Öppna kategorin

Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

121 inlägg 48010 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Williamm  
#653434 Tack! Nu förstår jag.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653480 Jag har haft ett par riders, men kör nu park. Jag tycker parken är överlägsen att köra, ingen bakdel man behöver passa som på ridern. Jag har en med hondamotor och servo, går som en dröm!

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

totte  
#653483
gnisten83 skrev:Inte bara kan, den vandrar 😉


Stämmer, jag uttryckte mig dåligt.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Eremiten 74  
#653486
Maldas skrev:Jag har haft ett par riders, men kör nu park. Jag tycker parken är överlägsen att köra, ingen bakdel man behöver passa som på ridern. Jag har en med hondamotor och servo, går som en dröm!

Har hört från flera personer att man måste passa bakdelen på Husqvarna Rider när man svänger.
Är det en park pro 540 ix du har ?
Tack för din synpunkter ☺️

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653489 På vilket vis blir bakänden på en rider ett problem?
Den ser betydligt kortare ut än på min park

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653506 Midjan på rider sitter inte i mitt mellan fram o bakaxel vilket gör att den slänger ut röven vilket blir ett problem om man kör nära ett hinder och svänger. Jag har en park royal 4wd från ca 2013.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Avslutat-02  
#653507 På de modeller som har midja...
Annars har de en underliggande bakaxel.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Eremiten 74  
#653508 De rider som har svängande bakaxel kan man likna med en skördetröska.
Bakändan svänger ut på motsatt sida åt det hållet man svänger.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Avslutat-02  
#653510 Precis och en stiga park fungerar i teorin som en Avant eller hjullastare.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Avslutat-02  
#653513
Eremiten 74 skrev:De rider som har svängande bakaxel kan man likna med en skördetröska.
Bakändan svänger ut på motsatt sida åt det hållet man svänger.


Ungefär som när man har bakomhängande redskap efter traktorn, svänger man emot hindret går redskapet från hindret, och tvärtom när man svänger ifrån...

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653520 Min är en Park Residence 4wd från 2009 med 15,5hk B&S I/C motor med obitrolstyrning.
Såg att de är kedja hela vägen från midjan till kuggen på obitrolen, ingen styrvajer.
Midjan sitter nog exakt i mitten så den spårar bra och de är kort rundad häck med så man skickar inte in den i nåt.
Däremot får man tänka sig för när man backar lite snabbt att de är lätt att de knyter sig, isynnerhet om jag kört i kurva in i en kant som sen ska backas ut ur

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Eremiten 74  
#653541
gnisten83 skrev:Min är en Park Residence 4wd från 2009 med 15,5hk B&S I/C motor med obitrolstyrning.
Såg att de är kedja hela vägen från midjan till kuggen på obitrolen, ingen styrvajer.
Midjan sitter nog exakt i mitten så den spårar bra och de är kort rundad häck med så man skickar inte in den i nåt.
Däremot får man tänka sig för när man backar lite snabbt att de är lätt att de knyter sig, isynnerhet om jag kört i kurva in i en kant som sen ska backas ut ur

Är du nöjd med din maskin ?
Har du haft den sedan den var ny ?
Kör du många timmar per vecka ?

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653560 Jag köpte den beg för ca 4-5år sen och är nöjd hittills.(2009)
Föregångaren var 2wd utan servo, tungstyrd och omöjlig att backa upp för en lutning.
I år har de räckt med 1 klippning i veckan a 2tim, växer de bättreblir de 2 klippningsr

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

alias  
#653581
gnisten83 skrev:Jag köpte den beg för ca 4-5år sen och är nöjd hittills.(2009)
Föregångaren var 2wd utan servo, tungstyrd och omöjlig att backa upp för en lutning.
I år har de räckt med 1 klippning i veckan a 2tim, växer de bättreblir de 2 klippningsr


Och jag som trodde att du nyttjade sambons hästar som självgående fyrhovsdrivna gräsklippare med inbyggd funktion för punktvis gödsling av gräsmattan, och till på köpet drivna av 100 % biodrivmedel. 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653612
alias skrev:
gnisten83 skrev:Jag köpte den beg för ca 4-5år sen och är nöjd hittills.(2009)
Föregångaren var 2wd utan servo, tungstyrd och omöjlig att backa upp för en lutning.
I år har de räckt med 1 klippning i veckan a 2tim, växer de bättreblir de 2 klippningsr


Och jag som trodde att du nyttjade sambons hästar som självgående fyrhovsdrivna gräsklippare med inbyggd funktion för punktvis gödsling av gräsmattan, och till på köpet drivna av 100 % biodrivmedel. 😉

MVH
Alias

🤣 Dom går o hanterar övriga gräsbevuxna stenslätter där jag inte kommer fram med slagklipparn på traktorn 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).