Föryngring

Lövträd =Ebberöds bank?

24 inlägg 6022 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lövträd =Ebberöds bank?

Palakangas  
#651344 Ni som kan visa upp siffror som uppväger lövträd kontra barrtäd, gör det gärna här. Nu snackar vi storskaligt, ingen hemslöjd.
Jag lägger mig inte i någonting men vill läsa vad ni tycker.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Lövträd =Ebberöds bank?

Björn T  
#651350

Verkar lovande

Växer redigt både träden och plånboken så småningom om.

Avatar Fallback

Re: Lövträd =Ebberöds bank?

Avslutat-02  
#651426
1592722895_img_20200617_195329.jpg

1592722886_img_20200617_195339.jpg

1592722888_img_20200617_195342.jpg


Självföryngrat....
Ca 6 år gammalt..
Börjar bli dags att röja.
Stor kostnad emot att bara röja lövet i barr föryngring.
Det som växer där är al,sälg,asp,björk.
Kommer aldrig att bli mer än högst björktimmer eller massaved,ved..

Ca 2/3 högst i avkastning...emot barr...

Användarvisningsbild

Re: Lövträd =Ebberöds bank?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651430 Läge för Kronobergsmetoden där, Vinterrojarn?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lövträd =Ebberöds bank?

Avslutat-02  
#651431 Nja då ska jag satsa på gran i botten...vilket jag inte är så förtjust i...
Blir nog en röjning för att skapa grovlek..
Annars så är vedgallring skötselmetoden för mig.. ska ta och fota ett bestånd med barr och löv...så får vi se vad ni tycker...

Avatar Fallback

Re: Lövträd =Ebberöds bank?

isteskog  
#651434 Du ska röja fram ett fint bestånd av löv så turisterna har något fint att titta på när de susar förbi...... 😉

Avatar Fallback

Re: Lövträd =Ebberöds bank?

Avslutat-02  
#651436 Nej...inte fler som stannar och glo/pissar...
Frugan är av den sorten att det inte ska röras för att skapa en mur emot grannarna..
Jag röjer hellre och får lite grovlek på skiten, så täcker det bättre....

Användarvisningsbild

Re: Lövträd =Ebberöds bank?

Björn T  
#651441

Förädlade plantor för bra resultat.

Avatar Fallback

Re: Lövträd =Ebberöds bank?

Avslutat-02  
#651445 Ja jo men björk ger ändå bara 2/3 av intäkterna som med gran..

Möjligtvis att man kan som sagt i en annan tråd,
Att odla björk så får man två omgångar av detta på en omgång gran, granen ger dock mer i avkastning. Men björken kan ge den konstanta intäkten som man lever av, medans granen kam skapa framtidens rikedom på kontot eller det som bekostar framtida skogsinköp mm.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd =Ebberöds bank?

Vardon  
#651446 Som jag ser det,

Idag kan jag ändå inte avverka annat än de träd jag har och de har jag ju och kan inte påverka så mycket

Hur efterfrågan och priser ser ut imorgon vet jag ingenting om.

Om jag dock gör det vanliga felaktiga antagandet att framtiden blir som historien så är blir priserna på barr så jävla dåliga att jag lika gärna kan ha löv att skänka bort till dvs fåglar och lövsågverksdirektörer eller tradionell industri spelar mig ju egentligen ingen större roll

Klimatet blir varmare och det gynnar löv jag tror nog mer på att hålla variation och sprida risker

Avatar Fallback

Re: Lövträd =Ebberöds bank?

macke  
#651447
1592731973_img_20200606_144202_909.jpg
Som självverksam skogsägare så förlänger man säsongen med löv också . Man slipper hålla på med urea eller ad blue mot rotrötan.
Här röjgallrar jag björk med viss granunderväxt.
Beståndsålder 15 år. En fördel till med löv är att du får ihop volym fortare än med gran.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd =Ebberöds bank?

Björn T  
#651448

Kan lärk vara framtiden?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd =Ebberöds bank?

skogshare  
#651465 För den som tror på en ljus framtid för björktimnmer menar jag, att en lång, fin rotstock till slutavverkningen skapas genom att i samband med röjning ta bort klykbildningar på i övrigt lovande stammar och några år senare ( hur många ? ) stamkvista en eller två gånger.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd =Ebberöds bank?

Älgfoderodlare  
#651504
skogshare skrev:För den som tror på en ljus framtid för björktimnmer menar jag, att en lång, fin rotstock till slutavverkningen skapas genom att i samband med röjning ta bort klykbildningar på i övrigt lovande stammar och några år senare ( hur många ? ) stamkvista en eller två gånger.


Håller med dig där "skogshare" ang. daning av även Björkstammar. Nu röjer ju inte jag utan följer helt o hållet Skogens eget sätt att utveckla sig själv. När det gäller just lövträd o då främst Björk, brukar den ju alltid ses som ett hinder för utvecklingen av barrträd. Då den initialt oftast är mer snabbväxande än ex. Gran, behöver den via stamkvistning inte utgöra något hinder. Lägger upp några bilder som ex.

Avatar Fallback

Re: Lövträd =Ebberöds bank?

Elmhult  
#651639 Om värdet på skogsmark redan är större än vad timret kan ge i en del fall, spelar det väl ingen roll vad det växer där? Och gillar stabor med kulor lövträd så kanske värdet går upp ännu mer? Vem vet vad framtiden bringar, kanske är varenda granplanta död om 60 år, kanske är timmerhus i löv senaste modet, kanske är vi tillbaka till ljunghedar, kanske växer det palmer naturligt i växthuseffektens Skåne? När farfar tog över gården var inte skogen värd mycket alls, kanske blir det så igen. Sprida riskerna som det heter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).