Inomgårdsmaskiner

Liten vedtransportör eller annan typ av transportör

8 inlägg 3447 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Liten vedtransportör eller annan typ av transportör

Teufel  
#649964 Hej!

Har precis flyttat till ett nytt hus som bl.a. kan eldas med pellets.
Då det finns en bra lucka från gårdsplanen med glidunderlag genom muren in till källaren, funderar jag på att köpa en vedtransportör eller annan typ av transportör för att mata pellets direkt in i förrådet i källaren.

Kruxet är att det bara är ca 3 meter, och transportören behöver ligga på underlaget och vara lätt att skjuta in när man är klar. Elevationstransportörer har ju returen som går "naken" undertill, och det funkar inte här.

Tidigare ägaren har knuffat in pelletssäckar genom luckan, men jag tänker att varför inte underlätta för sig?

Någon som vet en lämplig vedtransportör eller annan lösning som skulle kunna funka?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Liten vedtransportör eller annan typ av transportör

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649988 Vaccumsug kanske??


Användarvisningsbild

Re: Liten vedtransportör eller annan typ av transportör

totte  
#649994 Skruvtransportör, ett plåtrör med en skruv som drivs av en liten utväxlad motor.

Användarvisningsbild

Re: Liten vedtransportör eller annan typ av transportör

Teufel  
#650462 Vacuumsug är en bra lösning men extremt dyr. Går loss på ca 30' kr.
Testade en "hemmavariant" i mitt förra hus. Den byggde på en lövsug. Men jag hade svårt att få ordentlig sugkraft med en sådan och fick en hel del söndersmulad pellets också.

Skruvtransportör funkar rent tekniskt men för långsamt eftersom man vill hälla i en hel påse (16 kg) åt gången.
Och fixar man högre utväxling på skruven är det risk att man trasar sönder pelletsen även här.

Därför tror jag på att ett transportband är den bästa lösningen.

Finns det andra typer av transportband än vedtransportörer? T.ex. något som liknar transportbanden vid kassan i butiker?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten vedtransportör eller annan typ av transportör

Göt  
#650480 NIMA har transportband med hel undersida, sen har jag sett någon film på Youtube där dom har matat ved med ett löpband sånt man har på gymmet

Användarvisningsbild

Re: Liten vedtransportör eller annan typ av transportör

Klyv Bixby  
#655146 Det kanske kan funka att göra en tratt på utsidan och en rutchkan på insidan ner i ditt förråd. Då får du sprätta säckarna på utsidan bara?

Användarvisningsbild

Re: Liten vedtransportör eller annan typ av transportör

Teufel  
#655152 Typ en "julgranstratt kopplad till en hängränna eller nåt sånt?
För det får vara nåt hyffsat stort för att man ska orka när man skyfflar 52 säckar. :P

Var får man tag på nåt sånt tro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten vedtransportör eller annan typ av transportör

BM Buster  
#655349 En spannmålsskruv kan du köpa till rimlig peng på blocket!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).