Avverkning (slutavverkning)

Vågar man jobba i skog när det är eldningsförbud?

11 inlägg 4245 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vågar man jobba i skog när det är eldningsförbud?

ulfgustav  
#652158 Har nu blivit dags att ta tag i kvarlämnat virke efter en avverkning, Har gjort uppgörelse med köparen så den delen är klar. Nu har jag att ta hand om så mycket som möjligt av det kvarlämnade virket innan markberedningen. Åker runt på området med miniskotare och med mängder av hål och stubbar så blir det en vansklig resa.
Nu är det eldningsförbud i området kan man då fortsätta med detta? Måste det införskaffas hjälpmedel/brandsläckare? Hur säkrar man sig???



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vågar man jobba i skog när det är eldningsförbud?

nilsszzon  
#652160 brandsläckare är ett måste om man ska ut nu , jag har en släckare i närheten när det börjar bli riktigt torrt och jag röjer eller manuellhugger .
kör jag traktorekipage eller på ngt vis riskerar att missa "antändningen" har jag oftast med en till som extra säkerhet

jag har inte jobbat den senaste veckan mer än viltbehandlat och kontrollerat snytbaggar , det är galet torrt i skåne
många bäckar jag aldrig sett torra innan är snustorra sedan flera veckor...

Avatar Fallback

Re: Vågar man jobba i skog när det är eldningsförbud?

Piraboin  
#652163 funderar att även ha en brandsläckare i bilen nu när det är farligt för brand (orange färg där den betyder farlig för brand även när jag åker runt å klipper gräsmattor med klipparen i fall att de börjar brinna när jag klipper kanterna på tomten från avgasröret

Användarvisningsbild

Re: Vågar man jobba i skog när det är eldningsförbud?

rejser  
#652184 Har monterat brandsläckare på fyrhjulingen när jag är ute.
Man är ju hyfsat nära där man jobbar, men va fort det tar sig.
Röjning är nog värre än sågning skulle dock jag tippa på.
Försöker jobba mulna dagar och kvällar även om marken är torr så känns det bättre mentalt när ytan är svalare :)
Här var det en slutavverkning där det började brinna, visade sig dock vara skräp från "naturmänniskor" som bland annat innehåll en glasflaska som var anledningen.

Avatar Fallback

Re: Vågar man jobba i skog när det är eldningsförbud?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652240 Vad för typ av brandsläckare är det ni har med er?

Avatar Fallback

Re: Vågar man jobba i skog när det är eldningsförbud?

Piraboin  
#652247 pulver släckare

Avatar Fallback

Re: Vågar man jobba i skog när det är eldningsförbud?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652262 Har en släckare på ca 10 liter som man fyller med vatten och gärna lite diskmedel för att det ska väta ordentligt. Sen fyller man tryckluft genoom en standard däcksventil. Den tömmer inte ut hela alltihop på 5-10 sekunder utan har en lugnare tömning.
Min är säkert 40 år, men hittade en web-länk på en sån. Man får förvara den inomhus så den inte fryser på vintern.
https://www.thefiresafestore.com/produc ... inguisher/

Häriveckan hade man tändning uppe i Älvdalen. Den mest troliga orsaken var gnista från planteringsrör, för det var det man höll på med.
Egentligen är det lika bra ställa för betongsuggor på alla skogsvägnät när det är 5E-klassning, kan man diskutera.

Användarvisningsbild

Re: Vågar man jobba i skog när det är eldningsförbud?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652275 Nej jag tycker inte man ska vara i skogen överhuvudtaget när det är 5 eller 5E. Jag har inte gjort något alls sen en vecka tillbaka och kommer inte göra något alls förrän det kommit en 50 mm i varje fall.
Men det vi skogsfolk kan göra är att plocka ihop ett hyfsat eftersläckningspaket och anmäla till räddningstjänsten. Finns många skogsägande vänner därut som har det mycket svårt att praktiskt hantera eftersläckningsansvaret. Där kan vi med maskiner och ork hjälpa till. En 250 liters tank på en atv kärra kan göra skillnad. Erbjuda den där vattenpump en man har i garaget.
Ber om ursäkt för utvidgningen, men nu är det f-n nervöst. Så våldsamt torrt att en gnista från en röjsåg som slår i en sten kan räcka.

Avatar Fallback

Re: Vågar man jobba i skog när det är eldningsförbud?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652290 Ja, här tog de bort eldningsförbudet i veckan. Normal brandrisk. Just nu en rejäl åskskur. 👍

Avatar Fallback

Re: Vågar man jobba i skog när det är eldningsförbud?

Amatörhuggare 62  
#652293 En trekantig murarhink.
Som tre 6 kilos passar i.
Å tre 10 liters dunkar.
Med Yes å vatten.
Yesen för vätningen.
Finns en tråd här om det.

Jag har en kompis,med mycket mossodlingar. Som inte blivit återfuktade , sedan 2018.
Kör ensilage om nätterna.
Då det är något daggigt.
Har 18 kubikstunnan fylld.
Ifall något händer m rotorn, strängaren,rundbalarn.

För det är kusligt ,om något går varmt.
Brinner ju till grundvattnet !!
Var det nu är ?
En liten utsvävning, men lika farligt som i skogen nu.

Avatar Fallback

Re: Vågar man jobba i skog när det är eldningsförbud?

rila  
#652530 I Medelpad har 2 skogsbränder startat i samband med jobb i skogen under en uppskattad 3 veckors period(vad jag vet).
I en skrift från MSB
https://www.msb.se/sv/aktuellt/nyheter/ ... slackning/
finns det mer information om flamhöjder och spridningsrisk osv (generella i vissa fall men ändå information) som kan vara intressant för inte bara räddningstjänst.

Mycket bränsle med värme och vind samt låg luftfuktighet då kan det gå för fort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).