Traktorer och processorer

Tillbehör till tryckstång / toppstag (Valtra)

14 inlägg 4026 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tillbehör till tryckstång / toppstag (Valtra)

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651475 Eftersom den uppenbarligen går att böja 🤔 🙃 så har man fått googla efter reservdelar till tryckstång. Hittar dock bara komplett till Valtra eftersom det sitter en låsgrej så att den inte ska rotera. Vore kul med samma del som tidigare men känns lite dumt att behöva köpa hela stången.
1592744516_img_20200621_145738032.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Tillbehör till tryckstång / toppstag (Valtra)

LL Trollet  
#651482 Gå in på lantmännen å fråga. Men den kommer inte va billig om den finns som lös del.

Användarvisningsbild

Re: Tillbehör till tryckstång / toppstag (Valtra)

Bert1  
#651489 Den gängade delen är skruvad i huvudet men jag vet inte om det går att köpa bara den men som sagt kolla med LM

Avatar Fallback

Re: Tillbehör till tryckstång / toppstag (Valtra)

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651495
Bert1 skrev:Den gängade delen är skruvad i huvudet men jag vet inte om det går att köpa bara den men som sagt kolla med LM

Det var en intressant upplysning! 👍
Får se om det går att få isär. Själva gängade delen borde ju kanske gå att få tag i. Men är inte säker på om Valtra/MF har egen gänga. Det står M30 men det som finns löst verkar vara 1 1/4 eller om det var 1/8.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillbehör till tryckstång / toppstag (Valtra)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651496 De är fingängat med, blir den rätgängade eller aviggängade delen?

Avatar Fallback

Re: Tillbehör till tryckstång / toppstag (Valtra)

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651553 Jag har en likadan, fast t.o.m aningen mer krokig, som ligger kvar efter förra ägaren.
Har för mig att jag sett ett kvitto från typ 2003 på ca 1000 kr.

Avatar Fallback

Re: Tillbehör till tryckstång / toppstag (Valtra)

Blondin 750  
#651562 Om den gängade delen är skruvad i den ledade änden så går det säkert att hitta m30 gängstång med finare gängstigning än standard. Kolla Swebolt.se, där finns mycket bra grejor och mycket kunskap. De kan garanterat ordna både höger och vänstergängad.

Avatar Fallback

Re: Tillbehör till tryckstång / toppstag (Valtra)

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651564 Det verkar vara delen som har gänga åt normala hållet. Men vet inte riktigt hur man ska få isär. Provat med huggmejsel men det ger inte med sig.
1592808330_img_20200622_084508646.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillbehör till tryckstång / toppstag (Valtra)

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651567
D Brown skrev:Jag har en likadan, fast t.o.m aningen mer krokig, som ligger kvar efter förra ägaren.
Har för mig att jag sett ett kvitto från typ 2003 på ca 1000 kr.

De säljer nya som ser ut som Valtras för 1390 kr inkl. frakt och moms här:
https://www.svith.se/traktorreservdelar ... 94710.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillbehör till tryckstång / toppstag (Valtra)

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651570
gnisten83 skrev:De är fingängat med, blir den rätgängade eller aviggängade delen?

Googlat lite inkl. Swebolt.se och det verkar finnas obegränsat med M30x3,5 och sedan fingängat M30x1,5 någon enstaka. Står i spec. på Sagro M30x3 på Valtras stång vilket inte verkar finnas. :-B

Offtopic så har jag märkt när man ska ha något att det ofta finns 100 eller 1000 versioner/märken av samma sak men ingen variation i utbudet. :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillbehör till tryckstång / toppstag (Valtra)

Blondin 750  
#651590 Om svith har rätt del för den pengen så hade jag satsat på den dealen, det var ju inte direkt ohemult. 👍

Användarvisningsbild

Re: Tillbehör till tryckstång / toppstag (Valtra)

Bert1  
#651596
lm skrev:Det verkar vara delen som har gänga åt normala hållet. Men vet inte riktigt hur man ska få isär. Provat med huggmejsel men det ger inte med sig.
1592808330_img_20200622_084508646.jpg


På första bilden syns ett litet hål i huvudet kan där sitta ett rörstift?
Har en tryckstången från en lite nyare Valtra och där var det bara som ett körnslag i huvudet så det blev lite nitat mot gängan och är det de så är det bara och borra så borde det lossa

Avatar Fallback

Re: Tillbehör till tryckstång / toppstag (Valtra)

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651764 Det var inget rörstift men var försänkningar, vet inte om de gick in i gängstången eller ej. Var väldigt lättborrat. Men går inte att rubba trots urborrningen. Provat med huggmejsel och rörtång. 😥

Kanske får köpa ny men lite störande då det var så klantigt gjort. Vi hade gjutit en bakvikt och inte satt nog stort urtag för tryckstång. Så den böjdes i ett huj vid lyft. 🙃 👎

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillbehör till tryckstång / toppstag (Valtra)

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652191
lm skrev:Det var inget rörstift men var försänkningar, vet inte om de gick in i gängstången eller ej. Var väldigt lättborrat. Men går inte att rubba trots urborrningen. Provat med huggmejsel och rörtång. 😥

Kanske får köpa ny men lite störande då det var så klantigt gjort. Vi hade gjutit en bakvikt och inte satt nog stort urtag för tryckstång. Så den böjdes i ett huj vid lyft. 🙃 👎


Ungefär så tror jag att företrädaren lyckades böja tryckstången också.
Traktorn hade inte använts i varken jord eller skogsbruk, men det fanns en Ålö bakvikt formad som ett L och fast endast i lyftarmarna. Tryckstången måste legat ner i bakvikten vid lyft.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).