Traktorer och processorer

Råd och dåd-traktor 35/50hk?

27 inlägg 11696 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Råd och dåd-traktor 35/50hk?

Macco_Pe  
#652149 Hej,
Jag har en liten gård, ca 6ha, jag håller på att driva upp på fritiden. Mesta jobbet är att röja fram gammal betesmark som blivit igenväxt av ”skog” och annat. Har med hjälp av en gammal grålle och min såg under de senaste åren tagit fram ca 2ha som nu fåren betar på. Nu är jag i startgroparna att köpa mig en nyare, mer användbar traktor för att kunna snabba på arbetet. Behöver en maskin jag kan hänga en mindre slaghack på samt något med frontlastare att kunna lyfta och bära undan fällda ”träd” med.

Har kikat på Branson och Solis 50hk modeller men funderar på om det räcker med en mindre, 35hk variant, utan hytt. Har dessutom en begagnad Lamborghini Crono utan hytt med frontlastare (72hk) på span för samma peng som en ny Branson. Eller skall man helt enkelt gå på en mindre kompakttraktor, beggad Kubota eller liknande? Hur skulle ni resonera? Jag vet mer är bättre :) och har läst allt jag kan men behövde lite bollplank 😊
Tacksam för all hjälp,
M



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Råd och dåd-traktor 35/50hk?

Göt  
#652173 vet inte så mycket om minitraktorerna, men en ferguson 135 BM 430 eller någon annan i den storleksklassen kan nog också fungera bra

Användarvisningsbild

Re: Råd och dåd-traktor 35/50hk?

Macco_Pe  
#652177
Göt skrev:vet inte så mycket om minitraktorerna, men en ferguson 135 BM 430 eller någon annan i den storleksklassen kan nog också fungera bra

Jo har funderat i de banorna också men kommit fram till att även om jag ”kan” skruva så lägger jag hellre tid på annat och det verkar dessutom svårt att få vettiga lastare till gamla modeller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd och dåd-traktor 35/50hk?

Göt  
#652178 Om du menar frontlastare så ska du ju köpa en traktor med frontlastare på

Användarvisningsbild

Re: Råd och dåd-traktor 35/50hk?

rejser  
#652187 Har en 65hk-traktor. Även vi inte använder den så ofta så dom gångerna önskar man den var starkare. T.ex. storleken på slaghack, plöjning där det råkar vara lera även om den är torr.
Att alltid få köra med de minsta redskapen.
Vi använder inte traktor i skog alls utan bara till djur och gård, har inte så stort då.
Men sammanfattning av Hur jag tänker. Gå en storlek större för när man fått något är det lätt att hitta mer användningsområden. (Som min älskade atv som nu får göra allt på gården förutom dom tyngsta sakerna).

Dock kan man ju klara sig på en mindre och leja ut dom tunga sakerna så slipper man kostnaden för maskinerna också

Användarvisningsbild

Re: Råd och dåd-traktor 35/50hk?

Macco_Pe  
#652190
rejser skrev:Har en 65hk-traktor. Även vi inte använder den så ofta så dom gångerna önskar man den var starkare. T.ex. storleken på slaghack, plöjning där det råkar vara lera även om den är torr.
Att alltid få köra med de minsta redskapen.
Vi använder inte traktor i skog alls utan bara till djur och gård, har inte så stort då.
Men sammanfattning av Hur jag tänker. Gå en storlek större för när man fått något är det lätt att hitta mer användningsområden. (Som min älskade atv som nu får göra allt på gården förutom dom tyngsta sakerna).

Dock kan man ju klara sig på en mindre och leja ut dom tunga sakerna så slipper man kostnaden för maskinerna också

Det var lite så kag hamnade på 50 från 35 och nu leker med tanken på en 72hk Lamborghini 🤣
Du har dock rätt, 35hk är bara att glömma om man vill få lite större saker gjorda! Skall ta med mig ditt råd!

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd och dåd-traktor 35/50hk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652239 Tar det inte bara lite längre tid med en svagare traktor? Har aldrig haft problem att få saker gjorda, men några 30 km/h i uppförsbacke och fullt lass pratar vi ju inte om... :)

Avatar Fallback

Re: Råd och dåd-traktor 35/50hk?

axwell  
#652251 Valet mellan Branson och Solis som fabrikat är enkelt, dvs inte den kinesiska Solis, hellre sydkoreanska Branson.

Torbjörn lade i morse in ett klipp på Kranmans nya T3500 griplastarvagn, detta i kombi med en Branson F47.
Enl klippet 47 hp med hydrostatdrift.

Kör själv en Kubota L4200 med hytt från 2001 på 43 hp och den bekväma hydrostatdriften, lastaren tror jag lyfter ca. 1 ton(har inte behövt lyfta tyngre).
Bra värme och ventilation, utrustad med ac som jag inte testat funktionen på.
Ingen raket, max hast, 20-25 kmh, drar ca. 2 l/h diesel, alltså mer än det dubbla mot min förra kompakttraktor som gick under litern.
Den har inte utrymme för vändbar stol, det fungerar tillräckligt bra ändå med griplastarvagnen på 4,5 ton ändå.

En lamborghini skulle jag inte chansa på.

Avatar Fallback

Re: Råd och dåd-traktor 35/50hk?

Ferguson system  
#652253
axwell skrev:Valet mellan Branson och Solis som fabrikat är enkelt, dvs inte den kinesiska Solis, hellre sydkoreanska Branson.


Solis er Indisk, det er kanskje Lovol du tenkte på. Lovol er Kinesisk og het tidligere Foton.

De to minste modellene fra Solis bruker industrimotor fra Mitsubishi. De større har Solis motorer. Framaksler fra Carraro.

Användarvisningsbild

Re: Råd och dåd-traktor 35/50hk?

Macco_Pe  
#652272
Ferguson system skrev:
axwell skrev:Valet mellan Branson och Solis som fabrikat är enkelt, dvs inte den kinesiska Solis, hellre sydkoreanska Branson.


Solis er Indisk, det er kanskje Lovol du tenkte på. Lovol er Kinesisk og het tidligere Foton.

De to minste modellene fra Solis bruker industrimotor fra Mitsubishi. De større har Solis motorer. Framaksler fra Carraro.

Ja Solis är ju indiska, kinesiska är jag lite skeptisk mot, framförallt gällande reservdelar och support.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd och dåd-traktor 35/50hk?

Macco_Pe  
#652273
axwell skrev:Valet mellan Branson och Solis som fabrikat är enkelt, dvs inte den kinesiska Solis, hellre sydkoreanska Branson.

Torbjörn lade i morse in ett klipp på Kranmans nya T3500 griplastarvagn, detta i kombi med en Branson F47.
Enl klippet 47 hp med hydrostatdrift.

Kör själv en Kubota L4200 med hytt från 2001 på 43 hp och den bekväma hydrostatdriften, lastaren tror jag lyfter ca. 1 ton(har inte behövt lyfta tyngre).
Bra värme och ventilation, utrustad med ac som jag inte testat funktionen på.
Ingen raket, max hast, 20-25 kmh, drar ca. 2 l/h diesel, alltså mer än det dubbla mot min förra kompakttraktor som gick under litern.
Den har inte utrymme för vändbar stol, det fungerar tillräckligt bra ändå med griplastarvagnen på 4,5 ton ändå.

En lamborghini skulle jag inte chansa på.

En Kubota L4200 verkar vara lämplig i storlek. Skall hålla ögonen öppna efter någon sådan. Är väl motsvarade en Branson/Solis i användande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd och dåd-traktor 35/50hk?

Ferguson system  
#652278 Som Axwell nevnte, så er det en glede å kjøre traktorer med hydrostat. Hvis du først skal ha traktor på 20-50 hk, så ville jeg ha sett etter en som har det. Man kan smyge fram trinnløst, noe som gjør navigering der hvor det er trangt mye enklere. Det er veldig fint, og letter arbeidet om man bruker frontlaster eller pallegaffel mye. Også i skogen er det en fordel. Skal du kjøpe brukt kompakttraktor med hydrostat, se etter en Kubota eller Iseki i god stand. Alternativt John deere. Av nye så har man jo Branson, Solis og Tym i tillegg til de jeg nevnte tidligere.

Användarvisningsbild

Re: Råd och dåd-traktor 35/50hk?

Macco_Pe  
#652285
Ferguson system skrev:Som Axwell nevnte, så er det en glede å kjøre traktorer med hydrostat. Hvis du først skal ha traktor på 20-50 hk, så ville jeg ha sett etter en som har det. Man kan smyge fram trinnløst, noe som gjør navigering der hvor det er trangt mye enklere. Det er veldig fint, og letter arbeidet om man bruker frontlaster eller pallegaffel mye. Også i skogen er det en fordel. Skal du kjøpe brukt kompakttraktor med hydrostat, se etter en Kubota eller Iseki i god stand. Alternativt John deere. Av nye så har man jo Branson, Solis og Tym i tillegg til de jeg nevnte tidligere.

Iseki och Kubota är ju varumärken som även icke-invigda känner igen (ja nästan). Det hade varit en dröm att äga en! Har provat min väns Iseki (T20 eller nåt sånt) och det var en mycket bra maskin.

Då är önskelistan:
Hydrost
Parallellföring på lastaren
25/50hk

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd och dåd-traktor 35/50hk?

Ferguson system  
#652291 Skal du ha ny, så kan det være verdt å ta en titt på Kubota L-serie og John Deere E-serie. Begge disse seriene er rimeligere enn de andre fra Kubota og John deere. De har mindre avansert elektronikk og tilbehør. Det er mer mekaniske traktorer som skal være enklere å vedlikeholde. Begge har mellom 30-40 hk, valg mellom gir eller hydrostatdrift.

Solis har en utgave med hydrostat, Med 26 hk Mitsubishi motor på 1,3 liter. Prisgunstig og kvaliteten ser ut vil å være grei.

Användarvisningsbild

Re: Råd och dåd-traktor 35/50hk?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652297
1593277340_3064599216.jpg

https://www.blocket.se/annons/uppsala/n ... v/90378418

Där har du en betydligt intressantare maskin än kina-maskinerna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).