Skogsmiljö och Trädlära

Barkborre, eller annat?

9 inlägg 2769 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Barkborre, eller annat?

SvenBart  
#653817 Jag har en del angripna träd, misstänker barkborren men känner egentligen inte igen det som barkborreangrepp.
Inget brunt mjöl i sikte, men så har det ju regnat väldigt mycket sista tiden. Tycker jag borde sett nåt mjöl: Och de flesta av träden har bara få angrepp.

Ser inte så tydliga hål som man brukar. Merparten av hålen har dessutom kådat och är täckta.
Jag finner inte heller några barkborrar i hålen. Gångarna är begränsade, ett par centimeter bara som mest, ibland inte alls. Och jag hittar inte heller några barkborrelarver. Men å andra sidan är de flesta skadade träden just där jag hade ett barkborre angripen vindfälle, som jag barkade när det var larver i i våras.

Men alla angrep är inte helt identiska, så det är lite olika på bilderna.
De ger mig ingen ro, de små barkborrarna.



   TS
Avatar Fallback

Re: Är det barkborre? Eller annat

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653819 Tror att det är barkborre men trädet är såpass livskraftigt att det försvarar sig med kåda.

Användarvisningsbild

Re: Är det barkborre? Eller annat

SvenBart  
#653847 Men varför ser jag inga borrar, ägg eller larver?

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det barkborre? Eller annat

jannee  
#653854 Kan kanske ge dig ett litet svar på din fråga Svenbart
http://granbarkborre.slu.se/populationsdynamik.php

Avatar Fallback

Re: Är det barkborre? Eller annat

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653872
SvenBart skrev:Men varför ser jag inga borrar, ägg eller larver?


Förhoppningsvis så drunknade borrarna i kåda innan de hann lägga ägg.

Användarvisningsbild

Re: Är det barkborre? Eller annat

SvenBart  
#655122 Nu tittade min duktiga skoginspektor från Södra. Och de här träden klarar sig. Puu!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är det barkborre? Eller annat

dHansson  
#656782 Jag har nåt liknande som förbryllar något på min mark i västra Jämtland. En enda gran är angripen med ingångshål som sitter i grupper om fem-sju med vissa mellanrum några meter upp längs stammen. Inget borrmjöl syns men däremot flagnad bark och när man skär in i träet så visar sig hålet vara 2-3 centimeter djupt och tomt. Inte en insekt syns till. Vad har hänt här? Finns inga kända barkborreangrepp i närheten.

Avatar Fallback

Re: Är det barkborre? Eller annat

Värmlänning  
#656790
dHansson skrev:Jag har nåt liknande som förbryllar något på min mark i västra Jämtland. En enda gran är angripen med ingångshål som sitter i grupper om fem-sju med vissa mellanrum några meter upp längs stammen. Inget borrmjöl syns men däremot flagnad bark och när man skär in i träet så visar sig hålet vara 2-3 centimeter djupt och tomt. Inte en insekt syns till. Vad har hänt här? Finns inga kända barkborreangrepp i närheten.

Tretåig hackspett

Användarvisningsbild

Re: Är det barkborre? Eller annat

dHansson  
#656825 Ja du har nog rätt i det. Läste på lite om denna hackspett nu och allt tyder på att den varit i farten och letat sav. Med en sjuhelsikes precision i håltagningen. Men hålen var förvillande lika barkborrens.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).