Motorsåg och handhållet

Bästa gräsröjaren?

85 inlägg 14629 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#649687 Det dör med avvibreringen är lite synd. Men det kanske går att lösa på något sätt?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#649688 Finns ju handskar som reducerar vibrationer...
Annars så skulle då jag hellre köpa en lite rejälare såg med mindre vibrationer....

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649697 William! Hur högt gräs hade du tänkt trimma med denna röjsåg?

Det finns ju ingen anledning att kånka runt på en tung och kraftfull 50+-kubikare, om du bara ska trimma gräs under knähöjd.

Ska du å andra sidan mest trimma högt och kraftfigt gräs, krävs det givetvis andra doningar...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#649733
vinterrojarn skrev:Finns ju handskar som reducerar vibrationer...
Annars så skulle då jag hellre köpa en lite rejälare såg med mindre vibrationer....


Handskar med avvibrering är en ide, men sågen ska ju vila mot benet och då kommer det vibrationer där.

Niking skrev:William! Hur högt gräs hade du tänkt trimma med denna röjsåg?

Det finns ju ingen anledning att kånka runt på en tung och kraftfull 50+-kubikare, om du bara ska trimma gräs under knähöjd.

Ska du å andra sidan mest trimma högt och kraftfigt gräs, krävs det givetvis andra doningar...
/Niklas


I nuläget är det mest till trimning runt träd och hus, men jag vill också kunna röja sly och stubbskott om det behövs. För jag har redan en liten kanttrimmer men där räcker inte batteriet som är inbygt länge nog.

Kanske en 45cc med bra avvibrering är lagom. Vad heter de modellerna?

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#649734 RS 44, GR 44-50.
Hva 240-245.
Stihl 350-400-450-480.


Bör kunna lägga en bit madrass emot benet fastsatt med buntband.

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649736
vinterrojarn skrev:
Bör kunna lägga en bit madrass emot benet fastsatt med buntband.

Lättare o vaddera riggrör eller sele lite bättre.

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#649737 Tack! Vad är skillnaden mellan 240 och 245?

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#649738 240 40cc 245 45cc.

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#649740 Tack!

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649741
williamm skrev:
Niking skrev:William! Hur högt gräs hade du tänkt trimma med denna röjsåg?

Det finns ju ingen anledning att kånka runt på en tung och kraftfull 50+-kubikare, om du bara ska trimma gräs under knähöjd.

Ska du å andra sidan mest trimma högt och kraftfigt gräs, krävs det givetvis andra doningar...
/Niklas


I nuläget är det mest till trimning runt träd och hus, men jag vill också kunna röja sly och stubbskott om det behövs. För jag har redan en liten kanttrimmer men där räcker inte batteriet som är inbygt länge nog.

Kanske en 45cc med bra avvibrering är lagom. Vad heter de modellerna?


Det låter i mina öron som att du egentligen behöver två (2) trimrar.

Dels en kanttrimmer, som du kan fylla på bränsle/byta batteri på. Dels en större selhängd röjsåg till slyet.

Är du nöjd med din nuvarande kanttrimmer, bortsett från batterikapaciteten, så är det läge att skaffa en kanttrimmer med externa batterier. Å här gillar jag onekligen Husqvarnas handhållna batterimaskiner. Men det finns givetvis andra tillverkare....

Vad den lite större röjsågen beträffar, så finns det ju en del att välja på där. Men frågan är om du kan klara dig runt 35 kubik. För om du går på Husqvarnas handhållna 520 iLX, så kan du ju ta en 535 iFR med treudd till det lite grövre. Det är ju samma batterier (och laddare) till båda.

Å vad treudd beträffar, så har väl Strands lite sågtänder på sin treudd? Då kan du ta lite grövre sly med den än en vanlig treudd, givet att dessa tänder hålls vassa.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649742
vinterrojarn skrev:l
Stihl 350-400-450-480.

Numera ersatt av Stihl 410-460-490.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#649743 Japp tänkte om han letade efter begagnad...
Till rätt pris.. skruva kan han redan...

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#649744 Precis så är det. Hade jag kunnat så hade jag gärna köpt en batteriröjare. Men i nuläget handlar det om att hitta en begagnad och renovera.

Tack för tipset om strands treudd.

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#649746 Då ska du inte satsa så mycket på den där jonsered 601....du hade hittat.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#649747 Ja den låter jag vara. Fast den startade på tredje rycket och går bra. men den är inget att ha till gräs. Men kul att lära sig hur det var i skogen för.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).