Motorsåg och handhållet

Stihl ms362 Picco kedja?

13 inlägg 2720 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl ms362 Picco kedja?

BryanG  
#652731 Någon här i gruppen som kan förklara ett byte av följande svärd och kedja:

1. idag har jag en Stihl ms362 med standard svärd 37 cm och en RS kedja 3/8, 1,6 mm.

2. jag vill byta till 18” svärd med Picco super.

Undrar vilket svärd och kedja ska jag ha?

Funkar kedjedrevet 3/8,1,6 mm som jag har om jag köper ett 18”, 1,3 svärd med kedja?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms362 Picco kedja?

Klyv Bixby  
#652753 Du behöver ett svärd med samma delning, dvs 3/8 och även spårbredden måste stämma med kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms362 Picco kedja?

BryanG  
#652758 Tack! Enklare än vad jag trodde!

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl ms362 Picco kedja?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652768 Trur du må ha picco sverd med 3003 innfesting

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms362 Picco kedja?

BryanG  
#652772 Vad menar du med 3003 innfestning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms362 Picco kedja?

Klyv Bixby  
#652787 3003 är stihls benämning på svärdsfästet på dom ”stora” sågarna. Men om du mejlar/ringer å frågar butiken du tänker handla av å säger vilken såg du har så blir det nog bra👍

Avatar Fallback

Re: Stihl ms362 Picco kedja?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652816 Sjå her om da er noko nyttigt: Picco kedja till STIHL MS 260

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms362 Picco kedja?

BryanG  
#653195 Fick höra av min Stihl handlare att jag nog bör ha ett annat ringdrev om jag ska köra en Picco 3/8 1,3 om jag ska ha ett nytt svärd med infästning 3003 på min ms362 där jag har RS 3/8,1,6 mm?

Kan detta stämma? Trodde det funkade med samma ringdrev så länge det är 3/8?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl ms362 Picco kedja?

Ferguson system  
#653196
BryanG skrev:Fick höra av min Stihl handlare att jag nog bör ha ett annat ringdrev om jag ska köra en Picco 3/8 1,3 om jag ska ha ett nytt svärd med infästning 3003 på min ms362 där jag har RS 3/8,1,6 mm?

Kan detta stämma? Trodde det funkade med samma ringdrev så länge det är 3/8?


Det er forskjell på vanlig 3/8 og 3/8 LP, eller Picco som Stihl kaller det. Det stemmer at du må ha nytt drev, sverd og kjede hvis du skal bytte til LP/Picco. Vanlig 3/8" er større enn 3/8" LP. I enkelte tilfeller kan vanlig 3/8" drev på saga brukes, men du vil få økt slitasje og det blir ikke optimalt. Det beste vil være nytt drev på saga også.

Men hvorfor ønsker du å bytte i utgangspunktet? Er det noen spesiell grunn til det?

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms362 Picco kedja?

BryanG  
#653197 Jag vill ha kunna hobby såga med min alaskan Mill med en tunn klyvkedja så snabbt som möjligt utan att överbelasta motorsågen 362. Har hört att Picco är bäst på det. Funkar det lika bra med en 1,6 mm klyvkedja?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl ms362 Picco kedja?

Avslutat-02  
#653199 Överbelasta gör du nog inte..
Riskera att den går varmt möjligtvis..
Detta går att motverka så gott det går med lite fetare blandning, dock ej för mycket så den sotar istället.

Och att ha riktigt vasst, så sågen slipper de tyngsta momenten pga att det fattas skärpa..

Låta den andas lite mellan varje klyvning, gasa lite i tommen så den kyler med frisk luft..och blåsa bort spån med jämna mellanrum.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms362 Picco kedja?

Avslutat-02  
#653200 En sak till du kan göra är att fixa en kedja genom Björn här på forumet, då minskar du risken ytterligare att sågen går varm.. 👍

Avatar Fallback

Re: Stihl ms362 Picco kedja?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653214 Er ikkje sikker på at da finns picco til 362, den har grovare aksling enn 260/261. Eg ville prøvd forsiktig om da ikkje gjekk med vanligt 3/8 drev, godt mulig det går bra!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).