Motorsåg och handhållet

Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

21 inlägg 10054 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

marha007  
#650363
1592155635_bild_2.jpg
Nu jag har letat och letat överallt på nätet utan framgång eller tips på vad som kan vara fel. Mycket verkar vara liknande och kanske har jag redan sett svaret utan att inse det ;)

Min Stihl FS 310 röjsåg började gå dåligt, dog vid gaspådrag, lek med choken blandat med gaspådrag gjorde att den kunde hållas igång en tid men omöjligt att använda den.

Jag lämnade in den, fick tillbaka den "japp, nu är den fixad - vet dock inte vad killen som lagade den gjort då han inte skrivit ngt". (Auktoriserad verkstad som anars varit bra.)

Väl hemma startade den direkt och gick några minuter för att sen dö och bete sig likadant. (Dvs den verkar kunna "vila i form" för att fungera åtminstone en kortare tid.)

Vad jag upptäckt som känns unikt, jmf med allt jag läst på nätet, är att bränslepumpen inte verkar få igenom något bränsle. Normalt ska den ju fyllas med bensin när man pumpar och man kan nästan känna hur det trycker på. I mitt fall kommer endast några få droppar och primerblåsan fylls endast till 10-20% med bränsle. När man trycker den i botten tar det oxå oftast (men inte alltid) väldigt lång tid innan den "fyllt sig igen" och man kan trycka igen - se bild. (Dock fyller den sig mestadels bara med luft.)

Jag har kollat filtret i tanken, det är som nytt.
Jag har kopplat av slangarna (alla) och de är fina och håller tryck.
Kopplar jag ur bränsleslangen och pumpar så byggs det upp vacum och soppa pressas ut tanken, det ser bra ut.

Det känns som att det finns ett "stopp" inne i förgasaren som gör att soppan inte kommer fram. (Om jag pumpar några gånger och sen drar bort slangen sprutar det bensin.)

Vad kan detta bero på?

Stiftet är torrt och ingen bensin kommer till cylindern.
Motorn startar kort med startgas (testat både i cylindern och direkt i förgasaren). Läste att man bör kanske hälla bensin direkt i förgasaren men tänker att eftersom den tänder och går 0,5s med startgas så lär det väl gå med bensin oxå.
(Nytt stift som ger fin gnista.)
Packning mellan luftbox och förgasare ser lite sliten ut i kanterna.
Packningen mellan förgasare och motor ser oxå lite sliten ut i kanterna men båda ser ok ut "där de har sin funktion".

Primerblåsan fortsätter att vara tom när jag pumpar.
Förgasaren ser ren o fin ut.
Jag tycker membranet ser ok ut, känns mjukt men kanske är lite buckligt?
Har provat att försiktigt känna efter i "toppen" på förgasaren (ingen aning om vad den heter 😎 ) med en mycket smal ståltråd, känns som det sitter ngt där men jag misstänker ngn form av filter? I det andra hålet känns det rent.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

bgl  
#650373

Kolla länken.
Det är väl ventiler på fs130? När blev dom justerade?

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

marha007  
#650382 Tack! Har inte tittat på nersidan än - får bli morgondagens försök.

Kanske ska lägga till att jag hade den inne i höstas för att den gick lite dåligt på tomgång. Då tvättades förgasaren med ultraljud men jag vet iofs inte om slitdelarna byttes oxå. Men den justerades då så att den gick bra.

ps. Det är en 310 (inte 130) vilket är mer av en röjsåg än trimmer. Mostsvarande nuvarande modell är väl 311an. https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Gr%C3%A4strimmer-och-r%C3%B6js%C3%A5g/R%C3%B6js%C3%A5g/275067-220/FS-311.aspx

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

Gräsmark  
#650390 Vilket bränsle använder du?
Det har skrivits tidigare på forumet om problem med Husqvarnas alkylat i lösvikt.
Jag har kört på detta bränsle och fått problem med 2 stihlsågar, FS 130 och KM 131, som inte tålde gaspådrag.
Lämnade in dem och reparatören gjorde ren någon sil som sitter i förgasaren. Bägge sågarna hade något vitt klegg som täppte igen.
Hörde också från en annan Stihlförsäljare om detta problem i samband med Husqvarnas alkylat.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

johan eriksson  
#650401
Gräsmark skrev:Vilket bränsle använder du?
Det har skrivits tidigare på forumet om problem med Husqvarnas alkylat i lösvikt.
Jag har kört på detta bränsle och fått problem med 2 stihlsågar, FS 130 och KM 131, som inte tålde gaspådrag.
Lämnade in dem och reparatören gjorde ren någon sil som sitter i förgasaren. Bägge sågarna hade något vitt klegg som täppte igen.
Hörde också från en annan Stihlförsäljare om detta problem i samband med Husqvarnas alkylat.


Har fått in två nya Stihlsågar på jobbet med exakt samma fenomen, båda körda på Husqvarnas nya bränsle, båda täppta i silarna med något vitt klägg. Tror inte de hade gått tio tankar var. Skulle vara kul att veta vad det beror på.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

Williamm  
#650405 Hur är "klägget"? Är det som torkad färj? Intressant fenomen. Hur går det med Husqvarnor med Stihl-bränsle?

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

johan eriksson  
#650418 Vet inte riktigt hur man ska beskriva det, det var inga problem att få bort det, nästan som ett fint pulver bara.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

Avslutat-02  
#650424 Detta är nog en reaktion på den beläggning som finns i stihls förgasare.
Man ska inte köra på alkylat direkt utan blanda en skvätt och låta den gå ca 15-20 min.

Inga problem dock med stihls eget bränsle...

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

johan eriksson  
#650425 Har aldrig sett problemet när man kör på Aspen. Enbart de som kört på Husqvarnas soppa i en Stihl.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

Avslutat-02  
#650426 Var därför jag skrev nog en reaktion....
Men vissa sågar går nästan inte alls på aspen heller...

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650441 Jag tror inte det vita gojset har med märket att göra.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

Avslutat-02  
#650443 Har även sett vitt kladd när vissa firmor tvättat med ultraljud och blandat för koncentrerat..

Annars så är det nog bara bränslet som är boven i dramat..
Som så mycket annat av Hvas nya idéer.....

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

marha007  
#650677 Jag har kört med Aspen hela tiden utan problem. Köper på bulk från Cykel o Fritid.

Uppdatering
Har tagit bort förgasaren helt och gått igenom undersidan. Även den såg fin ut och den lilla silen var helt ren.
Kvarstår att ta bort nålen och se hur det ser ut där men jag kan verkligen inte hitta ngt synligt fel på förgasaren.
Ska oxå kolla impulsslangen.

Kan det vara så enkelt så att packningen mellan cylinder o förgasare är så dålig så det påverkar förgasarens/membranens möjlighet att suga bensin? Kan det förklara varför det inte funkar att handpumpa?

En reparationssats till förgasaren kostar typ 450kr och en helt ny förgasare ca 1000kr. Lutar åt att det blir en helt ny förgasare om han inte går när jag sätter ihop den igen...

MEN, kan jag vara säker på att felet är i förgasaren? Jag ser ju att det blir tryck i bensinslangen när jag pumpar (så vacum verkar ju byggas upp) men det kommer fortfarande ingen bensin (eller väldigt lite) in i "handpumpen".

Stihl själva var väldigt trevliga och behjälpliga med en sprängskiss förresten. Bara att fråga!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

HannuRöj  
#650703 Hej! 😀
Jag fick en 251 motorsåg med lika förgasare som vänster i bilden, utan pump. Den också var helt död. Öppnade båda membranen och H och L -skruv sprutade sen bromsrengöring, efter ett par dagars tvätt startade sågen, men tomgång krånklar då och då och motorn stannar. Som slut med bränsle. Har dock inte använd den, kanske blir bettre om man kör mer bränsle genom förgasaren. Vet inte.

🤔 Det finns väl ingen egen ventil i handpump? Om luften kommer inte genom förgasaren till tanken, jag skulle byta en ny förgasare.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

Hepo  
#650861 Hej sitter det övre membranet rätt? ser att det är litet hål för bensinen så det kommer in blåsan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).