Logistik, Transport

Södra höjer avdrag för väg

95 inlägg 30063 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra höjer avdrag för väg

uppland2  
#652264
alias skrev:Kan inte se att mina skogsbilvägar är klassade ännu, men jag blir inte riktigt klok på hur en del vägar som jag känner till i närheten har klassats (i förhållande till varandra) nu i sommar.


Eftersom man som väghållare själv får fylla i klassningen kan man väl tänka sig att bedömningen glider lite.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Sörlänningen  
#652341
Mangan skrev:Ah, okej för lite större enskilda vägar som går till byar på landet finns det bidrag, ganska frikostiga har jag för mig? Jag tänkte på de som bara betjänar skog och nästintill obebodda torp.


Ja. Det är ett märkligt talande om bidrag till skogsbilvägar här. För vanliga skogsbilvägar finns inga bidrag som jag känner till. Man kan få bidrag för en skogsväg som leder fram till ett permanentboende. Vilken sträcka man skall få bidrag för justeras var femte år.

Vid vår fastighet finns en väg på några kilometer där det varierar mellan decennierna hur långt in någon bor permanent. Ett tag fick vägföreningen bara bidrag för en knapp kilometer. Sen lyckades vi hyra ut ett gammal ödetorp längst in till någon som ville bo där permanent, så nu får vi bidrag för hela vägen för att hålla den i ordning. Man får en viss mängd statliga pengar. I vår kommun skjuter sedan kommunen till en schablonsumm (betydande) när man väl har fått det statliga beslutet om bidrag. Men det varierar.

Så på grund av detta har vi en bra väg med årligt underhåll. Övriga skogsbilvägar lägger vi ner så mycket pengar vi har råd på. För oss känns det omöjligt att till en rimlig kostnad hålla de övriga vägarna till nivå 1, utan vi siktar på 2 (d.v.s begränsad tillgång med släp). Då lägger vi ändå ner över 50 000 SEK om året bara på skogsbilvägar på en fastighet med på drygt 200ha (vägen med bidrag ej inräknat, den sköter vägföreningen om).

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652359 Tror att endel av tron att de finns bidrag till vanliga skogsbilvägar kommer från när vi hade skogsvårdsavgift då de fanns möjlighet att söka bidrag för dittan o dattan.

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer avdrag för väg

halvproffs  
#652376 Skogsstyrelsen slutade med statsbidragen 91/92. 93/94 och 94/95 betalades bidrag ut av arbetsmarknadspolitska skäl.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Sörlänningen  
#652417
halvproffs skrev:Skogsstyrelsen slutade med statsbidragen 91/92. 93/94 och 94/95 betalades bidrag ut av arbetsmarknadspolitska skäl.


Det här är service!

Man får se till att ha tomter med permanentboende ute i skogen, helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Fixaren1  
#652517 Vägar är bra investering sägs det från alla håll. Det beror väl på, säger jag. Hur mycket virke skall transporteras på vägen ifråga under en viss tidsperiod är avgörande. Själv är jag inne på att köpa en virkesflyttarvagn istället. Då kan jag hålla en lägre standard och köra ut till bättre väg när marken bär.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Sörlänningen  
#652523
Fixaren1 skrev:Vägar är bra investering sägs det från alla håll. Det beror väl på, säger jag. Hur mycket virke skall transporteras på vägen ifråga under en viss tidsperiod är avgörande. Själv är jag inne på att köpa en virkesflyttarvagn istället. Då kan jag hålla en lägre standard och köra ut till bättre väg när marken bär.


Man får tänka till lite när det gäller skogsbilvägar. Vi har alltid haft ambitionen att ha bättre vägar än våra rågrannar. Som du säger hör man överallt att det är en bra investering, men skall man följa varje liten regel och rekommendation kring vägar i skogen går snart all avkastning åt till att förbättra vägar. Jag tror inte jag överdriver mycket, i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652528 Det är en jättebra investering för virkesköparna och avverkningslagen och virkesbilarna. Mycket prisvärt för de som inte betalar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Amatörhuggare 62  
#653020 En hyvel med bra kusk
Å lite grus.
Så blir d skillnad 👍

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653057 I lumpen hörde vi att de blev många sönderkörda km innan kusken blev bra 🙃

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Fixaren1  
#655676 Jag löste det såhär. För att slippa bredda, räta och förstärka 2km väg köpte jag en virkesflyttarvagn.

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer avdrag för väg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655694
Fixaren1 skrev:Jag löste det såhär. För att slippa bredda, räta och förstärka 2km väg köpte jag en virkesflyttarvagn.

Kör du kran på traktorns hydraulik?
Ungefär vad kostar en sån där?
Några särskilda regler att följa? Antar den måste ha fungerande bromsar men mer?

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Fixaren1  
#655840 Vagnen har egen hydraulik, väldigt bra med 1000rpm på traktorn.
Ca 40.
Bromsar bör man och måste ha om man kör med last på bilväg iaf. Ska fixa det.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656057 Körde lite kantslått i några år, man kunde bli bedrövad av hur man lät vägar förfalla och med skog i dikesslänt.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Hema  
#656067
Amatörhuggare 62 skrev:En hyvel med bra kusk
Å lite grus.
Så blir d skillnad 👍

Vad fint! Ser jag fel eller är det vanligt med styrande boggi?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).