SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Hög produktion av björk - några exempel

32 inlägg 19116 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hög produktion av björk - några exempel

phh  
#652795 Inspirerad av tråden och för den del funderingar sedan i våras har jag påbörjat röjning i ett sumpområde med Björk och gran som underväxt. Inget är gjort i området sedan det odlades kanske på 1920-30 talet. Då gjordes grävda kanaler som avvattnats mot en bäck som rinner ut i en riksbekant å. Försök att plantera gran kan anas men det är björken som skapat en stor lövsal mitt i området och så blandskog av tunn lång Björk och små granar som omger lövsalen, totalt knappt 2 ha.Området gränsar till 25 årig ogallrad gran i söder och 25 årig gallrad tall i norr. Hade tänkt låta granen stå kvar men efter att ha läst en del bla på Skogsforum känns det bättre att ha en del Björk kvar på tillväxt. Börjat att kedjesågsröja de blöta avsnitten mest på tunn Björk, 2 av 3 tas ner oftast med kort stubbe. Gran gallras sedvanligt. Arbete morgon eller kväll efter regn eller låg temp.Kort filmsnutt visar röjt och oröjt. Hur länge kan granen och björken samsas? När måste jag ta beslut att avverka björken alt gallra granen? Just nu lutar jag åt att behålla Björk så långt ut från lövsalen som möjligt.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Hög produktion av björk - några exempel

Storgransodlaren  
#652896 Det sprutar upp självsådd. Men pga älg- och rådjursbetet som är osannolikt hårt i Västra Götaland så måste jag låta björkarna stå till 4-5 ms höjd.
Sedan hård röjning, enstaka böjer sig för snö och älgkorna knäcker ner en hel del, men det syns som att de kvarvarande björkarna tar fart direkt även om jag förlorat lite tillväxt pga sen röjning.
Omloppstid runt 25 år. Därefter blir mina björkar dissolvingmassa till klädproduktion! Just nu för 345sek per m3.

Tänker att nästa generation blir stubbskottbaserad och då borde väl Omloppstiden ytterligare förkortas?

Avatar Fallback

Re: Hög produktion av björk - några exempel

Elmhult  
#652898
HannuRöj skrev:Björkbestånd video.


Otroligt fint. Måste ju vara lyckan för djur. Växer det något under man själv kan nyttja? Bär/svamp?

Användarvisningsbild

Re: Hög produktion av björk - några exempel

Älgfoderodlare  
#652913 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hög produktion av björk - några exempel

Storgransodlaren  
#652946 Om man lämnar bara en stam i en grupp så är det nog timmerträdstänket som styr. Jag föreställer mej att tre-fyra lämnade stammar ger en högre volymproduktion vilket ju rimmar bra med massatänket.
Såg en snutt på Kunskapskanalen där en skogsägare i typ Kroatien fortfarande arbetade med skottskogsbruk. Han såg ut att lämna flera skott per stubbe så jag tror nog han visste vad han gjorde.

Användarvisningsbild

Re: Hög produktion av björk - några exempel

Älgfoderodlare  
#652950 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hög produktion av björk - några exempel

HannuRöj  
#653003
Elmhult skrev:
HannuRöj skrev:Björkbestånd video.


Otroligt fint. Måste ju vara lyckan för djur. Växer det något under man själv kan nyttja? Bär/svamp?

😀 Tack! Jag var där i går, är otroligt grönt och vackert i sommartiden.
Det som växer är gräs. Gräset är lätt, inte hemskt tätt eller hög. Vintern bryter gamla gräset helt ner.
Bara lite hallon vid mosskanten, men ingen blåbär eller svamp, inte moss heller. Helt annorlunda än det brukar vara i skogen.
Skilnaden mellan lund och sånt här jordbruksmark mot vanlig skogmark är att det finns mikro-organismer, inte svampor som återvinner näringen.
Björk som pionerträslag är självklart vinnare i åkern!

Avatar Fallback
Hanatorp  
#653007 Jag har för mig att björkarna har helt olika antal kromosomer och därför inte kan korsa sig. De dör. 56 kromosomer på den ena och 28 på den andra blir inte bra.

Användarvisningsbild

Re: Hög produktion av björk - några exempel

Älgfoderodlare  
#653009 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hög produktion av björk - några exempel

HannuRöj  
#653018 🦌😡! Vi här i Finland åt alla rådjuren och ungskogarna fick vara i fred flera hundra år, men nu har de kommit tilbaks.
Presis så har nuvarande granskogar född. Björken är granens mor! Kräver lite jobb med självyngring, men det kräver ju plantering också. 👍
Är inte så länge sen värdet av björkved var en av viktigaste inkomster och föryngringskostnaderna var inte als..

Nu är rätta årstid för självyngring av björk i jordsbrukmark. Ploga nu eller om plogat i hösten, glyfosatbehandla i slutet av juli. Död ogräs är en bra skärm för frön.

Användarvisningsbild

Re: Hög produktion av björk - några exempel

Älgfoderodlare  
#653036 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hög produktion av björk - några exempel

terva  
#653516 På rätt mark så fungerar det nog fint med naturlig björkförnyelse. Har ett bestånd som blev avverkat nåt år före sekelskiftet. Blev lämnat några vårtbjörkar som fröträd och markberedde det och sen har jag varit inne med röjsågen 3 gånger och kunde nu konstatera att det behövs gallras då jag var dit och tog några foton.

1593850516_20200703_101538[1].jpg


1593850558_20200703_101646[1].jpg


1593850591_20200703_101909[1].jpg


Sen vad man ska göra då det blir gallring är en annan sak. Spara gran eller ta bor och låta det bli en riktig björkskog. Kan vara att det blir en blandning också. Tar bort alla större granar som ger nån massabit och låter det bli ett jämnare bestånd med gran. Vad tror ni om det?

Mvh terva

Användarvisningsbild

Re: Hög produktion av björk - några exempel

halvproffs  
#653517 Jag skulle gallra bort dom dåliga träden oavsett trädsort. Blir en fin blandskog sen hoppas jag.
Är marken lite låglänt och frostbenägen?så måste en hel del björk sparas.

Användarvisningsbild

Re: Hög produktion av björk - några exempel

anersimyra  
#653522
1593852916_4bcaf42e-ef0c-4749-8129-59750ed4b16c.jpeg
1593852915_40c36248-b141-4878-8826-a4b6bf91bb1b.jpeg
Det här beståndet i östra södermanland planterades 1975 och har möjligen en medelhöjd på runt 17 meter..😕

Användarvisningsbild

Re: Hög produktion av björk - några exempel

Suneland  
#653531
anersimyra skrev:
1593852916_4bcaf42e-ef0c-4749-8129-59750ed4b16c.jpeg
1593852915_40c36248-b141-4878-8826-a4b6bf91bb1b.jpeg
Det här beståndet i östra södermanland planterades 1975 och har möjligen en medelhöjd på runt 17 meter..😕


Ojj, det var klent har något annat träd stått där och nallat näring under tidigare år? På mina fastigheter här i södra norrland växer björken som raketer jämfört med det där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).