Inomgårdsmaskiner

Stiga SQB 47 driver inte

13 inlägg 6998 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stiga SQB 47 driver inte

DennisCA  
#653101 Ingen uppdatering om hur det gått med detta för jag har inte orkat se på sågen, blir bara så trött på alla grejer som inte funkar. Gräsklipparen jäklas också, kan inte rekommendera en Stiga SQB 47 multiclip!

Den enda såg som verkar fungera utan vidare problem år efter år trots misshandel är min biltema reöjsåg som jag köpte kanske 2014... Står ute över vintern, gammal bensin i tanken, den startade efter bara lite svärande och sen körde jag upp tanken denna vecka. Och min stihl såg får bo inomhus i värmen och kommer bara fram 2 ggr per år eller så för att kapa upp metersveden till kortare.

TS

Re: Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

Avslutat-02  
#653106 Nä naturligtvis inte, den har deras egna motor...
Vad är det för fel eller symptom?

Användarvisningsbild

DennisCA  
#653108 Felet i gräsklipparen är att snäckväxeln gett upp, det får jag se på sen idag om det kan repareras. Att få gräset klippt är högsta prio, veden kan sågas sen, den är redan torr.

TS

Avslutat-02  
#653114 Växellådan till driften?
Det är ju bara att haka av remmen inunder så har du löst det för stunden,tills ersättare är införskaffad...

Användarvisningsbild

DennisCA  
#653120 Att gå och puffa utan drift är ingen lösning alls, då får gräset växa. Jag klippte färdigt på det viset och det gör jag inte om... Den här måste jag ha fixad eller så blir det en ny/begagnad ersättande gräsklippare.

Men nu skrev jag det där om gräsklipparen mest för att klaga på allt skit som går sönder och jag sökte inte hjälp eller tips, jag vet vad som är fel och vad som måste göras, ville bara klaga nånstans.

TS

Avslutat-02  
#653121 Klaga på du, det är skönt ibland att få klaga av sig.. 👍

Det bör gå att öppna även dessa växlar..
Min tanke om den är välkommen är att det är rent på plastdreven inuti...
Tyvärr..vet inte heller men det är min gissning..

Användarvisningsbild

DennisCA  
#653126 Jag har haft upp och tittat in i själva lådan igår, växeln ser OK ut. Måste plocka av hela axeln, förhoppningsvis är det någonting där vid axeln som get upp, nån kil kanske eller liknande som klippts av, eller bara något som är nednött om det är nån sorts friktionskoppling. Kanske svetsa på material och svarva ner igen, vem vet jag får se sen idag då jag plockar isär den helt.

TS

Stiga SQB 47 driver inte

Avslutat-02  
#653130 Återkom gärna med även denna information, då den kan hjälpa andra.. 👍

Användarvisningsbild

DennisCA  
#653485 Det ser ut som det är nedslitet helt enkelt, finns en skruv och ett bronsdrev och en koppling innuti växellådan. Hade isär allting och rengjorde och testade funktionen, jag såg inga uppenbara fel och kopplingen fungerar, drivkraften till hjulen är med ett fjäderstift igenom axeln och allt är helt där. Jag satte ihop allting och lade ny växellådsolja och den såg ut att fungera, och det gjorde den några sekunder sen slutade det dra igen. Jag kan bara anta att skruven eller bronsdrevet är nedslitna, antingen ena eller båda, tills att det börjat slira.

Finns lite väl mycket axiellt glapp dock i skruven som remskivan är monterad på, så kanske det har nån inverkan, jag är inte säker ännu, får inte av remskivan från axeln som måste bort att demontera det helt. Den sitter som fan. Kan hända jag får ha sönder remskivan för att få bort det, isåfall svarvar jag en ny av aluminium.

TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SQB 47 driver inte

DennisCA  
#653759 Gav inte upp, fortsatte med den och studerade funktionen. Fick även av remskivan genom att bora ut stiftet och då kunde jag kolla med locket av att skruven och drevet nog gjorde kontakt OK. Problemet var kopplingen, som är en spiralfjäder, när man släpper handtaget på gräsklipparen så tar en fjäder och trycker in kopplingen som får spiralfjädern att rotera emot sin egen spiral, detta lossar greppet på delen som för över kraften till skaftet och det kan rotera fritt. När man trycker in handtaget för framhjulsdriften så släpper kopplingen och spiralfjädern roterar och spänner sig runt samma del istället och nu överförs kraften till axeln.

Flera gånger monterade jag ihop den och allting tycktes funka, men när jag väl testade den i gräsklipparen slirade det som vanligt igen. Jag fick hålla på och provjustera flera gånger men denna gång så fungerar det, väldigt känsligt verkar det som. Hoppas det inte händer igen nu.

Bild

Bild

TS

Avslutat-02  
#653794 👍 👍 Bara den som fått nog som ger sig..

Användarvisningsbild

DennisCA  
#655549 Tyvärr problemet återkom igen. Vilken plåga... Jag tror fjädern måste hoppa ur eller något så den slutar greppa som den ska. Kanske för den är sliten eller något. Jag kommer ta upp den igen och prova punkta ihop fjädern med kopplingen så den inte kan röra sig. Innan jag ger upp och köper en ny låda iallafall. Lite drastiskt men har inget att förlora.

TS

Avslutat-02  
#655550 Bara att prova, det värsta som kan hända är att man får köpa nya delar...

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).