Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
Vedmaskiner, flishuggar
Bilder från er vedtillverkning
lör 23 maj 2020, 14:25#646015Ja, det var pb. Det hade jag glömt 🙂
tis 02 jun 2020, 20:17#648160Nu har vi lyckas få hem ca 200 paller, så man er klar att börja til hösten igen,
Fått avtal om paller från en planthandlare som tidligare bara brende pallerna, så det verkar lugnt med gratis paller framöver.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Fått avtal om paller från en planthandlare som tidligare bara brende pallerna, så det verkar lugnt med gratis paller framöver.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
ons 03 jun 2020, 05:53#648205När jag jobbade på Sandvik fanns det en trätipp med stora mängder fin pall och embalagevirke. När tippen var för stor togs det dit en maskin som krossade allt och flisen kördes till Gävle kraftvärmeverk.
Brukar få gratis pall om jag behöver till vedpallar.
Samlade fina pall en gång och åkte till Gävle för att sälja dem. Många blev utdömda för skador.
Rena bedrägeriet. Har aldrig mer försökt sälja pall.
Brukar få gratis pall om jag behöver till vedpallar.
Samlade fina pall en gång och åkte till Gävle för att sälja dem. Många blev utdömda för skador.
Rena bedrägeriet. Har aldrig mer försökt sälja pall.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
lör 06 jun 2020, 16:32#648804Nu är jag nära slutet på årets ved producerande.
Jag har hela våren lagt det grova och raka åt sidan och istället kört igenom det klena och krokiga. Nu har jag ett par lass av det fina att tugga igenom och sedan får jag ägna mig åt allt annat som är ogjort.
Skapa konto
Jag har hela våren lagt det grova och raka åt sidan och istället kört igenom det klena och krokiga. Nu har jag ett par lass av det fina att tugga igenom och sedan får jag ägna mig åt allt annat som är ogjort.
Skapa konto
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
mån 08 jun 2020, 20:11#649295Ägnat dagen till städning så nu är det klart för nästa säsong. Spånen lastas och hämtas i slutet av veckan.
Skapa konto
Skapa konto
Re: Bilder från er vedtillverkning
tis 09 jun 2020, 15:29#649425Lite sent men idag var en granne här o knäckte årets vedhög på 5,5 timme, blev lite väl mkt 🤔
Skapa konto
Skapa konto
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
tis 09 jun 2020, 15:33#649427Problemet är att det tar lite drygt 5,5 timme att stapla upp veden.
Första året med vedmaskin så körde jag upp en massa ved i hög och snabbt gick det men sedan var det inte så roligt att ta sig an högen. Numera låter jag aldrig veden hamna på backen.
Första året med vedmaskin så körde jag upp en massa ved i hög och snabbt gick det men sedan var det inte så roligt att ta sig an högen. Numera låter jag aldrig veden hamna på backen.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
Re: Bilder från er vedtillverkning
tis 09 jun 2020, 15:41#649429Så sant, haken är då att de hade behövts en gubbe till för att köra undan vedsäckarna o ställa på pall och de hade jag inte tillgängligt
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
tis 09 jun 2020, 16:18#649434
Är det en tajfun du kapar med ?? Är du nöjd med den ??
gnisten83 skrev:Så sant, haken är då att de hade behövts en gubbe till för att köra undan vedsäckarna o ställa på pall och de hade jag inte tillgängligt
Är det en tajfun du kapar med ?? Är du nöjd med den ??
lör 13 jun 2020, 15:26#650177Nu är dags o såga upp den egenhuggna veden. 😀 Det blev inte så lite. Har hämtat ett lass innan. Fyller snabbt på vagnen.Sorterar hemmavid. Det klena ska kapas med vedkapen. Så man slipper dutta i vedmaskinen.
Skapa konto
Skapa konto
lör 13 jun 2020, 16:13#650178Det ble en runde med oppkapping av grov furu i dag.
Skapa konto
Skapa konto
lör 13 jun 2020, 17:00#650184
Jag körde in igår och det är till dymmelonsdagen veden ska vara klar. Jag var inte klar förrän på skärtorsdagen och hade redskap med hjul ute på skärtorsdagen så jag brinner väl i helvetet nu.
Men står man lite i stolen så ser man gaffelspetsarna på en mf5610....
källshult skrev:Hur är det gamla ordspråket. Veden ska vara kapad och klyvd innan påsk och inne under tak innan midsommar. Jag har kört in veden i dag 😆
Jag körde in igår och det är till dymmelonsdagen veden ska vara klar. Jag var inte klar förrän på skärtorsdagen och hade redskap med hjul ute på skärtorsdagen så jag brinner väl i helvetet nu.
Men står man lite i stolen så ser man gaffelspetsarna på en mf5610....
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...
Ibland måste man tänka utanför boxern...

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).