Motorsåg och handhållet

Prestation motomanuell avverkning

156 inlägg 92680 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649971 Läst tråden, och liknande, fram och tillbaka, intressant.
Tänkte man kunde komma fram till något enkelt mått.

Så, hur många fröträd av tall 25 m höga, hinner en van huggare, fälla, kvistar och aptera. Per timme?

Jag gissar på 4 st. Men kanske en proffshuggare har en bättre siffra.

För gallring har det gjorts en del beräkningar redan, för att se hur mycket produktionen ökar med en processor av typ Kranman P25. Men inte sett det för timmer träd.
För små volymer kanske en manuellhuggare kan bli lönsam? Eller nästan jämt upp i varje fall.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

svampbob  
#649989 Jag tror att 4 är lite högt räknat i alla fall som snitt över året. Det är alltid en rejäl förflyttning mellan frötallarna
När jag högg frötallar för några år sedan så var det extremt mycket snö och att bara skotta fram stammen tog garanterat fem min sedan så kan en tall slå fast rätt rejält på en grov kvist när du fäller. Jag skulle inte räkna fler än tre st/tim.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703899
1614978770_prestation_van_huggare.png
1614978770_virkestransport_i_gallring.png


Lägger upp bilderna här med, från "Motorsågen i ett uthålligt skogsbruk"

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

Iskog  
#704987 Har slutavverkat med motorsåg en del i vinter och rent produktionsmässigt per effektiv timme ligger nog ovanstående siffor nära till verkligheten.
Men det är när granen med hundratals grova kvistar eller den halvruttna al buketten kommer och någon pratglad granne undrar vad som händer i skogen som kalkylen spricker lite i sömmarna rent praktiskt.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

JensSkoog  
#716048
Iskog skrev:Har slutavverkat med motorsåg en del i vinter och rent produktionsmässigt per effektiv timme ligger nog ovanstående siffor nära till verkligheten.
Men det är när granen med hundratals grova kvistar eller den halvruttna al buketten kommer och någon pratglad granne undrar vad som händer i skogen som kalkylen spricker lite i sömmarna rent praktiskt.

Albukettar och pratglada grannar kan jag skriva under på, samt dom
som bara tar en tur i skogen när man jobbar bynärt som jag gör - de
ska ofta ha full utredning om skog, hugging, varför och vem som
äger och vem jag är som hugger i "deras" skog som hunden gillar så starkt. #:-s #:-s

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

PVK  
#822005
Uvskogen skrev:För gallring har det gjorts en del beräkningar redan, för att se hur mycket produktionen ökar med en processor av typ Kranman P25.


Vart kan man ta del av dessa beräkningar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).