Traktorer och processorer

Skrapande ljud växellåda MF35

7 inlägg 1985 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skrapande ljud växellåda MF35

Saabtobbe  
#655045 Hej!

Jag har en MF35 -60 Diesel.
Det har dykt upp ett tydligt skrapande missljud när H/L-växel ligger i neutral. Lägger jag i H eller L så försvinner det.
Är det någon som har en ide vad det kan vara? Sliten växelförare eller slitet lager?

mvh Tobias



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skrapande ljud växellåda MF35

Avslutat-02  
#655047 Vore det lager så skulle det fortsatta att låta..
Så mest troligt på växelförare...

Går växlarna i smidigt eller tungt och ovilligt?

Användarvisningsbild

Re: Skrapande ljud växellåda MF35

rokon  
#655049 Just det , växelförare, samt vibrationer från motorn samt ett kugghjul som snurrar och ett annat kugghjul som står still och liksom väntar på vad som skall hända här näst, och ömsom nuddar det roterande kugghjulet, där finns inga synkringar. Det är nog inte så lämpligt att nyttja detta läge som friläge, har du inte ett friläge där växelspaken kan läggas?

Användarvisningsbild

Re: Skrapande ljud växellåda MF35

rokon  
#655052
rokon skrev:Just det , växelförare, samt vibrationer från motorn samt ett kugghjul som snurrar och ett annat kugghjul som står still och liksom väntar på vad som skall hända här näst, och ömsom nuddar det roterande kugghjulet, där finns inga synkringar. Det är nog inte så lämpligt att nyttja detta läge som friläge, har du inte ett friläge där växelspaken kan läggas?

Inget att oroa sig för, undvik bara detta läge.

Användarvisningsbild

Re: Skrapande ljud växellåda MF35

Saabtobbe  
#655058 Fantastiskt gensvar! Tack för svaren.
Upplever att H/L växlarna går ganska trögt i, man får försöka två gånger ibland.
Jodå, om jag lägger i H eller L och sedan N på andra spaken så finns det ett friläge.
Ville mest veta om jag kunde fortsätta använda traktorn utan att något mer hände just nu. Att den är gammal och lite sliten vet jag. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skrapande ljud växellåda MF35

Avslutat-02  
#655061 👍 Håll koll på damaskerna och att det finns olja så ska det nog hålla ett bra tag till.

Användarvisningsbild

Re: Skrapande ljud växellåda MF35

rokon  
#655073 När jag växlar Zetorn mellan hög och låg så gör jag det med låga motorvarv och stillastående eller med ett litet lirkande i svag lutning frammåt eller bakåt, tänk på att det är två rakskurna kugghjul som skall gripa in i varandra, om kuggarna står mitt för varandra så kan de ju ej greppa i, då krävs en liten förflyttning av traktorn, använd aldrig våld.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).