Motorsåg och handhållet

Sthil röjsåg. Montering av slyklinga och sågklinga.

7 inlägg 4055 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sthil röjsåg. Montering av slyklinga och sågklinga.

skogsmus  
#652411 Kan någon förklara varför slyklingan och sågklingan skall monteras olika. Och varför kan jag inte använda grästrimmerskyddet till slyklingan. De ser ju också nästan lika ut. Fick inte ens med ett skydd till slyklingan.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sthil röjsåg. Montering av slyklinga och sågklinga.

Avslutat-02  
#652413 Stihl 410?

Du ska inte använda grässkyddet när du röjer sly, pga att det är inte godkänt för att hålla för det sprut och stenar, stubbar som flyger när man röjer...

Du behöver inte använda alla brickor..
Skyddsbrickan till skogsklingan..
Är till för att skydda växeln, då det är vänstersidan som används mest och materialet i växeln tål inte stryk...

Avatar Fallback

Re: Sthil röjsåg. Montering av slyklinga och sågklinga.

Nonkan  
#652415 Finns egentligen ingen anlledning att fråga varför faktiskt, Stihl har valt den lösningen och då monterar man som de säger för att maskinen ska uppfylla deras CE-godkännande.

Slyklingskyddet ska vara med i leveransen på den modellen, bara att gå tillbaka till den ÅF där du köpt den och hämta.

Avatar Fallback

Re: Sthil röjsåg. Montering av slyklinga och sågklinga.

Avslutat-02  
#652426 Å andra sidan, så hade nog återförsäljaren sagt vilket skydd som är till vad och dessutom monterat skydd innan leverans...
Annars är det en oansvarig återförsäljare...

Om det inte är köpt på nätet...vilket är ännu sämre för sedan ska köparen behöva fundera vad som är till vad eller vilket som passar vart...
Dåligt....

Användarvisningsbild

Re: Sthil röjsåg. Montering av slyklinga och sågklinga.

Göt  
#652464 410 är ju en kombimaskin och jakg kan hålla med om att det är lite pyssligt med olika monteringar av olika saker men den fungerar faktiskt bra när det är rätt monterat, får dock klia mig i huvudet rejält när man byter.

Användarvisningsbild

Re: Sthil röjsåg. Montering av slyklinga och sågklinga.

skogsmus  
#652471
vinterrojarn skrev:Stihl 410?

Du ska inte använda grässkyddet när du röjer sly, pga att det är inte godkänt för att hålla för det sprut och stenar, stubbar som flyger när man röjer...

Du behöver inte använda alla brickor..
Skyddsbrickan till skogsklingan..
Är till för att skydda växeln, då det är vänstersidan som används mest och materialet i växeln tål inte stryk...


Ja det är en 410 c. Vilka brickor tycker du man bör använda?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sthil röjsåg. Montering av slyklinga och sågklinga.

skogsmus  
#652472 Köpte det av en butik och då var sågklingan monterad.
Skall höra av mig så jag får ett skydd till slyklingan.

Det är ett jäkla lusläsande för att förstå vad som skall sitta till vad med alla brickor och små bilder i manualen. Kommer få läsa manualen en gång om året. Vad är tex den omärkta delen på den övre bilden?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).