Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 204812 visningar 46 följer Svara, dela mm...  

Re: Lövträd som ger pengar

Hanatorp  
#649262Har du fortfarande inte förstått att Södras efterlikvid till medlemmarna dras av innan bokslut. Alla vi som är medlemmar hos Södra får del av vinsten i industrin om jag skulle börja på din förtappade brädgård skulle jag inte få ett öre extra.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#649266Återigen: lägg av med personangreppen!

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#649274Problemet är att en forummedlem förolämpar flera andra i grupp, och då blir svaren naturligtvis riktade till denna enda medlem. Om man ska få bort personangrepp från forumet så måste även kollektiva angrepp beivras. Då måste ni reagera likadant på inlägg som säger "NI är idioter" som de som svarar "DU är idiot", och det har ni hittills inte gjort.

Google har bland annat följande inskrivet i sina regler, att man som användare förbinder sig att...:

"inte skada eller kränka andra eller dig själv (eller hota eller uppmuntra till skada eller kränkning) – till exempel genom att vilseleda, bedra, förtala, mobba, trakassera eller uppträda hotfullt mot andra"

Notera att det står "andra", i pluralis.
Det kanske är dags för Skogsforum att förtydliga sin uppförandekod? "Netikett" är numera ett väldigt vagt och svagt begrepp.

tallen100  
#649276Det är sandlådenivå från flera håll, begriper inte vad ni tjafsar om egentligen, ni kan inte ändra på Uffe och Uffe kan inte ändra på er.
Det listade jag ut för några hundra sidor sen, redan I en annan tråd 🤣

Avslutat-02  
#649293Ta det för vad det är....nämligen en tråd för en person som har fått för sig något som inte stämmer... Detta ger allmänhetens intresse och ögonfång... Ja alltså att många läser och ansluter sig till detta forum eller varför inte andra och diskuterar inte bara vad dumma vi är emot Ulf utan vad dumma i huvudet vi är som inte tror på hans påståenden...

Saken blir inte bättre av att han får härja fritt från ledningen, utan det är i direkt solljus att man nästan anar en medial uppmärksamhet som lockar att låta honom hållas...

Det är ytterst möjligt att jag har fel...men jag förmedlar hur jag upplever det..
Oavsett så gör hans påståenden stödet för hans sak större snarare tvärtom, man börjar ifrågasätta och diskutera är verkligen folket som följer detta med blädning eller starta egen brädgård kloka? Är det verkligen så att man skapar värden i Tyskland?

Nä, man skapar inget och löser inget heller..det enda detta skapar är förvirring hos de vilseleda...

Sedan detta med att inte ens hålla sig till en ekonomisk översyn, hur ska man kunna offra sin verksamhet eller egendom för något om man inte kan få se den ekonomiska utvecklingen och lönsamheten...

Eller är det så att det är en hobby med statliga medel som vi får läsa om...arbetsträning kanske? Lukrativt avtal med arbetsförmedlingen?

Pensionen är ju inkomsten så resten är ju lek...

Användarvisningsbild

ulf 1  
#649303Jag är bara intresserad av en sak, sanningen.
Men i just skogsindustrin finns en enorm hög av eviga sanningar som är rena lögner, jag orkar inte med sånt.
Om nu alla andra i skogsbruket tycker det är helt ok att ljuga så tänker jag inte ändra på det jag tycker för det.
Vi har ett påhittat koldioxid slukande skogsbruk tex, en av alla lögner som stpår mig upp i halsen, forskare har nu i tio år förklarat att man inte kan kalhugga och ha 60 åriga omloppstider som vi har i södra och mellansverige och sen kalla det koldioxidslukande.
Vi har ett konstigt påhitt att biobränsle också är hållbart, att elda med veden är inte hållbart, jag eldar med ved, men jag säger inte att jag räddar klimatet när jag eldar, det är skillnaden, jag ljuger inte.
"In a study published April 11 2020 in the peer-reviewed scientific journal Climatic Change, Jay Malcolm and Paul Piascik from the University of Toronto and Bjart Holtsmark from Statistics Norway looked at the emissions of harvesting and processing timber, the pellet manufacturing process, transportation to a power plant and combustion for fuel, and measured it against other elements such as carbon savings from coal, forest regrowth and wildfires.

The researchers found that clear-cutting undisturbed, or “primary” boreal forests for material to make wood pellets, in order to replace fossil fuels in electricity generation, is “unlikely to be useful in mitigating climate change in the near term” — and, in fact, would be likely to “exacerbate carbon dioxide emissions for many decades.”

While it would ultimately help reduce carbon pollution in the atmosphere compared to continuing to use fossil fuels, the study says that, even under a best-case scenario where the forest is left to regenerate for a century, it would not reach the point of carbon neutrality for more than 90 years."

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#649307Den här tråden handlar om ”lövträd som ger pengar”. Ett i sig angeläget ämne. Ev diskussion om koldioxidfrågan i svenskt skogsbruk får ske i en annan tråd.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#649318OK, det var bara ett svar till de som säger att jag förolämpar människor som tror på allt som man säger åt dom, bara man har en titel eller representerar någon som man är beroende av.
Idag sågade jag 70 kvadratmeter vildmarkspanel och sen testade jag att såga några fanerlängder 40cmx300cm, en kompis har byggt en cnc fräs som kan fräsa tremeters längder, vi ska se om man kan fräsa i faner och sen lägga in faneret i en ljuslåda av trä för exklusiva skyltar, antagligen en sån där grej som blir något helt annat i slutänden.
Men kompisen är ett geni på såna där byggen, komponenter för 6000 spänn och en miljonmaskin är byggd.
Det gäller att omge sig med rätt folk.
Hur går det med grisarna.

TS

Avslutat-02  
#649324Vart är lövträden eller förädling av lövvirke?

Vildmarkspanel? Faner?
Gran, gran,gran gran.....

🤔 🌲 🌲

Användarvisningsbild

Mellberg  
#649332Lövskog har inte varit lönsamt i det Svenska skogsbruket de sista 50 åren. Varför det är så, beror på att efterfrågan helt enkelt saknas.

Är dock lönsamt att elda i egna pannan eller kaminen. :D

Den Svenska brukade skogen tar upp minst 100 miljoner ton koldioxid årligen 😎 Den skyddade avger lika mycket som den tar upp :mrgreen:

Avslutat-02  
#649339Hur många sågverk har vi i Sverige som bara sågar lövvirke?

Hur mycket löv används till konstruktioner?

Hur mycket blir fiber?
Anledning?

Svarar man på dessa frågor så vet man varför det inte är lönsamt med lövträd.....

Användarvisningsbild

ulf 1  
#649376Det var lövfaner jag talade om, testade Lind, Al, Asp, Björk, Alm, Ask som jag har två och tretums plank av mellan 30 och 50 breda, logtorkade i 10-15 år.
Barr funkar inte bra, möjligtvis 200 åriga då, med täta en millimeters årsringar, jag har gamla loggolvsplankor som är uppåt 300 år, men törs inte köra dom i sågen, då jag inte har nån metallsökare.
Jo Mellberg, du driver något som är lite för falskt för att tåla en granskning av andra forskare än de på slu, så här skrev Jay Malcolm för ett par månader sedan i den vetenskaplig tidskriften Climate Change, "Malcolm said this is because old-growth forests are a “carbon-rich landscape” that can’t be easily replaced. “When people think about forests and carbon, they tend to get fixated on the fact that, as trees grow, they absorb carbon out of the atmosphere. So people get fixated with this idea of, ‘Oh, we want to have lots of young, active, fast-growing trees,’” he said"
Det var inte så att kalhygge var en självklarhet för 100 år sen, det var bara det att skogsskolornas utbildning av jägmästare skapades av några fanatiska kalhyggesivrare, som dessutom lyckades få med sig lagstiftarna på båten, och de 98% av skogsfolket som var emot kördes över, Jägmästaren är det högsta du kan komma i skogssverige, så de kan inte överklagas och de ser nu till att bedriva det "moderna skogsbruket" det tragikomiska är att det är exakt likadant som det bedrevs för 100 år sen, då det oxå kallades "moderna skogsbruket".

TS

Avslutat-02  
#649377Svammel svammel... ändå inga lövträd...
Spelar ingen roll vad du skriver om, det innehåller inga lövträd ändå...

"Det var inte så att kalhygge var en självklarhet för 100 år sen"

Jodå det var en självklarhet innan vi började bekämpa bränder i skog och mark.
Man har alltid sett ytor som varit kala från skog, där sedan sly tagit över, sedan har skogen vuxit.
Hur tror du annars att skogarna du idag leker i har skapats?
Genom självgallring? Ja möjligt att viss självgallring kan skapa tillräckligt med luckor i beståndet så att de små plantorna ska kunna växa,men risken med självgallring är att även träden man skulle velat haft kvar dör pga utmattning eller dåligt med grönmassa...

Och då går dubbla värden förlorade..
Nu har inte detta med lönsamt lövträds skogsbruk att göra, men det är ju ännu viktigare där i den skötseln vad jag förstår att lövträden får sitt utrymme för att frodas...
Så hur ska självgallring lösa den konflikten åt dig tänkte du?

Är det då inte bättre att gallra med jämna mellanrum...
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 09 jun 2020, 08:23, redigerad totalt 1 gång.

gurka  
ulf 1 skrev:Vi har ett konstigt påhitt att biobränsle också är hållbart, att elda med veden är inte hållbart, jag eldar med ved, men jag säger inte att jag räddar klimatet när jag eldar, det är skillnaden, jag ljuger inte.

Att argumentera för en" egen "miljöpolicy med argumenten att detta ska genomföras av andra men gäller inte för mig är nog definitionen på dåligt ledarskap.

Avslutat-02  
gurka skrev:
ulf 1 skrev:Vi har ett konstigt påhitt att biobränsle också är hållbart, att elda med veden är inte hållbart, jag eldar med ved, men jag säger inte att jag räddar klimatet när jag eldar, det är skillnaden, jag ljuger inte.

Att argumentera för en" egen "miljöpolicy med argumenten att detta ska genomföras av andra men gäller inte för mig är nog definitionen på dåligt ledarskap.

Dålig självinsikt...
Lägger jag till och håller i övrigt med.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).