Motorsåg och handhållet

Röjsåg: Jonsered 2245

37 inlägg 8998 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg: Jonsered 2245

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649054 Kom just på att jag vill ha en röjsåg med tumgas för att träna upp min skadade tumme. Roligare än sjukgymnastens övningar. Tänkte mig en Jonsered för att värna det ärevördiga varumärket och de mindre handlarna. Vad tjänar, förlorar jag jämfört med systern HVA 545? Slipper jag autotune? Någon annan skillnad?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649055 Största skillnaden är väl färgen på kåpor + dekaler, skulle jag tro.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Joakim S  
#649089 Är det inte bara att vända på handtaget? Jag köpte nyss en Husqvarna 545 FR, som de hade vänt handtaget fel vid montering i butiken. Då det är min första röjsåg så reagerade jag inte över det, och körde med tumgas ett par veckor innan jag upptäckte att det var felvänt.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Avslutat-02  
#649092 Köp gärna en Jonsered.
Den är helt utan data eller annat krångel.
Enda fördelen med Hva är att de har den större 555 FXT. Jonsereds hette 2256W.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649100
Joakim S skrev:Är det inte bara att vända på handtaget? Jag köpte nyss en Husqvarna 545 FR, som de hade vänt handtaget fel vid montering i butiken. Då det är min första röjsåg så reagerade jag inte över det, och körde med tumgas ett par veckor innan jag upptäckte att det var felvänt.


Den sågen ska ha tumgas så det satt nog rätt. 😀 Å andra sidan, när jag började köra Stihl med pekfingergas så var det svårt att inte vrida handleden och gasa med tummen. 🙃

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649104
vinterrojarn skrev:Köp gärna en Jonsered.
Den är helt utan data eller annat krångel.
Enda fördelen med Hva är att de har den större 555 FXT. Jonsereds hette 2256W.


2245 blir nog bra. Till grövre röjning har jag både en Stihl 490 och en datafri och skapligt trimmad 480. Till småsly bara en trött och elektronisk 460.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Avslutat-02  
#649106 Nä en 545FR har pekfingergas och kombiväxel..
Alltså annan lutning på växeln.
35°

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Joakim S  
#649107
Skogsola skrev:
Joakim S skrev:Är det inte bara att vända på handtaget? Jag köpte nyss en Husqvarna 545 FR, som de hade vänt handtaget fel vid montering i butiken. Då det är min första röjsåg så reagerade jag inte över det, och körde med tumgas ett par veckor innan jag upptäckte att det var felvänt.


Den sågen ska ha tumgas så det satt nog rätt. 😀 Å andra sidan, när jag började köra Stihl med pekfingergas så var det svårt att inte vrida handleden och gasa med tummen. 🙃

Så som bilden visar är min såg monterad nu. Då har jag pekfingergas. När den kom från butik, så var den vriden ett halvt varv. [url][/url]

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Avslutat-02  
#649111 Det måste vara något fel om 460:in är trött och seg...för den ska varva mer än 490:in..

Öppnat upp ljuddämparen ännu?

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Avslutat-02  
#649112
Joakim S skrev:
Skogsola skrev:
Joakim S skrev:Är det inte bara att vända på handtaget? Jag köpte nyss en Husqvarna 545 FR, som de hade vänt handtaget fel vid montering i butiken. Då det är min första röjsåg så reagerade jag inte över det, och körde med tumgas ett par veckor innan jag upptäckte att det var felvänt.


Den sågen ska ha tumgas så det satt nog rätt. 😀 Å andra sidan, när jag började köra Stihl med pekfingergas så var det svårt att inte vrida handleden och gasa med tummen. 🙃

Så som bilden visar är min såg monterad nu. Då har jag pekfingergas. När den kom från butik, så var den vriden ett halvt varv. [url][/url]


Va är det för klantarsle som sätter pekfingergasen upp och ner....idioti...
Och såna ska vara återförsäljare...inte konstigt att Hva har kvalitets problem...

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649115 Är det så att även Husqvarna/ Jonsered har pekfingergas numera? I så fall så kan jag lägga ner projektet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Joakim S  
#649118 Va är det för klantarsle som sätter pekfingergasen upp och ner....idioti...
Och såna ska vara återförsäljare...inte konstigt att Hva har kvalitets problem...[/quote]
Jo, det kan man ju tycka. Är en hyfsat stor butik, så det är kanske någon ny som får sådana uppgifter. Kände mig själv rätt korkad då jag använde dekomp-knappen för avstängning i början, innan jag hittade avstängningsknappen på undersidan efter att ha läst manualen. 🤣

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Avslutat-02  
#649119 Japp.
CC 2245 har pekfingergas.
Likaså Hva 545FR det är samma såg.

Fc2245/ W har tumgas.
Likaså 545Fxt
Samma såg, dock har hva autotune på en av sina modeller, 545AT

Avatar Fallback

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Avslutat-02  
#649122
Joakim S skrev:Va är det för klantarsle som sätter pekfingergasen upp och ner....idioti...
Och såna ska vara återförsäljare...inte konstigt att Hva har kvalitets problem...

Jo, det kan man ju tycka. Är en hyfsat stor butik, så det är kanske någon ny som får sådana uppgifter. Kände mig själv rätt korkad då jag använde dekomp-knappen för avstängning i början, innan jag hittade avstängningsknappen på undersidan efter att ha läst manualen. 🤣[/quote]

Men jösses, var det ingen som visade och instruerade sågen och dess funktioner?
Ställde in selen mm?

Då har man frångått Hvas kundlöften och agerat omdömeslöst...illa mycket illa... 😤

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg: Jonsered 2245

Joakim S  
#649127
vinterrojarn skrev:
Joakim S skrev:Va är det för klantarsle som sätter pekfingergasen upp och ner....idioti...
Och såna ska vara återförsäljare...inte konstigt att Hva har kvalitets problem...

Jo, det kan man ju tycka. Är en hyfsat stor butik, så det är kanske någon ny som får sådana uppgifter. Kände mig själv rätt korkad då jag använde dekomp-knappen för avstängning i början, innan jag hittade avstängningsknappen på undersidan efter att ha läst manualen. 🤣


Men jösses, var det ingen som visade och instruerade sågen och dess funktioner?
Ställde in selen mm?

Då har man frångått Hvas kundlöften och agerat omdömeslöst...illa mycket illa... 😤[/quote]
Nej. Reagerade en del på det också. Vissa saker kan ju vara bra att veta, som t.ex fettpåfyllning i vinkelväxeln. Köpte en motorsåg på en mindre återförsäljare ett par månader innan, och där fick jag väldigt bra instruktioner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).