Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek Minimaster?

449 inlägg 242998 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

smirajs  
#550285 Blev en ny vanguardmotor 18 hp, köpte av en lokal återförsäljare. Det mesta passade förutom fästet till hydralpumpen, men det var väl ingen raketforskning å bygga en ny plåt. Blev väldigt stor skillnad på ork när man åker väg. Måste troligtvis vikta om variatorn (kanske) den ligger och drar och vill iväg så det blir kämpigt att växla.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

PTT  
#550286 Intressant. Hur mycket kostar en sådan i dagsläget? Jag har en längre tid misstänkt att min gamla 16 hp passerat sitt bäst-före-datum med råge då den med lass i uppförsbacke inte ens orkar börja slira om det blir för brant.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

smirajs  
#550385 17 tusen nånting inkl moms.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

apotekarnes  
#550404
PTT skrev:Intressant. Hur mycket kostar en sådan i dagsläget? Jag har en längre tid misstänkt att min gamla 16 hp passerat sitt bäst-före-datum med råge då den med lass i uppförsbacke inte ens orkar börja slira om det blir för brant.


Jag har precis fixat upp min gamla 16 hästars vanguard. Allt den behövde var nya tändspolar. Tändningen var kass vid belastning och den gick ofta på en cylinder. Nu studsar den iväg på högväxel med eller utan vagn. Tråkigt bara att det är alldeles för mycket snö för att kunna komma ut i skogen.

Jag får nog vänta på lite töväder...

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

apotekarnes  
#557003 En fråga angående vinchen:

Jag drog precis loss vajern i vinschen och blir inte riktigt klok på hur den ska fästas i trumman. Är det någon som har koll på detta?

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

filijox  
#557126 är det inte som vanligt med en skall-lös insexskruv i ett hål som nyper fast vajern?

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

apotekarnes  
#557160 Njae, trumman har inget genomgående hål för vajern. Den är helt slät. Däremot finns ett litet hål i ena sidan på trumman. Så här ser vinschens sprängskiss ut: (längst ner till vänster syns själva trumman och hålet i sidan)


1552776950_img_729.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Bax  
#557179 Det sitter inget låsbleck med överfall där på utsidan (på kuggsidan)?
Annars kanske det finns plats att montera ett vajerlås på änden bara.
Men det satt inget sådant monterat när du drog ut vajern alltså?

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

skogshasse  
#557228
apotekarnes skrev:
PTT skrev:Intressant. Hur mycket kostar en sådan i dagsläget? Jag har en längre tid misstänkt att min gamla 16 hp passerat sitt bäst-före-datum med råge då den med lass i uppförsbacke inte ens orkar börja slira om det blir för brant.


Jag har precis fixat upp min gamla 16 hästars vanguard. Allt den behövde var nya tändspolar. Tändningen var kass vid belastning och den gick ofta på en cylinder. Nu studsar den iväg på högväxel med eller utan vagn. Tråkigt bara att det är alldeles för mycket snö för att kunna komma ut i skogen.

Jag får nog vänta på lite töväder...


hur kom du fram till att det behövdes nya spolar?

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

apotekarnes  
#557284 Motorn gick väldigt mycket på en cylinder, så jag testade först de vanligaste grejerna som stift, ventiler etcetera. Sen provade jag helt enkelt att byta plats på tändspolarna och då gick istället den andra cylindern uruselt. Jag bytte faktiskt bara den defekta spolen. Måste ha skrivit fel i förra inlägget. Hur som helst gjorde detta susen och motorn ger nu full effekt.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

brandjon  
#566482 När ni felsöka, har någon tagit kompressionsprov på en vanguard 16 och vet vad som är normalt på en använd motor. Mätte på min kall och har strax under 6bar på bägge cylindrarna. Jämna värden. Frågan om det finns en dekomp som gör dessa låga eller...går ju bra annars som det verkar.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

MarcusK  
#649423 Som nybliven ägare till en Vimek Minimaster gör jag ett försök att få lite hjälp i den här tråden. Är en Vimek minimaster 620 jag fick hem förra veckan och kört första helgen. Dock lyckades jag dra av remmen till variatorbromsen. Men blir inte riktigt klok på hur den ska fästas. Är det möjligtvis någon som har en bild där man ser hur änden med fjädern och brickan är fäst. Handtaget till variatorbromsen sitter bredvid växelspaken på min, inte vid sidan.
Tack på förhand.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

KGson  
#650001 Jag hamnade i samma läge dvs broms- remmen av och handtaget i näven.
Remmen satt fast och bildade ett "U" runt variator skiva vill jag minnas.
Men ordnade ganska direkt en bättre variant....
Kontaktade Vimek och fick hjälp med delar för att bygga om till det senare utförandet med variatorbroms som handtag på vänster sida.
Den bromsar via gummikloss mot sidan av variatorn

Relativt lätt att få till och känns mycket stabilare.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

apotekarnes  
#722692 Jag postade detta nyss i en annan vimektråd men kom på att det antagligen är fler som läser denna. Sorry för dubbelpostning för er som följer båda trådarna.

Hursomhelst: Jag håller på med en liten renovering av min maskin inför höst och vinter. Ett av hjullagren var otroligt glapp och det visade sig att tätningen runt lagret helt hade upphört att existera. Jag tänkte nu riva isär slutväxeln kika lite och byta ut det som är dåligt. Men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska få isär den. Kan någon vänlig själ upplysa mig om hur jag får isär slutväxeln utan att behöva banka sönder alltihop?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).