Motorsåg och handhållet

Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

42 inlägg 5262 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Nickan  
#655162 Nybliven änka behöver använda makes ovan motorsåg, men den går inte igång, hur mycket o länge jag än drar i startsnöret o gjort allt annat rätt. Vad mer kan jag göra som inte står i manualen? Har försökt förstå liknande frågor här i forumet, inget kabelbrott, men var sitter den s k tändmodulen? Kan man byta ut den, var finns i så fall sådan att köpa eller var kan man få sågen lagad i Stockholmsområdet??



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Avslutat-02  
#655173 Börja med att kolla bränslet.
Om det är okej bränsle, gå då vidare till stiftet.

Ta ur stiftet,och lägg det emot cylidern,ryck sedan i snöret, finns det då gnista så är spolen hel.

En såg kan ju också bli sur och då krångla.
Då bör du ur med stiftet och rycka någon gång innan du monterar tillbaka stiftet.

Att lämna in den är en god idé om man inte riktigt vet vad man gör med dessa maskiner..

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

halvproffs  
#655175 Har sågen inte använts på lång tid, byt bränsle till nytt.
Gör som rojarn skriver med gnistkoll men gör det inte i solsken för det kan vara svårt att se gnistan då.
Har du ingen bekant som är lite motorsågskunnig som kan hjälpa till?

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655182 Dra inte i den utan att stiftet är ordentligt jordat eller stoppen aktiverad.
Finns många som kan hjälpa dig runt stockholm gissar jag då det finns en hel del verkstäder däruppe.

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Nickan  
#655208 Tack för alla goda råd. Jag hade redan bytt bensin o olja och gjort det där gnistestet utan resultat. Är sen värd att lämna in för översyn eller ska jag köpa en ny? Tar gärna emot tips i så fall på lättstartad Maskin med långt svärd. Tyvärr känner jag ingen som kan hjälpa mig, alla kom till min man när de behövde hjälp!

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Avslutat-02  
#655214 Provat med annat stift?

Den är nog tyvärr inte värd besväret att åtgärda om spolen är kass...
Jag ska försöka se vad det är för spole i dessa..
Kanske har på hyllan...

Tips om ny.... 🤔
Lättstartad...ja en Hva 550 är ju lättstartad men jag tycker mig se en trend av strul...det har dock varit mer förr än det är nu...

Stihl 362 är en fin såg..
261 lika så.. tycker dock inte om data i sågar..
Men stihls data har fungerat hyfsat bra...

Varför måste det vara långt svärd och hur långt?
Är det grov ved eller ska du såga i sågverk?

Avatar Fallback

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Avslutat-02  
#655217
Nickan skrev:Tack för alla goda råd. Jag hade redan bytt bensin o olja och gjort det där gnistestet utan resultat. Är sen värd att lämna in för översyn eller ska jag köpa en ny? Tar gärna emot tips i så fall på lättstartad Maskin med långt svärd. Tyvärr känner jag ingen som kan hjälpa mig, alla kom till min man när de behövde hjälp!


Finns flera lösningar, en är att få hjälp här.
En annan är att lämna in.
En tredje är att paketera sågen och skicka iväg på renovering...
Jag hjälper gärna till, och det vet jag att de andra kunniga på forumet gör med.

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

HL.Rigging  
#655219 Det är lite svårt att veta vad exakt som är fel med den men åk till en verkstad och be dom kolla gnistan och om den inte finns så fråga vad en ny tändning kostar med montering.
är det dyrare än 1000kr så hade jag nog skippat det och köpt en ny billig maskin på tex Jula men det är lite trixigt med motorsågar om du inte vet vad du gör så sök information på nätet om hur man gör.
En Elsåg kanske kan vara nått om du inte kan skruva osv?

Avatar Fallback

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Avslutat-02  
#655229 Då ska vi se..
$matches[2]

Så här ser original ut..


Så här ser den närmaste jag har ut...
Har en till med längre tändkabel...
1594317117_img_20200709_194937.jpg


Den är ifrån en Hva 45...

Borde passa eller vad tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

HL.Rigging  
#655231 Såg sent att du behöver en med långt svär så då kan du skippa min tanke om en billig såg från Jula eller Elsåg.
som i tidigare inlägg där det rekommenderas Husqvarna 550 som är en riktigt bra såg (har en själv) den är otroligt lätt-startad om man följer startproceduren enligt anvisning "dekal på sågen" men den kostar en del ny ca 6000-7000 för den första modellen och finns begagnat för ca 4000.
Vad tänker du använda sågen till?

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

johan eriksson  
#655233 Hur långt är ett långt svärd? I min värld så börjar de bli långa när man passerar 24”

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

HL.Rigging  
#655236
johan eriksson skrev:Hur långt är ett långt svärd? I min värld så börjar de bli långa när man passerar 24”

För "Svenssons" är det nog över 15" gissar jag?
Skälv kör jag med 20" som jag klassar som lagom men andra tycker det är långt.

Avatar Fallback

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Avslutat-02  
#655266 Nu är jag inte säker men undrar jag om inte den här sågen har 3/8 delning med 14" svärd...
Kanske till och med 16"..

Det blir enorm skillnad med en nyare och kraftigare såg...

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Nickan  
#655419 Att jag behöver en med långt svärd är för att jag bor på en skärgårdsö på sommarhalvåret o har en äng kring vilken det växer en del tallar men främst kraftiga, höga alar o varje vår när jag kommer ut har en del blåst omkull o skräpar på ängen. Ibland måste elverket komma o hjälpa till då de fallit mot ledningen men det ör inte alltid de ställer upp o kapar upp i hanterliga bitar. Jag ska nog kolla en Huskvarna för sådan lovordade senast Elröjaren (som inte heller fick igång min partner, men skruvade isär den, bytte tändstift, olja o bensin Utan resultat. Mer hade han inte tid att göra, men var ju jättesnäll som gjorde allt det där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

johan eriksson  
#655473 Frågan kvarstår dock, hur långt anser du att ett långt svärd är? Hur grova är tallarna och alarna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).