Lars Lundqvist SLU skrev:Fast det låter sig knappast göras eftersom du knappast har koll på föryngringskostnaden för 80-100 år sen. Och även om du har det så är det en irrelevant jämförelse företagsekonomiskt eftersom det är helt andra förutsättningar idag än det var då.
Det är som att ha ett kapital på banken. Vilken ränta det har varit historiskt, flera decennier bakåt i tiden, är irrelevant när du ska besluta om hur du ska hantera ditt kapital idag.
Där har du en viss poäng Lars. Det enda jag vet säkert idag är föryngringskostnaden men vad virkespriserna är om 70 år vet ingen. Mitt resonemang förutsätter att priset på virke jämfört med priset på andra varor är liknande då som nu men det lär bli antingen högre eller lägre.
I alla fall om man överhuvudtaget skall göra en investering måste man ju ha en bedömning eller uppfattning om vad man kan få ut av investeringen. Har man inte det så skall man nog låta bli att investera, då går det troligen illa.
Att tro på oförändrade realpriser är min bästa gissning och det är svårt att motivera att en gissning på mycket högre eller mycket lägre priser är rimligare att utgå ifrån.
För den som är intresserad av skogliga investeringar så finns det en mycket bra skrift som heter Skogsskötselns ekonomi skriven av Hans Ekvall, SkogLic i skogsekonomi, universitetsadjunkt, SLU och Göran Bostedt, FD i nationalekonomi, forskare, SLU. Den är nyttig att läsa för alla oavsett utbildningsnivå.
https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... konomi.pdf
Här följer några citat som hör till denna diskussionen.
"Investeringsproblemet• handlar om hur skogsägaren bör uppställa in-vesteringskalkyler på ett riktigt sätt för att därigenom kunna välja det bästa investeringsalternativet. Märk att i en riktig investeringskalkyl kommer den kostsamma grundinvesteringen i form av markberedning och plantering i början av investeringens tidsförlopp och avverkning-arna i slutet av detsamma."
"Den sista punkten ovan gör att skogsägaren upplever föryngringskostnaderna som om de vore avverkningskostnader. ”Döljs” kostnaderna för skogsvård i avverkningsnettot kommer en investeringskalkyl i virkesproduktionen, grun-dad på felaktiga kalkyleringsprinciper, dvs att kostnaderna för föryngring kommer i slutet av investeringens tidsförlopp, att ge felaktigt höga positiva nuvärden och följaktligen betraktas som ytterst lönsam. "
Jag lämnar diskussionen här Lars, har tyvärr brist på tid och jag tror inte att jag kan övertyga dig i vilket fall som helst.
Hoppas att någon som läser detta testar att göra en investeringskalkyl. Det är kul.