Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 140275 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Fredrik Reuter  
#644647 Hej,
En efterlysning: Är det någon av er som odlat upp Paulownia som har några plantor att sälja till oss och vårt lövskogsprojekt?

Vi letade efter plantor både i Norden och Tyskland men har inte lyckats fått tag på några. Det vore riktigt intressant att få med några stycken i projektet så har du några plantor som du kan avvara så köper vi dem gärna.

Hör av dig på PM till mig eller Torbjörn - Tack på förhand!

   TS
Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#645213 Idag tittade jag till mina Paulowniaplantor från förra årets frösådd.
Jag hade krukat 18 ca 30-40 cm höga plantor plantor i ca 20 cm diam. krukor som har tillbringat vinter (väldigt snäll vinter) i ett odlingstält, utan värme, och utan vattning tills nyligen.
Ingen planta har fått några blad, men idag kunde jag räkna 8 plantor som har "rotskott" med blad som kommer upp vid sidan av den befintliga stammen. Möjligen händer samma sak på ytterligare plantor. Jag vet att konventionen i odling är att klippa ner plantorna efter första eller andra säsongen, men jag gjorde inte det utan ville se hur dom uppför sej "naturligt".
Möjligen kommer det blad på den gamla stammen också? Någon som vet?
Hur som får jag väl senare välja om jag vill ha buskar, eller enkelstammiga träd. I bästa fall planterar jag ut en del i backen senare under säsongen.
Torbjörn

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#645356 Planterade precis om mina (två överlevande) plantor. De växer starkt och jag hoppas verkligen de klarar omplanteringen.
Hur mycket gödsel, om någon, ska man lägga på? Jag har lite bränd skit från en gammal gödselstack jag tänkte blanda med planteringsjord. Eller ska jag köra endast jorden? Vill inte bränna dom. För övrigt så är det här riktigt spännande! 👍 🙃 🙂

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#645444 Du kan ge 50/50 av plantetingsjord/gödsel. De kräver en hel del näring för att växa optimalt.

Torbjörn. Skotten kan komma både vid roten och på stammen. Så välj det som passar dig. Ingen reaktion på mina plantor än. Men det har varit kallt bla -6 en natt förra veckan. Men blir det bara varmt så kommer de nog igång.

Fredrik. Jag har ett par plantor jag kan avvara men de behöver några veckor till på tillväxt innan utplantering. Frågan är om de klarar postgång till värmland.
Eller om du har vägarna förbi nordvästra skåne den närmaste tiden så kan du själv eller din kumpan komma och hämta dem.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#648854 Igår fick mina plantor flytta ut på verandan. De har tilldelats en stor kruka var med gott om näring.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Gustav1  
#648939 10 av 20 plantor som sattes förra året har börjat växa nu. Jag har även några som växt i kruka som överlevt vintern.

1591476779_img_20200605_202908.jpg
1591476780_img_20200605_203120.jpg
1591476777_img_20200605_203148.jpg

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

NizzeL  
#649663 Klippte ner några av mina "träd" som har vuxit ute i lite mer än ett år, och nu skjuter dom fart, ca 1 dm i veckan.
Utav dom jag klippte ner, så tog jag några grenar, barkade av dom 1-2 cm och körde ner dom i backen, hade på lite vanlig planteringsjord.
Väldig livskraft, dom flesta har tagit sig.
Bilden med en liten röd plastkruka i botten är en av dom, ingen botten i den krukan, har den bara så att man ska se så den inte klipps bort när jag röjer busk.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#649665 Låter ju nästan lite skrämmande 😮 Trodde inte dom hade sådana egenskaper. Spännande! Mina står ute nu. Men de verkar tveksamma. Dom kanske får för mycket sol? Inga tecken på att de börjat vissna. Och dom klarade sig igenom en riktig regn och hagelstorm utan skador.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#650494 Så då blir det uppdatering på mina försök.
Sedan sist i början av april så har en giva med 400 g med npk givits till varje planta ca 1 m i cirkel runt plantan. Dessutom har gödslingsmönstret ändrats så att ca 100 g npk ges en gång i månaden under sommaren med början i juni.
Ca 8 st av 11 plantor skjuter nu skott. Vi får se om resten kommer igång. 2 av de minsta har jag tagit bort, tror inte de hämtar sig.
En ny omgång med 16 st plantor har drivits fram. De är ca 10-20 cm stora nu. Den här gången har jag prioriterat att härda plantorna för solljus istället för att få så stora plantor som möjligt under växthuslampan. Detta pga att plantorna fick brännskador. Ska tillägga att jag inte har något växthus. Plantorna planteras ut denna veckan med en dl av vardera hönsgödsel och npk. Vattning kommer att sker varje vecka. Förra året dog en del av plantorna och jag kommer att ersätta dessa med nya. Årets plantor/frön kom från Litauen (förra året från rumänien) och med mycket bättre groning med ca 90%. Får se om det blir bättre tillväxt också.

Jag hittade en fröhandlare som saluför olika varianter med paulowonia. Jag kommer att pröva en av dessa nästa år vilket betyder att jag har planterat från tre olika frökällor och eventuellt olika variteer. Blir spännande och se om det skiljer sig åt. Tanken är att jag ska sköta dem på liknande sätt.
https://www.omcseeds.com/paulownia-shan ... id-50.html
https://www.omcseeds.com/paulownia-hybr ... egory_id=0
https://www.omcseeds.com/paulownia-hybr ... egory_id=0

Den sista ska vara mer köldresistent. Kanske något för norra sverige?

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#651327 Om ni vill ha bra näring till era plantor så skaffa dyngmask och mata dem med ert hushållsavfall i en bra och rymlig behållare. En svensk dyngmask äter halva son kroppsvikt per dygn . Medan de från USA man kan beställa via nätet äter hela sin kroppsvikt . Här pratar vi kanongösnibg för små plantor.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#652785 Mina två överlevare idag.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#653250 Ny uppdatering.
Av årets utplanterade plantor 17 st återstår 15 st. Under förra veckans hetta 27-30 grader var jag bortrest några dagar vilket ledde till torkschock för de nyplanterade plantorna. Av 17 dog 2 så återstår 15. Av de 15 kommer mest troligt ytterligare några att dö. Nästa samtliga har förlorat blad i olka grad. Från nästan alla till nästan inga. Får väl svar om någon vecka hur det gått. Så ingen större tillväxt än. Oavsett kommer det inte att bli maxtillväxt i år på överlevarna.

Av de 13 som planterades 2019 dog 2 nästa direkt pga frost, en åkte med i grästrimmern och den minsta togs bort i år då det det bedömdes som utsiktslöst att fortsätta med den. Så av de 9 st som återstod sågades ner i april enligt vedertagen metod. Än så länge kan jag bara konstater att av de 9 har 5 skjutit rotskott. Resterande 4 har inte visat några livskrafter alls.
Av de som överlevt är rotskotten är mellan ca 4 cm till 35 cm. Den som var störst förra året är än så länge minst i år. Om det varit mer än ett rotskott har de avlägsnats denna veckan. Eftersom det är ny månad så har 100 g NPK givits till varje överlevare från förra året.

Jag tänkte ta upp lite tankar och undringar som jag har. Nu är det inte så många överlevare, 5 st, från förra året så det är svårt att dra några långtgående slutsatser så först:
Hur har det gått för er som planterade ut plantor förra året, har ni klippt ner dem, kvoten överlevare/döda årets tllväxt mm?
Jag har försökt hitta en förklaring på den stora bortgången på de nerkapade plantorna där jag hittade en Rumänsk film på youtube där de kapade ner årets plantor. Det som slog mig var storleken på deras stubbar. Mina var ca 3-4 cm i diameter i höstas medan deras var 6-10 cm vilket borde ge ett större rotsystem som ger support till nya rotskott. Möjligtvatt det är en förklaring. Några tankar hos er?
En annan tank är att det är fullt möjligt att jag inte fick Shan Tong utan någon annan variant då fröna köptes via e-bay och allt bygger på förtroende att säljaren skickar det som utlovas.
I vart fall så blir det spännande hur årets plantor utvecklas.
Jag lägger upp en bild på det största rotskottet.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#653537 Om det funkar som någon skrev att det räcker att barka av kvistar och stoppa i marken så får de rötter skulle jag gärna vilja att nån skickar några pinnar till mig . Mina 4 små plantor har dött

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

NizzeL  
#657577 Uppdatering på mina träd, som jag klippte ner i våras.
Haft semester 4 veckor och varit borta, men dom har klarat sig nästan helt själva.
Blivit vattnade ett par gånger av en kompis, sen har det ju kommit några regnskurar, men ingen gödning eller nåt.
På den högsta är stammen 130 cm.
Ska bli spännande att se vart det här tar vägen, nu har jag gett dom lite näring (hönsgödsel)

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#657578
norrskog skrev:Om det funkar som någon skrev att det räcker att barka av kvistar och stoppa i marken så får de rötter skulle jag gärna vilja att nån skickar några pinnar till mig . Mina 4 små plantor har dött


Får jag fart på mina kan jag naturligtvis dela med mig. Men just nu är de fortfarande små.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).