Öppna kategorin

Automatisk ramstyrning skogsvagn

29 inlägg 11139 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Automatisk ramstyrning skogsvagn

Lars Ta  
#649065 Automatisk ramstyrning, vagnen följer traktorn som en skotare
Ingen av alla tillverkare har denna funktion, varken som original eller som tillbehör
Skulle behovet av en sån funktion finnas ?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

Ldsaren  
#649070 Vet inte om jag vill ha det , då man måste styra åt andra hållet ibland för att motverka att vagnen inte ska välta i vissa lägen , tex snett nedför .
Känner inte att ha riktigt koll på ekipaget då.

Användarvisningsbild

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

T Landström  
#649071 Det fanns på Anders Sködares vagnar...
Sedan har jag fått för mig att det fanns något liknande på Kronos vagnar...men jag kan ha drömt det...

Användarvisningsbild

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

hayabusa 08  
#649072
T Landström skrev:Det fanns på Anders Sködares vagnar...
Sedan har jag fått för mig att det fanns något liknande på Kronos vagnar...men jag kan ha drömt det...


Det du tänker på är ett Y-drag.
Som sagt alfavagnen hade det, dom stora kronos har det och tror att även keslas stora vagnar kan ha det.

Avatar Fallback

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

snurra  
#649073

Kronos har med Y-drag, lär väl kosta några Euro 😥

Användarvisningsbild

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

T Landström  
#649075 Va nog detta jag blandade ihop det med...
https://kronos.fi/sv/maskin/smart-drive/

Avatar Fallback

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649091
Ldsaren skrev:Vet inte om jag vill ha det , då man måste styra åt andra hållet ibland för att motverka att vagnen inte ska välta i vissa lägen , tex snett nedför .
Känner inte att ha riktigt koll på ekipaget då.

Håller med, skulle kanske funka i vissa lägen men traktorn rattas nog betydligt mer för att ta sig fram än en skotare.
Vad jag däremot kan sakna ibland är typ en vinkelvisare så jag se hur draget är vinklat.
Jag har kranen på ett Jakefäste så jag ser inte ett smack hur nära rakt eller inte jag har vagnen

Användarvisningsbild

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

Lars Ta  
#649126 Jag är mest ute för att höra om det skulle vara nåt som skulle finnas som tillbehör, eller som original.
Utan att avslöja nåt, så har jag kört med en sån funktion i ett år på min Kellfri 6 t
Att det lutar ibland kommer man inte ifrån, men jag har en lösning på det också
Ligger i valet o kvalet att söka patent, marknaden för det verkar stor

   TS
Avatar Fallback

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

alias  
#649180 Har det inte funnits automatisk boggiestyrning på t.ex. större flytgödseltunnor?

Har för mig att jag sett en konstruktion där man utnyttjade dragstängerna som positionsgivare för vinkeln mellan traktorn och kärrans drag.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

olli  
#649184 Har en form av automatisk ramstyrning på min lilla timmerkärra kopplad till Buster. Funkar alldeles utmärkt!

Användarvisningsbild

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

Lars Ta  
#649212 Den lösningen jag har så sitter allt på vagnen, så den passar på alla sorts traktorer. Ingen anpassning med stag eller dylikt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

olli  
#649228 Det gula "staget" har inget med ramstyrningen att göra, utan är en stabilitetskolv för takkranen. Förhindrar att traktorn tippar bakåt vid tung last i kranen. Alla delar till ramstyrningen sitter på draget.

Användarvisningsbild

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

Lars Ta  
#649232 Så ramstyrningen är kopplad hela tiden, tänkte på när det lutar för mycket framåt och åt sidan vill man köra styrningen manuellt från traktorn.
Alltså välja mellan aut / man styrning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

Fredrik Reuter  
#649234 Om funktion vore enkel att koppla ur så tror jag på din idé. Till majoriteten av tiden skulle automatik fungera tror jag.

Fixar du automatisk upp och ner av stödbenen vid drift också? 🙂

Avatar Fallback

Re: Automatisk ramstyrning skogsvagn

550  
#649237
Lars Ta skrev:Jag är mest ute för att höra om det skulle vara nåt som skulle finnas som tillbehör, eller som original.
Utan att avslöja nåt, så har jag kört med en sån funktion i ett år på min Kellfri 6 t
Att det lutar ibland kommer man inte ifrån, men jag har en lösning på det också
Ligger i valet o kvalet att söka patent, marknaden för det verkar stor


Det är förstås riktigt intressant om det skulle fungera ner mot din storlek på kärra. Självklart får inte tillägget kosta alltför mycket då. Jämför man med Kronos mm som nämndes innan i tråden så är det enklare att motivera prisskillnaden där.

För mig är detta en av två stora fördelar idag för midjestyrda maskiner. Den andra är automatiskt midjelås istället för stödben. Styrningen håller jag dock som viktigare. Titta t.ex. på Alstor som har midjestyrning men stödben och där verkar många kunder vara nöjda ändå.

Är det möjligt att bygga om begagnade kärror så blir marknaden betydligt större. Patent är en svår fråga då det alltid finns risk att andra tar lagom stora godbitar av ditt patent, men inte så mycket så att de behöver ersätta dig. Risken med ett patent är också att du säljer det till en tillverkare och så får vi andra med begagnade kärror inte ta del av din briljanta(?) lösning...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).