Föryngring

Plantera men röjningen sedan?

13 inlägg 3082 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera men röjningen sedan?

forest.  
#652845 Har planterat fler år nu och har kollat 2-3 år efter plantering hur det ser ut och mycket att plantorna är ifrån vuxen av lövsly och hallonris med flera dm. så vad blir det av dessa om man inte röjer dem fri, kommer de att klara sig eller blir det bara löv som huvudstammar? är inte min mark men känns som bortkastat att för mig och markägaren att plantera och sedan blir det sådär. :sad:



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera men röjningen sedan?

Avslutat-02  
#652849 Brunnsröj runt plantorna, annars är risken stor att de kvävs...

Avatar Fallback

Re: Plantera men röjningen sedan?

forest.  
#652851
vinterrojarn skrev:Brunnsröj runt plantorna, annars är risken stor att de kvävs...

jo det fattar jag men det är ju upp till markägaren också, röjer ni på tim. eller ha. vid brunnsröjning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera men röjningen sedan?

Avslutat-02  
#652852 Jag har kört på ackord vid såna jobb..
Brukar bli billigast för alla..

Det är inte mycket jobb per varje planta...men tar en liten stund dock..
Från 700 kr till 2000 kr/ha beroende på markförhållanden och uppslag...

Avatar Fallback

Re: Plantera men röjningen sedan?

forest.  
#652855
vinterrojarn skrev:Jag har kört på ackord vid såna jobb..
Brukar bli billigast för alla..

Det är inte mycket jobb per varje planta...men tar en liten stund dock..
Från 700 kr till 2000 kr/ha beroende på markförhållanden och uppslag...


ok, kan det krävas 2 brunnsröjningar innan slutröjning man röjer nu när plantorna är 45-55cm ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera men röjningen sedan?

Avslutat-02  
#652857 Nja bör klara sig på en brunnsröjning, sedan en lövröjning efter ca 4-5 år senare..
Och efter den en första röjning i barret...

Användarvisningsbild

Re: Plantera men röjningen sedan?

machonisti  
#652902 Brunnsröjde ett ha tall en gång. Kan bara ana hur älgen tänkte då den såg de friställda tallarna. Det står idag en handfull tall på figuren.

Avatar Fallback

Re: Plantera men röjningen sedan?

isteskog  
#652927 Dukat och klart, tänkte nog älgarna. Snäll den där Macho ....... 😉

Användarvisningsbild

Re: Plantera men röjningen sedan?

halvproffs  
#652965
isteskog skrev:Dukat och klart, tänkte nog älgarna. Snäll den där Macho ....... 😉


Helt övertygad om att han är snäll. Är man naturmänniska så låter vi även det vilda få smaka på matbordet. 👍 😎 .

Användarvisningsbild

Re: Plantera men röjningen sedan?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653010
vinterrojarn skrev:Nja bör klara sig på en brunnsröjning, sedan en lövröjning efter ca 4-5 år senare..
Och efter den en första röjning i barret...

Då vet du va att hallon är två årigt? Så var annat år fram till 1 m höjd ska detta göras.
Bättre är att trampa gräs/hallon. Detta ger bättre resultat på hallon och gräs samt örnbräken är årligt men slår man gräs på våren/sommaren när trädskotten är unga kommer nytt gräs innan hösten.

Avatar Fallback

Re: Plantera men röjningen sedan?

Avslutat-02  
#653023 Jodå jag vet detta.
Men det var mest slyet jag tänkte på.
Hallon brukar planten klara vid den höjden..

Och visst kan man trampa runt, men det lejer man sällan för...

Avatar Fallback

Re: Plantera men röjningen sedan?

jannee  
#653028 Min erfarenhet när det gäller röjning (brunnsröjning) runt granplantor här i södra Sverige är följande.
Hallonris kan ibland behöva röjas EN gång (2 eller 3 år efter plantering) därefter inga problem.
Bräken eller ormbunkar brunnsröjning år 2 efter plantering men även påföljande år, kanske i 3 till 4 år ytterligare, allt beroende på hur långt "ogräset" blir.
Har själv ställen där bräknet blivit ÖVER 1,5 meter högt, därav många brunnsröjningar.
Brunnsröjningar är väl investerat kapital enär EN planta kostar minst 5 kr oplanterad.
Räcker med att du räddar ett 30 tal plantor/timme och du har en hyfsad timpenning :-bd

Användarvisningsbild

Re: Plantera men röjningen sedan?

HannuRöj  
#653037 Hallon är två-årig som Tåndemåla sa, men treårs ris röjar man på en gång 😉 .
Den döda och torka, lutande hallonris gnyter "paketet" mot gran. Blåset det, ju tajtare blir det.
Men efter en röjning är det tvärtom, granen orkar böja den nya hallonriset bort. 🌲

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).