Trädslag

Plantera sibirisk lärk

44 inlägg 18605 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera sibirisk lärk

barbarossa  
#629093 Hej som rubriken lyder någon här med erfarenhet av lärkplantering?hur är det med älg/hjortskador vilken typ av mark är lämpligast?kommer att slutaverka 4ha nästa vinter 2olika figurer den ena är det nu tall på den andra gran.i jämn höjd med umeå på andra sidan potten



   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera sibirisk lärk

isteskog  
#629103 Har ca 3ha med Sibirisk lärk. Älgbetning i liten skala, däremot fejas den ordentligt men överlever för det mesta.
Mellersta Hälsingland. Bra granmark med rörligt vatten är lämpligast. Mina planteringar är på G 24-28.

Avatar Fallback

Re: Plantera sibirisk lärk

alias  
#629104 Om den sibiriska lärken är lik hybridlärken så skulle jag undvika svackor där det kan finnas frostrisk.

Har nästan helt sluppit både fejning och betning då jag behandlat plantorna med Trico.

Lärken gillar inte konkurrens så skaffa så stora plantor du kan hitta om du har mycket hyggesvegetation.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

Rättselarn  
#629113 Jag blir inte riktigt klok på älgarna där jag har min fastighet i södra Norrbotten. Det är blandade tall och granmarker där jag provat plantera någon hektar med sibirisk lärk och även ett mindre bestånd av contorta.
Det är rätt älgtätt, men inte en enda skadad lärk däremot har jag inte kvar någon contorta över huvud taget. Så gick det för mig med sanningen att man kan satsa på contorta när det är problem att få upp vanlig tall.
Jag hade nog tur med lärkproviniensen för de har vuxit nästan värre än ogräs.

Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

chiwas  
#629126
isteskog skrev:Har ca 3ha med Sibirisk lärk. Älgbetning i liten skala, däremot fejas den ordentligt men överlever för det mesta.
Mellersta Hälsingland. Bra granmark med rörligt vatten är lämpligast. Mina planteringar är på G 24-28.

Låter intressant har ett område 3 ha som är G24 (tror jag) gammal betesmark planterad gran skulle avverkas i vinter men ingen tjäle så möjligen nästa år. Var fick du tag på plantor med rätt proveniens? Har tänkt att höglägga med grävare.

Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

chiwas  
#629128 Glömde skriva att jag har skogen 1 mil norr om Ljusdal.

Avatar Fallback

Re: Plantera sibirisk lärk

isteskog  
#629133
chiwas skrev:
isteskog skrev:Har ca 3ha med Sibirisk lärk. Älgbetning i liten skala, däremot fejas den ordentligt men överlever för det mesta.
Mellersta Hälsingland. Bra granmark med rörligt vatten är lämpligast. Mina planteringar är på G 24-28.

Låter intressant har ett område 3 ha som är G24 (tror jag) gammal betesmark planterad gran skulle avverkas i vinter men ingen tjäle så möjligen nästa år. Var fick du tag på plantor med rätt proveniens? Har tänkt att höglägga med grävare.

Genom Rundvirke! De tar planten via Norrplantor (SCA)

Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

chiwas  
#629138 Låter bra SCA ska avverka, vi har inte diskuterat annat än att jag ska plantera själv o vill köpa plant. Vore intressant att titta på din plantering.

Avatar Fallback

Re: Plantera sibirisk lärk

isteskog  
#629152
chiwas skrev:Låter bra SCA ska avverka, vi har inte diskuterat annat än att jag ska plantera själv o vill köpa plant. Vore intressant att titta på din plantering.

Så fort det är snöfritt så kan vi titta på dom. Det är på tre olika bestånd planterat med några års mellanrum.

Avatar Fallback

Re: Plantera sibirisk lärk

barbarossa  
#629231 Sätt upp foton med

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

Älgfoderodlare  
#653193 Detta är 3-åriga Sibiriska lärkar i Härjedalen i blandbestånd med Tall. Vissa något betade främst i kanten på hygget. Men en del fejningsskador av Rådjur.

Avatar Fallback

Re: Plantera sibirisk lärk

terva  
#653505 Har en liten yta med lärk borde vara ca 22 årsen plantering på östra sidan av potten i höjd med Umeå. Blev en lätt gallring i vinter där det togs bort gran tall och lite björkar som störde lärken. Största risken som jag sett med lärk är nog att älgar verka gilla att feja hornen mera än på andra träd. Är ca 1100-1200 lärkar/ha. Slog bort alla torrkvistar på lärken så det ser fint ut nu.

1593848002_20200703_095111[1].jpg


Mvh terva

Avatar Fallback

Re: Plantera sibirisk lärk

isteskog  
#653540 Ser fint ut! 🙂

Avatar Fallback

Re: Plantera sibirisk lärk

uffejohan  
#653558 Jag har satt en del lärk de sista åren men det är mycket fejningsskador. Många döda plantor med barken avskavd. Är det en allmän uppfattning att det är så? Verkar som man är tvungen att hägna om man ska få fina bestånd. Trico hjälper väl inte heller mot fejning? Dessutom fel årstid att spruta...Eller är det helt enkelt så att rådjuren ger sej på de plantor som är unika i trakten? Tall o gran finns det gott om men det är inte fejat....

Avatar Fallback

Re: Plantera sibirisk lärk

alias  
#653573
uffejohan skrev:Jag har satt en del lärk de sista åren men det är mycket fejningsskador. Många döda plantor med barken avskavd. Är det en allmän uppfattning att det är så? Verkar som man är tvungen att hägna om man ska få fina bestånd. Trico hjälper väl inte heller mot fejning? Dessutom fel årstid att spruta...Eller är det helt enkelt så att rådjuren ger sej på de plantor som är unika i trakten? Tall o gran finns det gott om men det är inte fejat....


Rådjursåtel: Sätt en handfull lärkplantor på ett hygge med tall- eller granplantor i övrigt och placera ett purschtorn 50 meter bort, så behöver du inte fundera på var du ska sitta 16:e augusti. 😉

Jag har lyckats att nästan helt slippa fejning på ett ca 0,8 ha stort lärkbestånd som jag upprepade Tricobehandling på så länge jag nådde upp. Panterat våren 2011 och jag är säker på att det inte är mer än max 5 % fejningsskador.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).