Skogsarbete

Har någon som sökt jobb här.

45 inlägg 12875 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

andy_83  
#65154 jovis måste man ge upp för att få nyn krafter .Jag körde åt en under Entreprenör under srormen per det funkade skit tills han bytte till en annan Entreprenör det funkade i ca 2 veckor sen ringde Entreprenör å gnälde som fan att jag var för ung att köra maskin då var jag 24 år det kvittate om vi körde 12 timmar var så gnäde han gick Entreprenör maskinerna sönder jag då var det mitt fel tråts att jag inte hade set eller varit vid Entreprenör maskiner jag körde en timberjack 812 D å skotade efter en timberjack 1070 D så for det gick en slang eller datan strulade för han så fick jag skit för det å så var det i ca 6 månader till Entreprenör satte ultimatun på min chef å jag fick kicken å finnen jag jobbade med blev förbanad å sa uppsig =)) så maskinen fick åka hem igen. Så frågan är ju om det förekommer ålder rasism i skogen man börjar ju undra :roll: frågan är ju hur mycket inflytande har en stor entreprenör hos bolagen .Man jag ger mig FAN inte jag ska jobba i skogen....

jag har mött många unga skogs förare som har råkat ut för liknande entreprenör jag känner ett flertal masnkinförare som jobbar med fetalöner å dom är mellen 65-70 år i dag

det är sellan me hamnar hon en entreprenör /under entreprenör som är 55 år å satsar på unga i skogen med do får kretik av de störe entreprenör å et verkar vara ingnot hos bolagen oxå man ska vara 45 -50 år för att jobba i skogen börjar ju undra ibland

Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65158 Ni som verkligen har intresse och brinner för att jobba i skogen, har ni aldrig funderat på att starta eget?
Det är ju faktiskt gratis att dra igång ett företag i Sverige, fast sen kostar ju allt annat ifs men ändå :grin:

Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

skogsjan695xl  
#65172
andy_83 skrev:jovis måste man ge upp för att få nyn krafter .Jag körde åt en under Entreprenör under srormen per det funkade skit tills han bytte till en annan Entreprenör det funkade i ca 2 veckor sen ringde Entreprenör å gnälde som fan att jag var för ung att köra maskin då var jag 24 år det kvittate om vi körde 12 timmar var så gnäde han gick Entreprenör maskinerna sönder jag då var det mitt fel tråts att jag inte hade set eller varit vid Entreprenör maskiner jag körde en timberjack 812 D å skotade efter en timberjack 1070 D så for det gick en slang eller datan strulade för han så fick jag skit för det å så var det i ca 6 månader till Entreprenör satte ultimatun på min chef å jag fick kicken å finnen jag jobbade med blev förbanad å sa uppsig =)) så maskinen fick åka hem igen. Så frågan är ju om det förekommer ålder rasism i skogen man börjar ju undra :roll: frågan är ju hur mycket inflytande har en stor entreprenör hos bolagen .Man jag ger mig FAN inte jag ska jobba i skogen....

jag har mött många unga skogs förare som har råkat ut för liknande entreprenör jag känner ett flertal masnkinförare som jobbar med fetalöner å dom är mellen 65-70 år i dag

det är sellan me hamnar hon en entreprenör /under entreprenör som är 55 år å satsar på unga i skogen med do får kretik av de störe entreprenör å et verkar vara ingnot hos bolagen oxå man ska vara 45 -50 år för att jobba i skogen börjar ju undra ibland


Detta låter lite som min första arbetsgivare jag hade, han ville helst ha äldre personer som körde åt han.
Men jag fick jobbet och han var väll lite skeptisk i början hörde jag talas om då jag jämt hade gått ur skolan och sånt.
Men detta fick han äta upp så fort jag kom in riktigt i maskinerna.
Jag började i skotaren och körde ris och körde väll runt 10 lass första dagen och sen efter en vecka gick generatorn sönder på den så han visade mig skördare ist så jag skulle köra den tills skotaren var fixad.
Efter det blev jag sittandes i den skördaren i ca 2 år och han ångrar inte ett dugg idag, jag högg tydligen fortare och mycket finare än en som hade huggit åt honom i 13 år. Tycker det är ett gott betyg iaf :grin:
Skulle säkert jobba kvar där än idag om inte han bestämde sig för att sluta då våran uppdragsgivare inte fixade objekt nog till mig.

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

dexter  
#65197
Palms skrev:Ni som verkligen har intresse och brinner för att jobba i skogen, har ni aldrig funderat på att starta eget?
Det är ju faktiskt gratis att dra igång ett företag i Sverige, fast sen kostar ju allt annat ifs men ändå :grin:


jo klart han man de, förra måndagen va ja iväg och kolla på en skotare. men skota är inte mitt största intresse. sen är de inte bara köra å köra, går de sönder så lär man kunna laga de om de inte är för stort. en reperatör är inte gratis direkt..

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

sködarförare  
#65199 Det där med o vara egen i skogen palm det vet du lika bra som jag att det är ingen dans på rosor.
Först så ska du upp med 100000kr i aktiekapital sen får du ju inte själv sätta priset utan det gör kunden.
Sågar jag en bräd hög o annonserar ut den i Arbetarbladet så tar jag tex 15kr löpm o annonserar jag ut bräd högen som förråd då ökar värdet minst 10 gånger.
Så uppmana inte folk att starta eget i skogen det är det sämsta man kan göra.

Föresten varför finns det inga jobb idag inom skogsvård när jag gick ut skolan då satt jag plant på domän på somrarna o röjde det var bara o ringa så fick man jobb idag är det ju omöjligt o få jobb som röjare om man inte vill ligga borta o jobba svart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65205
sködarförare skrev:Det där med o vara egen i skogen palm det vet du lika bra som jag att det är ingen dans på rosor.
Först så ska du upp med 100000kr i aktiekapital sen får du ju inte själv sätta priset utan det gör kunden.
Sågar jag en bräd hög o annonserar ut den i Arbetarbladet så tar jag tex 15kr löpm o annonserar jag ut bräd högen som förråd då ökar värdet minst 10 gånger.
Så uppmana inte folk att starta eget i skogen det är det sämsta man kan göra.

Föresten varför finns det inga jobb idag inom skogsvård när jag gick ut skolan då satt jag plant på domän på somrarna o röjde det var bara o ringa så fick man jobb idag är det ju omöjligt o få jobb som röjare om man inte vill ligga borta o jobba svart.


100 000 som får investeras i firman ja, det är ju inte en utgift i sig.
Att avråda folk från att starta eget lär väl knappast skapa arbetstillfällen till de som söker jobb eller hur?
En stor del av varför jag själv inte har fler anställda är att det är så jäkla bökigt ifall man anställer fel person, så länge den personen kommer till jobbet varje dag så kan jag inte sparka denne pga LAS. Skulle man ändra det och sänka arbetsgivaravgifterna så skulle jag ha många fler anställda.
Jag tycker att man ska få välja vilka personer man har som anställda i sin egen firma, man vill ju det bästa för sitt företag och det får man inte om man följer LAS, därför är det enklaste att inte anställa öht.

Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

Elias  
#65206 Palms:
Du har sant i det du säger att anställer du fel person så är det jobbigt men å andra sidan hur många arbetsgivare tror du inte skulle använda det på ett väldigt fult sätt. sparka folk åt höger och vänster? Du sitter ju som säkert eftersom du har egen firma men om du jobbar åt någon och har 3 ungar och så på måndagmorgon kommer din chef och säger dra åt helvete du får sparken efter 15 år på firman hur roligt hade det varit? helt utan chans att hinna skaffa nytt jobb osv?

Det finns ju provanställning i 6 månader fungerar inte det?

Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65207 Alltid är det nån som missbrukar systemet så det skulle säkert hända att nån helt plötsligt får sparken, men å andra sidan skulle det finnas massor med jobb att söka eftersom arbetsgivare inte skulle behöva vara så försiktiga med vilken man anställer.
Så funkade det i Finland tex innan farsan flyttade hit, visst kunde man få sparken men man hade inga problem att få nytt jobb direkt.

Jag ska nog inte skriva mer i denna tråd för vi halkar lite off topic men vissa av er som har sökt en massa jobb och vill jobba i skogen verkar ha den rätta inställningen som krävs för att dra igång en egen firma. Det är mycket lättare än man tror, alltså att driva företag, det ekonomiska är ju svårare och beror väldigt mycket på hur man är som person.
Det vara bara en stilla undran från min sida, vill inte starta nån hätsk debatt :grin:

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

novis??  
#65211 det med att jobba i skogen innebär så mycket mer än att man ska tycka det är kuul :wink: att köra traktor .jag vet en arbets givare som givit många ovana chansen men efter 1 månad så blir det mindre timmar ännu mindre gjort + tjat om att få köra skördare.Visst är tempot uppskruvat men ingen omöjlighet så det finns bra chanser till jobb om man vill jobba men har man prövar 5-10 gånger så är det nog ej rätt jobb.pröva telemarketing eller något annat som ej kräver maskin kännedom 8) 8)

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

harvesterhead  
#73954 Jag fick då jobb här iaf.

Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73988
sködarförare skrev:Det där med o vara egen i skogen palm det vet du lika bra som jag att det är ingen dans på rosor.
Först så ska du upp med 100000kr i aktiekapital sen får du ju inte själv sätta priset utan det gör kunden.
Sågar jag en bräd hög o annonserar ut den i Arbetarbladet så tar jag tex 15kr löpm o annonserar jag ut bräd högen som förråd då ökar värdet minst 10 gånger.
Så uppmana inte folk att starta eget i skogen det är det sämsta man kan göra.

Föresten varför finns det inga jobb idag inom skogsvård när jag gick ut skolan då satt jag plant på domän på somrarna o röjde det var bara o ringa så fick man jobb idag är det ju omöjligt o få jobb som röjare om man inte vill ligga borta o jobba svart.



Anställer relativt mycket folk under planteringssäsongen, Dock betydligt fler som kommer från utlandet och studerar här. Mest eftersom dom är ute i god tid jämför med svenska ungdomar som för det mesta ringer i mitten av april och tror det finns platser över....

Sen är det även många föräldrar som ringer och söker jobb till sina barn. Det ökar ju inte heller direkt chanserna att få jobb....

Problemet är att planteringssäsongen är så pass kort att man helst även anställer folk som kan jobba från början av maj - september, vilket tyvärr inte skolungdomar kan, om man nu inte går någon linje där det ingår praktik...

Så länge man har erfarenhet av röjning sen tidigare tror jag inte alls det är svårt att få jobb med röjning. Dom flesta röjningsfirmorna med mera lägger knappast ut annonser på amf men om man ringer runt en del så lär man tillslut få napp. Varför skulle företagen vilja betala ut lönen svart? vad tjänar dom på det?


Sen detta snack om LAS, så farligt är det inte.... finns ju provanställningar med mera. Man ser ganska snabbt om det verkar vara en driftig person eller inte.


Om man inte får anställning så finns som sagt alltid möjligheten att starta upp eget... Med mycket drivkraft och att man har lite företagarkänsla så löser sig det mesta! finns många privata skogsägare att ringa runt till om det skulle börja bli svårt att få tag på nya objekt.

Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

Stridsbergs Allt i Ett  
#79337 Att det finns så lite jobb i skogen idag beror ju på skördarmaskinerna som tar jobben från oss motormanuella huggare!

Annat var det när man började i skogen på 70-talet. Då fanns det hur mycket jobb som helst. Man kunde välja och vraka. Sedan kom processorn, då började det försvinna jobb. Sedan kom de första kalhuggningsmaskinerna. På något år försvann säkert 25% av arbetstillfällena!

Så det är inte nog med att dessa stora maskiner förstör i skogen utan de tar jobb ifrån en osså!

Tro fan att så många ungdomar är utan jobb. Man behövs inte längre när det finns maskiner som röjer ner skogen! 😡

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

JD_1110  
#79447
Stridsbergs Allt i Ett skrev:Att det finns så lite jobb i skogen idag beror ju på skördarmaskinerna som tar jobben från oss motormanuella huggare!

Annat var det när man började i skogen på 70-talet. Då fanns det hur mycket jobb som helst. Man kunde välja och vraka. Sedan kom processorn, då började det försvinna jobb. Sedan kom de första kalhuggningsmaskinerna. På något år försvann säkert 25% av arbetstillfällena!

Så det är inte nog med att dessa stora maskiner förstör i skogen utan de tar jobb ifrån en osså!

Tro fan att så många ungdomar är utan jobb. Man behövs inte längre när det finns maskiner som röjer ner skogen! 😡


Att jobb försvunnit hit och dit kanske är sant men istället för att gå och slita med motorsågen så kan man jobba med att bygga maskner, sälja maskiner, serva dem, bygga tankvagnar, köra ut diesel, sälja reservdelar, hålla i utbildningar, slipa kedjor, pressa hydrualslangar, kontrollera certifieringar, tillverka rötskyddsmedel, driva skogsforum.......

Möjligheterna att hitta ett passande jobb relaterat till skog är så mycket större idag. Jag kan tänka mig att det är ganska få som tål av att gå med en motorsåg i handen dag ut och dag in och då menar jag inte bara fysiskt. Måste dock säga att maskinerna är inte heller helt fulländade då man får ont i ryggen av det också.

Fick inte jobb genom forumet men började jobba i skogen direkt efter skolan utan att ha tidigare skogsutbildning. Inget är omöjligt om man bara vill!! Det är bara till att prata med de kontakter man har så brukar det alltid finnas något någonstans....

Annars får man väl starta eget och bygga erfarenhet från det. Starta ett aktiebolag, det kommer mer kostnader men kursar det så blir man i vart fall inte skuldsatt för resten av sitt liv.

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

dexter  
#79464
JD_1110 skrev:
Stridsbergs Allt i Ett skrev:Att det finns så lite jobb i skogen idag beror ju på skördarmaskinerna som tar jobben från oss motormanuella huggare!

Annat var det när man började i skogen på 70-talet. Då fanns det hur mycket jobb som helst. Man kunde välja och vraka. Sedan kom processorn, då började det försvinna jobb. Sedan kom de första kalhuggningsmaskinerna. På något år försvann säkert 25% av arbetstillfällena!

Så det är inte nog med att dessa stora maskiner förstör i skogen utan de tar jobb ifrån en osså!

Tro fan att så många ungdomar är utan jobb. Man behövs inte längre när det finns maskiner som röjer ner skogen! 😡


Att jobb försvunnit hit och dit kanske är sant men istället för att gå och slita med motorsågen så kan man jobba med att bygga maskner, sälja maskiner, serva dem, bygga tankvagnar, köra ut diesel, sälja reservdelar, hålla i utbildningar, slipa kedjor, pressa hydrualslangar, kontrollera certifieringar, tillverka rötskyddsmedel, driva skogsforum.......

Möjligheterna att hitta ett passande jobb relaterat till skog är så mycket större idag. Jag kan tänka mig att det är ganska få som tål av att gå med en motorsåg i handen dag ut och dag in och då menar jag inte bara fysiskt. Måste dock säga att maskinerna är inte heller helt fulländade då man får ont i ryggen av det också.

Fick inte jobb genom forumet men började jobba i skogen direkt efter skolan utan att ha tidigare skogsutbildning. Inget är omöjligt om man bara vill!! Det är bara till att prata med de kontakter man har så brukar det alltid finnas något någonstans....

Annars får man väl starta eget och bygga erfarenhet från det. Starta ett aktiebolag, det kommer mer kostnader men kursar det så blir man i vart fall inte skuldsatt för resten av sitt liv.

ibland undrar ja om de är omöjligt att göra vissa saker, ja har sökt skördarjobb i 3 år. och har vart på 2 intervjuer! chansen fanns men den va/är väldigt liten att man får jobb då. och ja har tänkt måånga gånger att starta eget på skördare. men eftersom ja saknar erfarenheten så har ja stoppat mig själv. allt är inte bara å bara ibland

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

sködarförare  
#79541 "Det finns roligare sätt o bli fattig på än o bli skogsentreprenör"

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).