ni som säger att produktionen på skördaren ökar och att krankörningen minskar vid grotanpassning förklara det, jag tycker då att det är det motsatta. Produktionen är lite lägre och krankörningen ökar jämför emd vanliga dubbelslag.
Har svårt att få ihop det hur det ska gå snabbare, du får ju flytta träden så onödigt långt... står ju skrivet här ovan hu man tom kör fram för att ta ett träd och sen backar tillbaka och lägger dom i högen... Det trädet måste ju ha flyttats väldigt långt!
Du är ju alltid styrd att fälla träden mer eller mindre framåt ist för att kunna fälla som det passar bäst.

Måste ju vara svårt att få det effektivare än att fälla som vanligt, alltså fälla träden som står på sidan in över vägen osv då ligger ju rotstocken redan på plats i princip då du fällt trädet.... och tex om det står 4 smågranar en bit ut på ena sidan så far man ut med aggregatet en gång och plockar dom och matar dom utifrån istället för att hålla på bära omkring dom.

Men det kanske är skillnad där neråt landet då ni har mycket grövre skog, men det jag märkt då vi grotanpassar är då en liten sänkning mot normalt. Som tex just nu grotanpassar vi en gran och björkskog med medelstam 0,10, och det är inte så himla kul att hålla på flytta omkring träd som håller neråt 0,03 och 0,05. Är väl lite skillnad om man flyttar i träd som är en halv kubik och sådär, då är det ju lite volym i dom iaf.
Men jag måste då ändå tro att det går snabbare att inte grotanpassa.

Användarvisningsbild

Re: Grot huggning

skogsjan695xl  
#65469
Valmet 890 skrev:Alltså kan ni som säger att produktionen på skördaren ökar och att krankörningen minskar vid grotanpassning förklara det, jag tycker då att det är det motsatta. Produktionen är lite lägre och krankörningen ökar jämför emd vanliga dubbelslag.
Har svårt att få ihop det hur det ska gå snabbare, du får ju flytta träden så onödigt långt... står ju skrivet här ovan hu man tom kör fram för att ta ett träd och sen backar tillbaka och lägger dom i högen... Det trädet måste ju ha flyttats väldigt långt!
Du är ju alltid styrd att fälla träden mer eller mindre framåt ist för att kunna fälla som det passar bäst.

Måste ju vara svårt att få det effektivare än att fälla som vanligt, alltså fälla träden som står på sidan in över vägen osv då ligger ju rotstocken redan på plats i princip då du fällt trädet.... och tex om det står 4 smågranar en bit ut på ena sidan så far man ut med aggregatet en gång och plockar dom och matar dom utifrån istället för att hålla på bära omkring dom.

Men det kanske är skillnad där neråt landet då ni har mycket grövre skog, men det jag märkt då vi grotanpassar är då en liten sänkning mot normalt. Som tex just nu grotanpassar vi en gran och björkskog med medelstam 0,10, och det är inte så himla kul att hålla på flytta omkring träd som håller neråt 0,03 och 0,05. Är väl lite skillnad om man flyttar i träd som är en halv kubik och sådär, då är det ju lite volym i dom iaf.
Men jag måste då ändå tro att det går snabbare att inte grotanpassa.


man hugger ju vanliga dubbelslag, fäller framåt och matar längs med sidan mad maskinen, sen sträcker man ju ut kranen rakt åt sidan tar ett nytt träd, man kör ju närstan bara med vippen och ytterst lite med svängen, om man tittar på ena filmen på han som gjorde värdsrekordförsök så syns det hur jag menar. men jag förstår hur du menar när det är sån klen skog, då gör jag så att jag plockar alla granarna lyfter in dom ståendes och lägger dom som alla andra träd och gör en ris hög, nått som man också bör göra som jag tycker iaf, är att göra längre toppar i riset, lättare att skota riset när det är lite längre toppar.

Avatar Fallback

Re: Grot huggning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65521 Jo jag förstår hur du menar, är så jag också gör när jag lägger grot. Men men tycker ändå det blir mer krankörnign och flyttande av träd än då man kör "vanliga" dubbelsslag och fäller över vägen. OK att det blir bara att använda vippen då du har träd när högen men det är ju ändå långt sen från virkeshöget till det sista trädet du tar som ska till samma virkes/rishög.
Grova toppar får vi tine lämna här, ska tas ut massa ner till 5 cm.

Avatar Fallback

Re: Grot huggning

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65529 Vi kör enkelslag i slutavv och lägger upp virket så skotarn kör varannan väg. Då blir de iallafall mindre kranande, Det är det jag jämför med, men åka fram å backa?? Gör man inte om man kör en riktig maskin(VALMET alltså :wink: ). Alltid massa till 5cm!

Användarvisningsbild

Re: Grot huggning

skogsjan695xl  
#65533
ume skrev:Vi kör enkelslag i slutavv och lägger upp virket så skotarn kör varannan väg. Då blir de iallafall mindre kranande, Det är det jag jämför med, men åka fram å backa?? Gör man inte om man kör en riktig maskin(VALMET alltså :wink: ). Alltid massa till 5cm!


Gjorde att så med 911an också, detta just bara för det går lite fortare än att sträcka ut hela kran och dra till sig trädet, och för att få ett litet mellanrum mellan en hög till en annan, men iof beror det ju på hur stamtätt det är också, är det glest behövs det ju inte att köra fram och tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Grot huggning

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65545 om du måste köra fram å tillbaka, var i förhållande till maskin börjar du lägga upp virkeshögarna? Har nämligen aldrig märkt att det behövs trots mellanrum på 1-2m mellan ris å nästa virkeshög.

Användarvisningsbild

Re: Grot huggning

skogsjan695xl  
#65549
ume skrev:om du måste köra fram å tillbaka, var i förhållande till maskin börjar du lägga upp virkeshögarna? Har nämligen aldrig märkt att det behövs trots mellanrum på 1-2m mellan ris å nästa virkeshög.


jag börjar ju att hugga det som står närmast maskinen och utåt sidorna, virket ligger längs med maskinen lite framåt så man ser rotskäret bra., men som jag menade är att när jag kör fram och tillbaka är att jag inte ska köra kran hela vägen fram, det sliter mindre på maskin om man fäller på kortare kran än fullt utsträckt. och så är ju kran starkare längre in.
Jag hugger inte nått mycke längre fram än vad kran når om man står still hela tiden.
Detta är just bara för att som sagt köra kran lite minde.
Men men alla hugger lite olika.

Avatar Fallback

Re: Grot huggning

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65573 ok, jag har två uppställningar/hög då blir det korta kranrörelser. men som sagt alla gör olika kul att höra olika varianter man kan testa..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).