Skördare

Valmet 901 service - teknik mm

8 inlägg 9255 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 901 service - teknik mm

Rafe  
#64898 Hejsan

På forumet finns säkert många med en stor erfarenhet av Valmet 901 skördare. Jag undrar nu hur dom är med tanke på dagligt underhåll och service.

Jag använder gammal lantbrukstraktor i skogen och har från och till funderat på att förnya ekipaget med lite nyare traktor och kran till vilken man skulle kunna tänka sig använda en lättare klipp. Jag är självverksam men är inte alls främmande för att köra lite åt andra också, vilket blir ett måste eftersom egen skog inte räcker för att räkna hem dyrare maskiner. Har lite börjat överge nyare traktor + bättre kran linjen eftersom priset lätt rusar iväg.

Nu börjar man ju få tex 901:or under 200.000 följdfrågan lyder då om dom är nåt att ha? Blir dom väldigt dyra i underhåll? Hur är dom att flytta kortare sträckor på väg? Jag kan tillägga att jag skruvar hellre än bra :oops: men helt out är jag nu inte. Jag bor i Finland och är därför lite inne på valmet pga reservdelsutbud - service osv.

Är 901:an svår att lära sig? Har provkört en för länge sedan under skogsutbildningen då kändes det krångligt men det har ju blivit en hel del maskinkörning sen dess, grävare, kranar mm.

Några kloka råd emottages med stor tacksamhet..... :wink:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 service - teknik mm

GremoNiclas  
#64912 Jag har hört att dom äldre modellerna ska vara ganska lättskruvade.
Själv har jag ingen erfarenhet av dom.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 service - teknik mm

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64947 det är väl elektroniken och datorn som i så många andra maskiner. kan fungera fint, men kan också ge mycket arbete. :???:

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 service - teknik mm

orre  
#65013 Jag "ruskade igång" en 901med 942 agg och dasa 380c som stått 5-7 år i höstas.
Bytte olja, filter, batterier.
Fick renovera 2 IPS-boxar samt en styrspak
Fick kalibrera diametermätningen.
Körde sedan ca 350 fub och bytte 2 slangar (varav en där stålet rostat av)

Innan detta "försök" hadde jag inte kört skördare :P
Fick god hjäjp här på forumet.
Lusläste även "arbete i averkningslag"vilket var till god hjälp.

Kan vara så att jag hadde en otrolig tur men jag tyckte det gick mycket bra att få igång maskin.
Var även skapligt lätt att hugga betydligt mer med maskin än med motorsåg :lol:

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 service - teknik mm

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65019 Om man köper en beggad maskin, hur många timmar kan det stå på räknaren innan man backar ur?

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 service - teknik mm

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65028 Hej!

Skicket är helt avgörande på en gammal skogsmaskin. Vissa maskiner är i riktigt hyggligt skick, andra är skrot. Hur många timmar maskinen gått är inte så intressant egentligen så länge den är servad. På en maskin med över 20000 timmar är sannolikt hydraulpumpar bytta och motorn troligen renoverad, osv., så en sån maskin kan i vissa fall vara bättre än en som gått 15000 timmar.

Om du letar efter en maskin så se till att den är hyfsat tät, för du kan lätt spendera veckor på att laga hydraulläckor om du har otur.
Kolla även att datorn fungerar som den ska, datorerna krånglar ganska ofta och kan vara rejält dyra att reparera/byta.

Hur dyrt det blir att reparera beror till stor del på hur bråttom du har. Det mesta i en skogsmaskin består av standarddelar och om du har tid på sig kan du ofta hitta passande delar och komma undan billigt. Om maskinen inte kan stå still och du måste köpa originaldelar hela tiden så blir underhållskostnaderna avsevärt mycket högre.

Om du har kranvana så tar det kanske 20 timmar innan du kan hantera maskinen någorlunda säkert och 50 timmar innan du har någorlunda tempo.

Min 901:a ska enligt instruktionsboken göra 30km/h, men så fort kör jag inte. Dels för att inte påfresta transmissionen i onödan och dels för maskinen blir lite otäck att köra när det går för fort. Runt 20km/h är lagom och jag förflyttar inte maskinen mer än max 1 mil åt gången.

En skördare är väldigt mycket mer komplicerad än en traktor, så du får inte vara rädd för att skruva om du köper en. Räkna med att det alltid är nåt som behöver justeras eller som trasslar litegrann. Samtidigt är skördaren ohyggligt effektiv när den fungerar så du kan skruva många timmar och ändå vara snabbare med skördaren än med motorsågen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 service - teknik mm

michaels  
#65287 Hej

är det skillnad på de olika 901orna eller är det mer skick och underhåll som avgör?

Vad är svaga punkter på 901.2?

Om alla större komponenter är bytta, kan det vara ett "säkert" köp?

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 service - teknik mm

Gubben  
#65472 Mina erfarenheter av 901 är bara positiva. Jag tror att valmet skördare är det lättaste maskinerna att lära sig köra. Försök att hitta en maskin som har 945 aggregat hellre än 942. 945 är mer lättskruvat i och med att ventil paketet sitter på tilt länken. Det är samma hydralcylindrar till tilt valskläm och kvistknivar (Lätt att ha en i reserv).
Har nog haft himla tur jag har aldrig byt en givare av något slag sedan jag började köra valmet 1991.
Har kört allt från 901,902,911,911.1,911.3, 862,838,860,890,860.1 och haft tur tills i dag då for en boggi låda på 860.1:an. 😡

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).