Ny Teknik och Elektronik

Programvara för skogsvård

22 inlägg 17375 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Programvara för skogsvård

fgh  
#627249 Hej!

Tog över en gård där föregående ägare var medlem i Södra. Fick en snabbkik i deras web-program för gården, verkade ganska hyfsat. Själv är jag inte medlem i Södra men skulle gärna ha ett liknande verktyg. Dels för att kunna digitalisera skogsbruksplanen och få den automatisk uppdaterad på tillväxt men också för att enkelt kunna hålla planen uppdatera och lägga in vindfällen osv.

Tycker utbudet av sådana program är riktigt dåligt?? Eller är det jag som inte hittar?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Programvara för skogsvård

Contårta  
#627271 Du menar typ en digital skogsbruksplan i datorn/telefonen?

Avatar Fallback

Re: Programvara för skogsvård

Chainsaw Charlie  
#627273 Programmen jag känner till är PC-Skog, Forestman och eSkog.

PC-skog är det i särklass vanligaste.

Avatar Fallback

Re: Programvara för skogsvård

Norrtälje  
#627285 @Tåndemåla har bra koll på både Södra och deras app men jag tycker den ser bra ut, tyvärr bara för medlemmar i Södra dvs man måste vara skogsägare i Götaland. Har inte koll på kostnader men överväg ett medlemskap tycker jag. Vad jag förstått betalar de ofta bäst för massaveden ja kanske timmer också och så får du som medlem en efterlikvid när du sålt och bra avkastning på insatskapital. En nackdel jag hört är dock att det skulle vara krångligt att deklarera dessa poster sedan.

https://www.sodra.com/sv/skog/skogliga-tjanster/planeringsverktyg/appen-skogsagare/
Senast redigerad av Norrtälje mån 24 feb 2020, 22:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Programvara för skogsvård

fgh  
#627293 Har sett eSkog, är väl kanske den som är bäst trots allt då. Verkar inte finnas så många alternativ



Norrtälje skrev:@Tåndemåla har bra koll på både Södra och deras app men jag tycker den ser bra ut, tyvärr bara för medlemmar i Södra dvs man måste vara skogsägare i Götaland. Har inte koll på kostnader men överväg ett medlemskap tycker jag. Vad jag förstått betalar de ofta bäst för massaveden ja kanske timmer också och så får du som medlem en efterlikvid när du sålt och bra avkastning på insatskapital. En nackdel jag hört är dock att det skulle vara krångligt att deklarera dessa poster sedan.

https://www.sodra.com/sv/skog/skogliga-tjanster/planeringsverktyg/appen-skogsagare/


Förstår inte alls hypen om Södra och deras efterlikvid, inte ens med efterlikviden inräknad kommer dom upp i konkurrenskraftiga priser. Om de betalat lika bra eller bättre än andra plus att efterlikviden sedan tillkom så hade jag förstått. Men nu blir det bara konstigt.
Sälj till dem som betalar bäst, saknar man Södras efterlikvid är det bara be virkesköparen att hålla på en utbetalning, säkert ingen köpare som misstycker, tvärt om!

   TS
Avatar Fallback

Re: Programvara för skogsvård

Norrtälje  
#627299
fgh skrev:Förstår inte alls hypen om Södra och deras efterlikvid, inte ens med efterlikviden inräknad kommer dom upp i konkurrenskraftiga priser.


Jag bara delgav hur jag uppfattat priserna men så kan det vara att du har rätt! Logiskt vore ju att höra runt varje gång såklart och inte låsa sig till en inköpare/bolag av bekvämlighet.

Användarvisningsbild

Re: Programvara för skogsvård

totte  
#627301 Ingen diskussion om prissättningen här tack, det finns andra platser på forumet som passar för det.

Användarvisningsbild

Re: Programvara för skogsvård

rejser  
#627591 Personligen så upplevde jag södra's katastrofalt dåligt, speciellt om man arbetar aktivt med sin skogsbruksplan så måste man kröna den som kostar tämligen mycket pengar och egentligen inte uppfyller certifierings-kraven.

Jag tippar för eSkog

En tanke med södra är också att dom tar total kontroll på ditt skogsbruk på många sätt. Vilka som gör vad, information osv. Dom hävdar för certifiering, men dom uppfyller inte eller kontrollerar certifiering. Mest troligt för att dom har egenintresse i att skogsägaren är certifierad för annars får dom inte sålt sitt virke.

Så dock bör man tänka på att man får skaffa en opartisk certifierare när man lämnar för att bli sin egen skogsbrukare.
Men va skönt det har blivit och så mycket enklare att sköta korrekt.

Användarvisningsbild

Re: Programvara för skogsvård

fgh  
#629009 Någon som använder e-Skog? Har skaffat det men blir inte riktigt klok på hur det ska användas. Vill tex dra om några avdelningsgränser i kartverktyget... Finns inte mycket dokumentering för programmet vad jag kan hitta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Programvara för skogsvård

rejser  
#629012 Jag använder det, men har för mig att jag fick en guide när jag startade det i min mail... helt självklart var inte allt i början.

Användarvisningsbild

Re: Programvara för skogsvård

A-skog  
#636001 Jag använder också eSkog och med hjälp av instruktionerna är det väldigt lätt att redigera gränser och många andra uppgifter. Lätt att ta med i telefonen, lätt att logga och ändra uppgifter i skogen. Lätt att redigera i datorn när man kommer hem. Hela planen inklusive karta går med hjälp av inloggning att komma åt från vilken dator eller telefon som helst. Bra kartunderlag, med bland annat olika laserskannade kartor och ortofoto. Sen finns en del som måste utvecklas. Exportfunktion till shape och/eller gpx är väldigt angeläget både för att kunna dela med sig till andra och som en säkerhet för att kunna använda ett annat planprogram. Sen behöver också symboler och spår ordnas till då det i vissa skalor och vid utskrift kan se lite rörigt ut.
eSkog är väl värt att testa, till en rätt låg kostnad, men det behövs en del utveckling innan det känns klockrent.

Användarvisningsbild

Re: Programvara för skogsvård

rejser  
#636066 Är det något speciellt du saknar?
jag saknar lite dokumentation...

Eller egentligen saknar jag att jag borde läst den inser jag nu...

Avatar Fallback

Re: Programvara för skogsvård

forest.  
#649978
fgh skrev:Har sett eSkog, är väl kanske den som är bäst trots allt då. Verkar inte finnas så många alternativ



Norrtälje skrev:@Tåndemåla har bra koll på både Södra och deras app men jag tycker den ser bra ut, tyvärr bara för medlemmar i Södra dvs man måste vara skogsägare i Götaland. Har inte koll på kostnader men överväg ett medlemskap tycker jag. Vad jag förstått betalar de ofta bäst för massaveden ja kanske timmer också och så får du som medlem en efterlikvid när du sålt och bra avkastning på insatskapital. En nackdel jag hört är dock att det skulle vara krångligt att deklarera dessa poster sedan.

https://www.sodra.com/sv/skog/skogliga-tjanster/planeringsverktyg/appen-skogsagare/


Förstår inte alls hypen om Södra och deras efterlikvid, inte ens med efterlikviden inräknad kommer dom upp i konkurrenskraftiga priser. Om de betalat lika bra eller bättre än andra plus att efterlikviden sedan tillkom så hade jag förstått. Men nu blir det bara konstigt.
Sälj till dem som betalar bäst, saknar man Södras efterlikvid är det bara be virkesköparen att hålla på en utbetalning, säkert ingen köpare som misstycker, tvärt om!


Vad finns det för program med olika kartor och med gränser som funkar med ipad?
använda extern gps kopplad till paddan så man kan se vart man är funkar det?

Avatar Fallback

Re: Programvara för skogsvård

Cat554  
#650086 Har en ekstern GPS-unit fra Garmin som funkar utmärkt. OH

Användarvisningsbild

Re: Programvara för skogsvård

rejser  
#650108
forest. skrev:Vad finns det för program med olika kartor och med gränser som funkar med ipad?
använda extern gps kopplad till paddan så man kan se vart man är funkar det?


Vad menar du med olika kartor ?
Har också Garmin gps för förbättrad position som jag använder med en surfplatta utan uppkoppling när jag är i skogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).