Motorsåg och handhållet

Bästa gräsröjaren?

85 inlägg 14633 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

RLMAS  
#571081 Tack för svar vinterröjaren.

Har svårt att utläsa av enbart specifikationerna på sågar hur bra räckvidd det blir. De anger ju endast totallängd. Men det kanske går att jämföra så med?
Är 180 cm max? Dolmar sågen var visst det och Sthil 490 "gräsrör" med.

Kan tänka mig rätt tung såg då det är viktigare med ork och rapphet. Då jag inte går veckovis i sträck med den som proffsröjarna.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#571083 En Husqvarna 555 och jonsered 2256 är 178 långa.

En stihl är ca 180 lika så Dolmar...

Men är det styrka och rapphet du är ute efter då rekommenderar jag dessa:

Hva 555.
Jonsered 2256.
Stihl 490-560.

Bästa alltiallo sågen jag haft var: hva 252 Rx RS 52 jonsered.
Men de hittar man bara begagnade av nu.

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#571085 Under alla mina år i skogen har jag haft ca 30-40 röjsågar alla av olika märken.

Har aldrig haft annat än Jonsered Husqvarna Stihl......Dolmar.

Har aldrig sålt annat än Jonsered och Dolmar men skruvat det mesta. Kört alla dessa och några fler......

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571088 Jag har kört en bekants 355 och 555rxt (eller om 355 bara heter r) rätt mycket, bägge gräsmodeller och bara körda med 350 mm treudd. Samma modell egentligen antar jag.
355 har gått över 1000 tim och 555 under 1000 timmar mycket hård körning.
Inget har gått sönder motormässigt, i reglage, styre eller selar. Något har bytts i kopplingen på den ena och jag tror bägge vinkelväxlarna bytts ut.
Som vi kört så är jag nästan förvånad att de hållit så bra.

Jag tycker det är ett bra facit, jag köpte själv en 555 för 2-3 år sedan och har kört den ca 40 tim/år. Allt till belåtenhet.

Med 350 mm treudd och stark motor så får man en grym avverkning, man maler ner sly, spiréa och nyponsnår som ingenting, svagare motor vill jag inte ha.
Själv är jag bara 170 cm och tycker att längden är perfekt, förstår verkligen att skogsröjare blir korta till långa personer.

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#571092 Japp men det är ju bara på nya modellerna... De gamla var längre.

Jag tyckte nästan om 355-2255 orna bättre än 555-2256. De äldre hade ingen begränsad spole, och lite annan uppbyggnad i motorn.... Lättare att trimma lite enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

traktorz  
#571505 Jag skulle rekommendera de något lättare grästrimrarna i 35cc-klassen;
- Husqvarna 336FR
- Husqvarna 535RXT
- Stihl FS240

Visserligen tar de en slyklinga med en mindre diameter (10").
Lättare att bära, har långt riggrör och med trimmer-anpassad växelhusvinkel.

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#649653
vinterrojarn skrev:
Bästa alltiallo sågen jag haft var: hva 252 Rx RS 52 jonsered.
Men de hittar man bara begagnade av nu.


Är 252 bra till gräs och sly röjning med tråd och kniv, men ändå smidig nog till kanttrimning? (jag har en liten smidig batteri trimmer om det blir trångt)

Hälsningar Williamm.

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#649658 En Hva 252rx eller en jonsered Rs 52 är bland det bästa man kan ha...
Både till röjning och grästrimning.

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#649664 Tack!

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

anersimyra  
#649674 En lätt proffsmaskin i 25-35 cc klassen är ett bättre val än en relativt tung skogsröjare till gräsröjning. Jag körde själv en 250 rx i riktigt tung gräsröjning i drygt femton år innan jag köpte sthils lättaste röjsåg fs 250 som är riktigt stark men framförallt betydligt lättare och galant klarar även högt grovt gräs och vedartade örter. Numera är den större röjaren endast med som reservsåg.

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#649675 Så du rekomenderar Stihl fs250 om jag förstått rätt? Går den bra men slykniv i ca havcentimetertjocka buskar?

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#649677 Är Fs 250 föregångaren till Fs 460?

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

anersimyra  
#649680
williamm skrev:Så du rekomenderar Stihl fs250 om jag förstått rätt? Går den bra men slykniv i ca havcentimetertjocka buskar?

Fs 250 är en sedan länge utgången modell men som har en motor på strax under 40 cc som utan problem drar en treuddsklinga. Jag har själv modifierat ett trimmerhuvud avsett för 2 mm tråd till att rymma 3 mm tråd och som lätt slår av sly upp till drygt 10 mm såvida att man röjer tidigt på försommaren. Slår man senare när slyet är ordentligt förvedat så får man köra lite försiktigt och endast röja bort barken, alternativt så monterar man treudden som om den är välfilad klarar förvedat sly på ca 10 mm.

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

anersimyra  
#649682 Den är visst på lite drygt 40 cc. Sågen har ett grymt bra vikt effektförhållande men har en riktigt usel avvibrering som garanterat ger skador på sikt. Kör jag ett par tankar på raken så ” durrar ” det i händerna i flera minuter innan händerna ” vaknar ”.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

anersimyra  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).