Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsforums lövskogsprojekt

174 inlägg 78442 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#648494 En liten utvikning men här några bilder på rödek från Tönnersjöheden. Blir som att snabbspola med typ 60 år. Ligger på en löpande produktion nu runt 9 m3sk/ha och år.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#649482 Besökte hängnet ikväll. Här kommer lite bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

JensSkoog  
#649485 Kan bild tre vara det vi kallar "hestekastanje" (Aesculus hippocastanum)
Liknar tycker jag.
Senast redigerad av JensSkoog tis 09 jun 2020, 20:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#649487 Det kan det vara! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#649499 Hur går det med glanshäggen? Gav den upp?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#649509 Nej då, den tar sig. Jag fick den tyvärr inte på bild denna gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

alias  
#649515 Ni hade planterat eken i grupper om 3 st och 7 meters avstånd mellan grupperna tolkade jag det som.

Gar ni planterat övriga plantsorter enligt något geometriskt mönster, eller slumpmässigt?

Hur känsliga är de olika aterna i plantstadiet (där jag har sett planterad ek och bok har man använt planterad björk för utfyllnad och som "amträd" och kvalitetsdanare)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#649516 Ja, det stämmer med ekförbandet. Sen har vi fyllt ut däremellan helt slumpvis blandat med andra trädslag. En ganska stor andel är björk och den och kanske någon mer som startar snabbt räknar vi med ska gå upp och erbjuda lite skärm och skydd åt andra träd som är känsligare som t ex eken. Vi får se hur det går. En sak vet vi alla fall när det gäller eken. Det går lååååångsamt 😀

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649657 Satte ek och Björk i samma hägnplantering för några år sedan. Än så länge hänger eken med björken så eken är ändå ganska snabb i början är min erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#649727 Har du några bilder David så får du gärna lägga upp dem, det vore intressant! 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649792 Här kommer då några efterfrågade foton på min lövskogsplantering.

Området är ca 100 x 25m, en gammal betesvall långt inne i skogen som inte blivit använd de senaste 30 åren. Planterades våren 2016 i upplöjd tilta med björk i tvåmetersförband och ek i gruppen om fyra i tiometersförband. 8 ekgrupper blev inhägnade enligt en metod jag läste om på skogsforum, dessa klarade sig, resten blev älgföda. Runt ekgruppen slogs tre pålar ned, ca 2m2, och nät runt. Många av björkarna blev också betade vilket gjorde att på halva området är det endast några få björkstammar men på andra hälften är det djungel. Dags för röjning vilken minut som helst!

De högsta ekarna bedömer jag till två meter och de högsta björkarna, som inte blivit betade eller endast svag betning till tre kanske fyra meter. Så att eken följer med björken stämmer kanske inte riktigt men ändå förvånansvärt bra skjuts i eken.

Med detta projekt hoppas jag att mitt minne kommer leva fler hundra år på gården 😀

Har andra lövprojekt med stamkvistning av självföryngrad björk och al också, här gäller hård röjning och gallring för att få fram grovt timmer till pensionen. Idag 37 år.

LEVE LÖVSKOGEN!

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#651301 En liten uppdatering från förmiddagen.

Ask överraskar rejält med över 20 cm toppskott. Glanshäggen var troligtvis styvmoderligt behandlad innan planteringen men kommer nu på bred front.

Vanlig bok beter sig lite udda. Vissa är fullt utslagna, några har inte startat och några har precis startat nu.

Lite udda faktiskt. Sockerlönn som var sist i backen har turbostartat, kul!

Konkurrensen kommer också bli hård i hängnet. Rotskott från asp har redan växt om vissa plantor, vilket drag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#653144 Bild från igår, gissa trädslaget!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Avslutat-02  
#653155 Paulownia... 🌳 🤔

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Älgfoderodlare  
#653181 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:08, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).