Skördare

prestation i gallring

15 inlägg 9469 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

prestation i gallring

Pär M  
#63408 tänkte höra vad ni brukar kunna hugga per tim i gallring vid "normala" förhållanden
medelstan 0,08 ??? mst 0,06????



   TS
Användarvisningsbild

Re: prestation i gallring

skogsjan695xl  
#63418 med 901an så låg jag på runt 6-8 m3 i timmen, hände ett man var uppe på 10 m3 ibland också, som mest har jag klämt 16m3 i timmen när det var fin tallskog med ca 0.1 i medel.

Användarvisningsbild

Re: prestation i gallring

Pidden  
#63419 Jag brukar ligga på mellan 6-8m3 i timmen, har varit och nosat på 10-11 m3 i timmen någgra enstaka gånger, I andragallringar har jag legat på 12- 15m3 i timmen, det mesta är nog 17.5m3 i timmen! men då var det grov andragallring också :p

Avatar Fallback

Re: prestation i gallring

Pär M  
#63424 ok ja allt spelar ju in underväxt mörker snö osv men annars verkar ju medelstammen ´följa kubik/per tim rätt bra

   TS
Användarvisningsbild

Re: prestation i gallring

masterchief  
#63428 Kubik i timmen beror väldigt mycket på medelstam.
Man märker det speciellt när man hamnar i klena bestånd som går under prislistan bitvis.
Vad med stam man får plocka i tex 0,04 för att få lite kubik.

Avatar Fallback

Re: prestation i gallring

Pär M  
#63430 jo nog är det så men sej 0,08 0,10 borde man väl nästan 8 / 10 kub/ tim men ju klenare det är ju svårare är det ju att få ihop kubiken

   TS
Avatar Fallback

Re: prestation i gallring

sumper  
#63446 9-11 kub/tim bruka jag ligga på i 0.06 med en 1070D.

Avatar Fallback

Re: prestation i gallring

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63451 skulle vara lite intressant att även veta om ni kör raka 8timmars pass eller omlottskift så kanske man kan se om omlottskiften verkligen lönar sig.. kanske oxå om man försnitslar vägar..

Användarvisningsbild

Re: prestation i gallring

skogsjan695xl  
#63455
ume skrev:skulle vara lite intressant att även veta om ni kör raka 8timmars pass eller omlottskift så kanske man kan se om omlottskiften verkligen lönar sig.. kanske oxå om man försnitslar vägar..


Vi gjorde så när vi körde skift på 901an och även 911an så, körde man 6-14 och den som körde efter middag började 12-20, så han gick då och snitslade i 2timmar.
Tycker det funkade fint.
Sen när jag körde själv på 911an och 901an gick enkelskift så körde vi 6-15 och så högg vi ett tag, snitslade lite och högg lite, så höll vi på sådär.
När förra arbetsgivaren hade sagt upp 3 personer så vi bara var 3 kvar så tyckte han att det hade ökat produktionen på 901an iaf, en av dom högg inte så mycket på dagen, men det var underbart att skota efter honom, stora högar, inga ändförskjutningar så det var bara att lasta på.

Avatar Fallback

Re: prestation i gallring

Pär M  
#63474 3 timmars pass borde ju kanske var bättre för både kropp å en hög prodution man e pigg å så i huvudet men vad vet jag
de är ju heller inte så billigt att ha en chafför ute på ob å långa sena kvällspass som produserar lite

   TS
Användarvisningsbild

Re: prestation i gallring

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63476 på jobbet där kör vi att den ena börjar kl 06 och då börjar han att köra... sen så kommer den andra vid kl 09 och börjar att köra medans den andra snitslar i 3 timmar och planerar och grejor... sen byts dem av vid kl 12... så kör han till kl 15... osv....

Användarvisningsbild

Re: prestation i gallring

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63481 efter att testat nåra olika 2skift, så tycker jag enkelskift funkar bäst iaf i gallring..
Maskin håller bättre, jobbet blir bättre, ekonomin blir bättre..

Användarvisningsbild

Re: prestation i gallring

Pidden  
#63510 Vi kör raka skift 8 timmar, Testade överlappande ett tag men gick tillbaks till raka, Det blev en del stress när man körde överlapp, Själv så trivs jag bättre om jag får köra raka skift. Eller kankse så jag kör 6,5 timme i ett svep och sen lägger 1,5 timme på snitsling om det behövs!

Avatar Fallback

Re: prestation i gallring

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63549 Kör raka skift,dagspasset 8-16,kväll 16-24
Finns då möjlighet att förlänga passen om det är brådis
Under harvsäsongen går skördarn vanligvis enkelskift

Produktion är faktiskt jättesvår att svara på,är så många faktorer som inverkar så man blir inte klok på det själv heller :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: prestation i gallring

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64928 medelstam säger inte mycket om ett bestånd om man inte berättar om diameterspridning. det skiljer rätt mycket på ett jämngrovt bestånd på 0,10 och ett med stora vargar i.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).