ulf 1 skrev:Jag får (nästan) alltid rätt...
Ulf1! Det ska nog stå ...(nästan) aldrig rätt..., skulle jag tro av denna och tidigare trådar som du driver...
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 06 jun 2020, 21:42, redigerad totalt 1 gång.
/Niklas
ulf 1 skrev:jag brukar säga att min skog är mitt vardagsrum, och till den kommer inget löst patrask, tänk om man hyrde ut sitt vardagsrum till en hyresgäst som skrev ett 70 årskontrakt, och du betalade värme och mat under alla år, för att först efter 70år få hyran betald . Hur jävla dum får man bli.
ulf 1 skrev:, "klipp er och skaffa ett jobb" mamma kan säkert hjälpa om inte pengarna räcker.
Hur jävla dum får man bli.

Lars Lundqvist SLU skrev:ulf 1 skrev:jag brukar säga att min skog är mitt vardagsrum, och till den kommer inget löst patrask, tänk om man hyrde ut sitt vardagsrum till en hyresgäst som skrev ett 70 årskontrakt, och du betalade värme och mat under alla år, för att först efter 70år få hyran betald . Hur jävla dum får man bli.
Skillnaden är väl att den som slutavverkar får betalt för hela omloppstiden på ett bräde. Det är väl inte så dumt? Det enda som krävs är att man ser till att det kommer ny skog efteråt, och den kostnaden är liten i förhållande till intäkten. Det är ungefär som att få 70 års hyra i förväg och sen bara behöva städa lite innan hyresgästen flyttar in. Vad som händer sen, under resten av framtiden, finns det inga regler om. Inga krav på varken röjning eller gallring eller nånting annat.
Lars Lundqvist SLU skrev:Hur den har förräntat sig spelar ingen roll den dag du avverkar. Då är det bara avverkningsnettot som är av intresse
Sid Fernwilter skrev:
Det blir nog dessvärre svårt att hitta någon som vill betala 70 års tillväxt i förväg för planteringen.
Sid Fernwilter skrev:Därefter får man bestämma sig om man tycker att det är en bra affär eller inte att investera 20000 kr/ha i kanske 70 år framöver till någon liknande avkastning eller om man vill satsa på självföryngring om marken medger detta och investera summan i något lönsammare projekt.
Sid Fernwilter skrev:[Hur som helst hör avverkningsintäkten ihop med planteringen för 70 år sedan och inte med den nya generationen.
Lars Lundqvist SLU skrev:Sid Fernwilter skrev:Därefter får man bestämma sig om man tycker att det är en bra affär eller inte att investera 20000 kr/ha i kanske 70 år framöver till någon liknande avkastning eller om man vill satsa på självföryngring om marken medger detta och investera summan i något lönsammare projekt.
Det övervägandet bör du ha gjort i förväg och fått godkänt av Skogsstyrelsen, eftersom det är staten som ställer krav på återbeskogning. Det finns nog få privatpersoner som betraktar en normal skogsföryngring som en investering och baserar beslut på en investeringskalkyl.
Lars Lundqvist SLU skrev:Sid Fernwilter skrev:[Hur som helst hör avverkningsintäkten ihop med planteringen för 70 år sedan och inte med den nya generationen.
Nej den hör inte ihop med nånting. Den är helt fristående sett rent ekonomiskt.